Motort Angliából honosítással

 Miért Anglia?

Legtöbbünk, ha arról van szó, hogy külföldi motor vagy autó egyből Németországra gondol. Ennek ellenére úgy döntöttem, hogy inkább Nagy-Britanniából hozok egy Yamaha-t. Előző motorom egy Kawasaki GPZ 1000 RX ’86-os jószág volt, de túl nagynak találtam. Nehéz, meg hát öreg is. Miután eladtam, interneten kezdtem el keresgélni. Szerettem volna vmi jó kis túragépet, ígyhát kerestem Varadero-t, Suzuki DL-t, meg hát BMW-t. Aztán úgy alakultak a dolgok, hogy nem maradt annyi pénzem, mint amennyit szerettem volna, így elkedztem kifelé nézegetni.

Májusban voltam kint Leeds-ben, ahol felkerestem 2-3 kereskedőt és meggyőződtem róla, hogy sokkal olcsóbban lehet motorhoz jutni, mint itthon, vagy Németországban. Az ár mellett a másik fontos, ha nem fontosabb tényező a kommunikáció volt. Csak angolul és oroszul beszélek. Egy ilyen beruházásnál szerencsés, ha értem miről van szó. Némi háttér, hogy miért is olcsó a motor. Ha valaki Londonban, vagy bármelyik közepes nagyvárosban dolgozik (ez min. 650-700 e fős város), a munkábajárás leggyorsabb eszköze a motor. Mivel szigetország, tél sincs nagyon, úgyhogy bátran lehet használni. Ezért óriási a kínálati oldal, amihez még hozzájön, hogy a brittek nagyrészének nem okoz problémát új motor vásárlása, ezért a kínálat mellé nyomott árak társulnak. További érdekesség, hogy a kötelező biztosítás egy évre akár a motor teljes ára is lehet! Úgyhogy nem megvenni, fentartani drága.

 A vásárlás menete

Internet. Ebay. Nyugaton ennek már kultúrája van. Miután kinéztem a Yamaha-t, egy XJ 900s diversion-t felvettem a kapcsolatot az eladóval, mivel csak angol vásárlónak akarta eladni. Hozzátartozik, hogy már 2 hónapja nézegettem a gépeket és levelezgettem, telefonálgattam. Miután sikerült őt meggyőznöm, hogy tényleg elhozom a motort, már csak ki kellett várni az aukció végét. Még szerencse hogy feltalálták a PayPal-t, így villámgyorsan ki tudtam fizetni a vételárat. Az internetes vásárlásnak van némi rizikója. Én soha nem láttam a motort, úgyhogy rosszabb esetben az is megeshetett volna, hogy nincs. Ezt azzal küszöböltem ki, hogy megkértem Londonban élő hugomat, nézze meg, hogy van-e ilyen motor, hívja fel az eladót és érdeklődjön utána. Lehet, hogy merész dolog, de aki mer, az nyer. Persze senkit nem bátorítok vak vásárlásra.

 A motorról

1997-es Yamaha XJ 900 Diversion, teljes idomos, 80.000 km-el. A motornak végig vezetett szervízkönyve van, második tulajdonosától vettem. Alapvető dolog a bizalom. Én bíztam, és úgy látom bejött. Az eladóval közöltem, hogy hosszú útra viszem a gépem, és gondoltam csak nem szir-szar motort ad, amivel fékhiba miatt az első kanyarban borolunk és vége. Nem így lett. Szerelő még itthon nem láttam, de ha elment simán 2.600 km-t nagyon nagy baja nem lehet. Több kreatív kollégám is kérdezte, hogy ha angol a gép, akkor jobbkormányos?  Hát persze, sőt!!! A mérföldes óra kicsit furcsa, de megszokható. Országúton 60, 70 mph, autópályán 80-90 mph. Ennyiért még nem veszik el a jogsit. Városban pedig szigorúan 30 mph.

 Költségek

Angliába legolcsóbb repülni, főleg ha előre megvesszünk a jegyet. A hazaút, nyaralásként felfogva, nem szerepel a plusz költségek között. Az itthoni forgalombahelyezés meg kész vicc, egy kisebb vagyon. De ez van.

Költségek

[Ft]

Motor

410 000

Repülőjegy

18 000

Út (benzin+pálya)

75 000

Forgalomba helyezés

134 000

Szállás (min.2 éj)

20 000

Összesen

657 000

Ebben a táblázatban az szerepel, ha 1 fő gondol egyet és kirepül majd 3 nap alatt hazahozza a motort. Az út alatt minden kültséget belevettem, a Csalagúttól kezdve az angol kötelező biztosításig. Ugyanis lehet kötni, mindössze 1 hónapra is. Potom 16 ezer forintért.  Így is látszik, hogy megéri.

Bizonyára sokan gondoljátok, hogy felelőtlenség látatlanban vásárolni, de ez csak részben van így. Amit kockáztattam, az az, hogy ott állok London Heathrow repülőtéren, és nem jön értem az eladó, plusz elbukom a már kifizetett összeget. Merthogy az egészet előre kifizettem, de ennek is megvolt az oka. A gépet majd 1,5 hónapig tárolta nekem az eladó. Ehhez is bátorság kell.

Ha most eladnám, és újra motort kellene vennem, lehet, hogy óvatossabb lennék. De újra megtenném. Úgyhogy kalandra fel.

Segesvári Csaba, 2007. október

 Izgalmaktól mentes honosítás

Ennél egyszerűbben már csak kenyeret és tejet lehet venni a közértben.

Tavaly már megosztottam veletek, hogy szerintem miért éri meg külföldön motort venni, most pedig, az utat a magyar rendszámig.
Visszatérve a külföldi vásárlásra, ma reggel néztem a valuta-árfolyamokat és az angol font eladási ára 340 forint alatt van. Ez majd 40 forinttal alacsonyabb, mint amikor a motoromat megvettem. Tehát most még inkább érdemes kint szétnézni. Ennek ellenére csak sok szabadidővel rendelkező leendő motorosoknak ajánlom.

Az első és legfontosabb, amit megtanultam, csak adásvételi szerződéssel vágjunk bele az ügyintézésbe. Én elkövettem azt a hibát, hogy nem írtunk adásvételit, ami utólag, postán kellett pótolnom. Adásvételi márpedig kell. Miért is? Mert az bizonyítja a tulajdonjogot… Magyarországon nem elég a külföldi forgalmi, lennie kell adásvételinek.

Ha ezen a problémát túlléptünk, akkor nézzük sorra az állomásokat. Senki se higgye, hogy én találtam fel a spanyolviaszt, rengeteg oldalon találunk leírást a forgalomhelyezés menetére. Ezzel kapcsolatban jegyezném meg, hogy nem kell a folyamattól megijedni.

Első utunk a lakóhely szerint illetékes okmányirodába vezet, hogy ún. MGA nemzetközi származási ellenőrzést kérünk, a kinti adásvételi és forgalmi alapján. Mielőtt bárki abba a hibába esne, hogy elrohanna lefordíttatni a forgalmit, nézze az első oldalát. Az angol forgalmin magyarul is rajta van, hogy FORGALMI ENGEDÉLY! Az adatokat, pedig tessék kiolvasni, ha esetleg hiányos lenne az ügyintéző idegennyelv-tudása.
Ez 8.400 forint és kb 2 hét mire megjön. Érdemes ezt a papírt kivárni, mielőtt továbblépünk.

Második út, Megyei Közlekedésfelügyelet, ami most már Nemzeti Közlekedési Hatóság néven fut. Időpontkérés, egyedi forgalomba helyezéshez. A korábbiakkal ellentétben, minimális a várakozási idő, hozzáteszem ez Szegedre érvényes. Jó esetben 1 hét után vihetjük a motort műszakiztatni. Műszaki előtt, magyar eredetvizsga is kell. Ha nem a műszaki előtt csináltatjuk meg, akkor pluszként integrált műszaki vizsgát készítenek, ami kb. 8000 forintos értelmetlen többletköltség.

műszakira, jó érzékkel reggel 6:05-re adtak időpontot, február 15-ére. Aznapra havazást ígért a meteorológia, hát sebaj, hóban még nem motoroztam. Lakásomtól mindössze 6 km-re van a vizsgaállomás, és hál’ istennek nem esett a hó. Olyan, hogy ügyfélváró nincs. Mondjuk jó érzés volt reggel tök sötétben kb. 2 fokban a placcon várakozni, ahol megtudtam, hiába van időpontom. Vannak egyenlők, és egyenlőbbek. Mindezek ellenére fél 9-re (!) végeztem is. Jópofa volt a vizsgabiztos, azt mondja: – Hááát, nem sok adat van ebben a forgalmiban. Erre csak annyit tudtam mondani : – Ennyiből is értik, hogy motorról van szó… Szerencsére nem sértődött meg. És csak délben kezdett havazni.

Sikeres műszaki után irány a VPOP helyi kirendeltsége, ahol majd a regisztrációs adót befizethetjük. Eddig a pontig minden simán ment. Felhívtam őket, hogy milyen papírokat készítsek elő. Mondták, szedjem le a honlapjukról, a regadó kivetéséhez szükséges adatlapot, meg ha nincs VPID számom, akkor ahhoz is az igénylőlapot. Ennek megfelelően mindent előre kitöltöttem, így érkeztem a budapesti úton lévő irodába. Miután beadtam a regadós adatlapot, kedvesen közli velem a főtörzszászlós, hogy úgy látszik, nem frissítették a VPOP honlapját, már új lap van érvényben. Kezdhettem elölről a kitöltést. Miután végeztem, egy sor üresen maradt. Környezetvédelmi kategória. Mint kiderült, ezt a szemben lévő spedíción tudhatom meg … szerencsém volt, teljesen normális ügyintéző, valami katalógusból kikeresi, mindezt ingyen. Újra át a vámosokhoz, ahol arra a megállapításra jutnak, ha nekem nem sürgős, akkor inkább jöjjek már vissza holnap, addigra elkészítik a papírt. Másnap szinte minden zökkenőmentesen zajlott, leszámítva a spedíciós csaj némi okoskodását, hogy az angol járműveknek máshogy áll a fényszórójuk és én hogy kaphattam forgalomba helyezési engedélyt. Ekkor hívtam fel a hölgy szíves figyelmét arra a tényre, hogy motoromon csak egy fényszóró van és hát az is középen… A vámos csak annyit kérdezett, ugyan mennyibe került, mert ő is ilyet szeretne. Legalább vele megvolt az összhang.

Az eddigi 3 kirándulás után irány újra az okmányiroda. Az eddigi tapasztalatok alapján csak az húz sorszámot az okmányirodában, aki nem ismeri Bell találmányát és a számítógépről csak az unokájától hallott. Ugyanis interneten és telefonon is lehet időpontot foglalni. Sőt, akinek van ügyfélkapus regisztrációja a szükséges adatokat előre fel tudja vinni. Így az ügyintézés max 30-35 perc. Irodába be, összes papírt átadni, némi csevej, merthogy az elengedhetetlen. Az ügyintéző is ember. Higgyétek el, ha kedvesek vagytok a veletek szemben ülőhöz, sokkal könnyebb minden. Mivel Szegedről van szó, a posta helyben van az okmányirodában. Csekkel le, aztán vissza fel, már kezemben is volt a rendszám és a magyar forgalmi.

Mint látszik semmi ördöngösség nincs a forgalomba helyezésben, és nem is túl időigényes.

Hol Mit Mennyiért Mennyi idő alatt
Okmányiroda MGA szárm. Ell. 8400 ft kb 2 hét*
Eredevizsgáló állomás Eredetvizsga 17000 ft azonnal
Nemzetki Közlekedési Hatóság Műszaki vizsga 26740 ft kb 1 hét**
Vám és Pénzügyőrség Regisztrációs adó 48600 ft 2 nap
Okmányiroda Rendszám, forgalmi 16820 ft kb 1hét**

*mire megérkezik
**időpont foglalással

Na és akkor, ami nekem teljesen érthetetlen. Minek adásvételi, amikor semmit sem bizonyít. Jókedvemben akár 26 nyelven 44 félét is írhatok, meg azzal íratom alá, akivel akarom. Ugyanis az MGA alapján kibukik, ha körözött a jármű és akkor sem ér semmit az adásvételi. Minek magyar eredetiség vizsgálat, ha a jármű itthon nincs is jegyezve! Fölösleges pénzkidobás. Igazából ez a két dolog az amit nem is értettem, de nem is foglalkoztat. Mi magyarok amúgy is úgy vagyunk szocializálva, hogy ha szólnak, fizetünk. Nem kérdezzük miért. Öröm viszont, hogy visszterhes vagyonátruházási illetéket nem kell fizetni, a következők miatt:

1990. évi XCIII. törvény
az illetékekről
A törvény területi és személyi hatálya
2. §
…..
(3) Ingónak vagy ingóhoz kapcsolódó vagyoni értékű jognak jogügyleten alapuló szerzése esetében e törvényt akkor kell alkalmazni, ha az ingó átadása, illetve a vagyoni értékű jog megszerzése belföldön történt.

Ezért külön köszönet Váradi Mihály igazságügyi vámszakértőnek.
Az okmányirodában, miután a kezemben volt a rendszám, feltettem a kérdést az ügyintézőnek:
– Ha elektronikus közigazgatás van, akkor minek adnak mindenhol papírt, igazolás?
Na erre az ügyintéző sem tudott válaszolni. Úgyhogy csak gyűjtsétek a papírokat, és bárhová is mentek mindent fénymásoljatok le előre. Az a biztos.

Segesvári Csaba, 2008. március

Tags:

19 hozzászólás to “Motort Angliából honosítással”

  1. Cpgtsitado augusztus 21, 2017 at 8:09 de. #

    You will discover mulberry bags various color medallions to the front among the Reva. From white to metallic, or gold you can find solid colors from which to choose too. This shoe can be simply worn by all age brackets. The Reva style can be worn by young adults to active seniors. http://www.estrenosonline.com.es You can click on Coach mulberry outlet and find great quantity of merchandises with big discounts. There are only many of Coach Websites on the web your own can get printable Coach Vouchers. A visit of Coach Coupon offers opportunity added with the voucher in any Coach plug. Buying tiles is easy when what happens you’re in need of. This article focused on Death and the maiden tiles exactly where there is you can buy them in australia. But Mona Lisa don’t manufacture every involving tile marketplace. The important thing is basically do your research before buy tiles this means you don’t get tricked into paying a great deal of.Saving Bucks When Shopping At The Tory Burch Outlet Do you have the time whenever your handbags don’t match with your clothes and check ridiculous? Most of us have this particular experience. You still can’t receive a good effect if your handbags don’t go with no clothes, however high expertise of the handbags. How to choose a handbag matching with clothes? .

  2. kefir augusztus 4, 2017 at 10:02 de. #

    Szia!
    Engem a haza felé vezető út érdekelne, hol álltál meg, milyen útvonalon mentél, mikor indultál, mikor érkeztél meg Mo-ra, milyen távolságokat mentél egy huzamba stb…. Mit tanácsolsz, ha valaki lábon akarja haza vinni a motorját. 🙂
    Köszönöm…

  3. Tom június 17, 2013 at 1:04 de. #

    Üdv! A fényszóróval kapcsolatban talán tévedsz. Az aszimmetrikus tompított az útnak azt az oldalát világítja meg távolabbra, amelyiken haladunk. Angliában ez a bal oldal… Persze ha ott jobbost helyeztek forgalomba, akkor itthonra az pont jó. 😉

  4. Jason november 7, 2012 at 10:00 du. #

    Érdekelne, hogy ez az 1 hónapos biztosítás mi volt és melyik biztosítónál?

  5. Dudás Béla január 18, 2010 at 11:39 du. #

    Tisztelt motorostársak!
    Jómagam is túl vagyok már néhány angliai motorvásárláson. Van egy apró szállítmányozó cégünk, mely magyar-angol illetve angol-magyar költöztetéssel és árúszállítással foglalkozik. Ez adta az ötletet, hogy motorkerékpár szállítással is kellene foglalkozni. Először saját részre, majd barátainknak hoztunk motorokat. Azota az angol nyomott árak és a bőséges kínálat miatt egyre több megrendelést kaptunk. Van aki csak kint dolgozik és haza szeretné szállíttatni a motorját, van aki sosem járt kinn, de olcsóbban szeretne hozzájutni az általa választott motorhoz, illetve vannak angol motorosok, akik el szeretnének jönni Európa “keletibb” részére gurulni, de nem szeretnék az 1700-2500km-t lábon megtenni. Ők a mi egyre bővülő vevő-vendégkörünk. Cégünk nevét illetve elérhetőségét jelenleg nem teszem közzé, mivel egyeztetni szeretnék az oldal szerkesztőivel, hiszen ez reklámnak minősül.
    Remélem hamarosan lehetőség lesz cégünk hirdetését az oldalon olvasni. Addig is bújjátok az angol oldalakat, most olcsóbbak a motorok.
    Üdvözlettel, Dudás Béla

    • nessaya december 30, 2012 at 9:51 de. #

      megvan az a cég?
      hozol már be motorokat?

    • Jozsef Pigniczki május 30, 2014 at 6:17 de. #

      Szervusz érdekelne hogy foglalkoztok e még motor behozatallal Angliából.

  6. Illés Levente január 18, 2010 at 4:37 du. #

    Üdvözletem!
    Én is épp egy ilyen típusú motort szeretnék, és a cikked alapján elkezdtem a kintieket is nézni. Megdöbbentő, hogy mennyivel olcsóbban eladják kint ezeket a jószágokat. Engem is érdelelne az Angol biztosítás, valamint az, hogy milyen adásvételit írtatok. Többnyelvűt? Gondolom Magyarul / Angolul rajta kellett lennie, de Németül is, ha épp ot igazoltatnak. Van ilyen formanyomtatvány, amit mindenki elfogad? Esetleg ilyent is tudnál küldeni?

    Köszönettel:

    Illés Levente

  7. Segesvári Csaba június 18, 2009 at 8:48 du. #

    Helló, elküldtem a mail címedre. üdv, Csaba

  8. brutyo jozsef június 17, 2009 at 2:13 du. #

    hol kototed az angol biztositast?beszeltem a tulajjal es azt mondta,hogy nemreg ujjitotta meg a biztositast.es az elegendo

  9. Segesvári Csaba június 17, 2009 at 7:34 de. #

    Szia, angol biztosítást kötöttem 1 hónapra. Mivel angol rendszámmal jöttem haza, ez megfelelő. Volt nálam egy angol adásvételi, meg a forgalmi és ennyi. Amúgy sehol nincs olyan, hogy közúti ellenőrzés. Legalábbis amerre mi jártunk arra nem volt 🙂 Még a magyar határon sem kérdeztek semmit, csak intett a határőr a szlovén-magyar határon.

  10. brutyo jozsef június 17, 2009 at 7:26 de. #

    szia csaba az lenne a kerdesem,hogy milyen papirokra volt szukseged az uton hazafele.gondolok itt biztositas es egyebek?vagy csak eleg volt az angol biztositas ?

  11. Segesvári Csaba május 13, 2008 at 1:40 du. #

    Engem csak a szegedi okmányiroda fogadott, az online helyfoglalásnál, ehhez az ügyhöz csak ez az iroda volt elérhető. Meghát megyeszékhely, nem sok választásom van.

  12. BLG május 7, 2008 at 6:02 du. #

    Sziasztok.
    Szerintem csak Szegeden megy ilyen könnyen. Itt Pest környékén, ha nem fizetsz nekik még egy vadonatúj autót vagy motort sem tudsz levizsgáztatni. Hát igen az egyenlőség is nagyon fontos. Nem mondom, mindenki boldoguljon ahogy tud. Viszont amikor sok embernek rossz kellemetlen amit csinálnak az bunkó dolog. Én 6 órát vártam a kocsimmal kapcsolatban, hogy közöljék velem: kb. idejövet közben elkezdett ereszteni a hátsó munkahenger. Annyira friss volt az olaj, hogy alig látszodott viszont a fékhatásban eltérés volt. Oké, nem jó a kocsi visszajövök. DE ezért várni 6 órát? Én 6:55-kor mentem a helyszínre ,de már csak a 37. sorszámot tudtam húzni az elvileg 7:00-kor nyitó hivatalban. Szóval jó neked, hogy nálatok nem ennyire durva. Azt szeretném hozzáfűzni a cikkedhez, hogy biztos csak a körzetileg illetékes okmányirodába lehet menni? Nekem is mondtak már ilyet, hogy illetékes okmányiroda, de a Visegrádi utcába a központi irodába mondták nincs ilyen. Pár helyről próbáltak már elküldeni, de amikor szóltam, hogy ne nézzen hülyének akkor érdekes módon eltudták intézni amit szerettem volna.

  13. Segesvári Csaba április 17, 2008 at 10:05 de. #

    Huh. Ez így durva. Sajnos van olyan, hogy illetékes hatóság. Úgylátszik errefelé minden egyszerűbb.

  14. Hunbadman április 16, 2008 at 4:56 du. #

    Hát ez nekem nem ilyen simán ment mert hogy: nem én hozztam be a motort hanem egy miskolci illető én meg pesti vagyok ezért nekem miskolcon kellet vizsgaztatnom és ott az egyenlőbbek miatt csak 6-7 órát vártam azután a következő gond az olasz forgalmiban nincs benne a motorszam és a teljes alvázszám sem csak az utolsó 7 karakter. Persze sennki nem szólt hogy mindenhol a teljes szám kell úgy hogy az összes papírt le kellet javitattom és ez némi időt elvett, főleg hogy újra le kellet mennem miskolcra a vizsgaztató helyre és a vámosok is már egy hete húzzák az időt…

  15. ispan november 18, 2007 at 3:16 de. #

    Jó volt olvasni,és a képek is kiválóak.
    Azért nagy bátorság látatlanban vásárolni,de megértem és jól is néz ki a vas
    Hasonlóan jártam én is de autóval.
    Baghdadból-Budapestig kb 4500 km egy leselejtezett peugeot404 -es,
    Utána még négyszer tettem meg az utat különösebb probléma nélkül
    no pá is pán

  16. Segesvári Csaba november 7, 2007 at 5:12 du. #

    Hamarosan, jön az is. Amint meglesz a rendszám megírom hogy, smint volt. Csaba

  17. coyote november 7, 2007 at 2:01 du. #

    A forgalombahelyezésről is írhatnál majd egy cikket ,kíváncsi lennék rá mennyire megy gördülékenyen…..
    gratula a vashoz, sok balesetmentes km-t vele.

Vélemény, hozzászólás?