A motor téli tárolása

A következő néhány tippet érdemes követni, amikor a mocit elteszed telelni, hogy aztán tavasszal az első napsütésnél megint repülhess vele. Ha követed a tanácsokat, a motor élettartama is megnő.

Takarítsd le a gépet
Alaposan pucold ki és nézd meg minden működik-e rajta. Ha szükséges, ilyenkor vidd el a szervizbe. Ősszel és télen a műhelyekben kevesebb a munka, hamarabb elkészülnek a javításokkal, mint tavasszal, a szezon kezdetén.

Olajcsere
A fáradt olajat ereszd le, önts friss olajat a motorba és cseréld ki az olajszűrőt. A szennyezett, használt olaj korróziót okozhat. Az olajcsere után járasd a motort egy kicsit terhelés mentesen, ettől az olaj jól eloszlik a hengerekben.

Tank
A tankot töltsd fel szinültig üzemanyaggal, hogy ne rozsdásodjon. Ez műanyag tanknál nem játszik.

Gyertyák
A gyertyákat csavard ki, tisztítsd meg és a hengerekbe tölts egy kevés friss olajat mielőtt visszacsavarod őket.

Lánc
Láncsprayt, vagy egyéb állagmegőrző anyagot használj a lánc és a fogaskerekek kezelésére.

Hűtőrendszer
Ha a motort hidegben is fog állni, akkor gondoskodj róla, hogy megfelelő hűtőfolyadék legyen benne. A kutaknál kapsz -30 fokig fagyálló hűtőfolyadékot. Két évente javasoljk kicserélni a hűtőfolyadékot.

Akkumulátor
Az akkumulátort hűvös, száraz helyen kell tárolni és 6-8 hetenként tel kell tölteni. A töltőáram ne haladja meg az akkumulátor kapacitásának egytized részét. (14 Amperórás akkumulátor kapacitás mellett 1,4 Amper legyen maximum a töltőáram.) A savutántöltést bízzuk a szervizre. Az akumulátor rendszeres téli töltését is elvállalják a legtöbb szervizben. Ha nincs erre alkalmas töltőd, a motort járasd egy keveset hetente – két hetente.

Gumik
A gumikat tehermetesítsd hosszabb tároláshoz. A motort bakold fel, ha lehet úgy, hogy egyik kereke se érje a födet. A nyomást csökkentsd le fél-egy bárral a tároláshoz.

Burkolólemezek
Használj korrózióelleni folyadékot a motor letakarításához. A krómozott felületeket polírozóanyaggal érdemes kezelni, de nem kell polírozni. A gumi és műanyag alkatrészeket szilikonnal kezeld. A rozsdásodó felületekret olajos ronggyal kezeld.

Ponyva
Ha ponyvát használsz, ügyelj arra, hogy a motor ne nedvesedjen és rendesen szellőzzön. Hidegben a ponyva nedvesedik

Bőrholmik
A bőrcuccokat a hosszabb tároláshoz az erre szolgáló olajjal érdemes kezelni. A zsírral vigyázni kell, mert nem hagyja a bőrt szellőzni és hamarabb válik porózussá. Egyes bőrtipusok, mint például a velúr nem olajozhatók, ezeket csak bőrradírral lehet tisztítani. A ruháknál gondolj a rovarmentesítésre is a hosszabb tárolásnál.

Agárdi György, 2004. december

Tags:

9 hozzászólás to “A motor téli tárolása”

  1. Sándli Béla március 13, 2017 at 8:36 de. #

    Sziasztok , téli tárolás után kicsit leeresztett az első kerék , nem volt tehermentesítve , és most hogy raktam bele 2.5 bart mintha ütne menet közben!!! Van valami megoldás? Csak nem kuka a gumi? Segítsen valaki!! Előre is köszönöm!

  2. Viseráczki Attila február 3, 2006 at 11:48 de. #

    Sziasztok! Kinek van SUZUKU RG 80 GAMMA típusú motorja?

  3. csakk én december 25, 2005 at 1:15 du. #

    Az inditás helyett hetente fordits a kereken egy félkört a leg-
    magasabb fokozatban.Akksit mindig vegyétek ki és tölcsdfel.
    A kifufogot dugjátokbe /mezögazdasági bolt,hordo dugo/.A hátso
    kekeket bakoljátok fel az elsött 3,5bár FELFUJNI!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    2-3hetes inditás nem a legjobb!!!!!Régen én is ezt csináltam!!!!
    Lassu forditással a dugott széppen lehet keni!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Kine vegyétek a gyertyát,nem 20évre tárolod!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  4. Blue november 12, 2005 at 10:23 de. #

    Besi!

    szerintem nem kell…..
    A legjobb megoldás ha 1-2-3 hetente kimész és beröffented….
    Egyrészt átcirkulálódik a vér(olaj), másrészt a benzingőz hiányod is kielégíted:-)
    ez a tipikus fejben túrázás:-)
    Ráülsz a motorra, járatod egy kicsit, néha néha, meg-megrándod a gázkart…..

    Egyrészt nem tömödik el, másrész töltesz az aksira (én beviszem a lakásba amúgy – ilyenkor visszateszem, majd kiveszem….harmadrészt reménykedsz hogy elszalad a tél:-)

  5. besi április 29, 2005 at 6:39 du. #

    Sziasztok,

    a motorterbe ontott olajra miert van szukseg?
    Masik kerdes: iden ugyan beindult a motorom de nagyon csunyan szolt, mert az egyik henger nem mukodott. El volt ugyanis tomitodve egy alapjarati fuvoka. A szerelo srac azt mondta telire elrakas elott erdemes a benzint leereszteni a karbibol hasonlo esetek elkerulese vegett. De errol valahogy sehol sem olvastam. Vagy ez annyira nyilvanvalo?

  6. Csí december 28, 2004 at 3:23 du. #

    Köszi! 🙂
    Mondjuk gondolhattam volna rá…

  7. motorostura.hu december 22, 2004 at 7:24 du. #

    Középsztenderdre állítod és az első villa alá annyi téglát teszel a kerék mellett, hogy a gumi ne érje a padlót. Túlzásba azért nem kell vinni. A mai gumik már nem deformálódnak annyira a tárolás során, mint a régiek.

  8. Csí december 16, 2004 at 1:05 du. #

    Sziasztok,
    Egy egyszerű kérdésem lenne, mégpedig az, hogy hogyan tudom úgy felbakolni a gépet, hogy egyik kereke se érje a földet, ne legyen rajta terhelés?
    Megoldásokat várok…:)

    Köszi, sziasztok.

  9. Pici Scoot december 9, 2004 at 12:58 du. #

    Tiszteletem! A motor téli tárolásához szeretnék hozzászólni. Ismereteim szerint a gumik nyomását télen felére kell csökkenteni (természetesen hosszabb leállás esetén és nem használat közben). Lehet, hogy helytelen amit mondtam, mert én P10es Pannóniában gondolkodom és nem az ilyen újabb gépekben.

Szólj hozzá!