Motorvezetési tudnivalók ellenőrző listája

A motorozással kapcsolatos tudnivalók ellenőrző listája (tehát nem maguk a tudnivalók, csak azoknak a listája) egy dél-afrikai motoros honlapja alapján készült. Különösen kezdő motorosoknak lehet hasznos. Ha kimaradt valamelyik lecke, akkor igyekezz bepótolni.
 1. Alapvető ismeretek még forgalommentes helyen
  1. Hogyan öltözz fel helyesen a motorozáshoz. Alapvető biztonsági felszerelés és védelem a szél, illetve a hideg ellen.
  2. Hogyan vedd fel a sisakodat anélkül, hogy letépnéd a füledet.
  3. Hogyan vedd fel a szemüvegeget, vagy a napszemüveget anélkül, hogy kiszúrnád a szemed.
  4. A benzincsap kezelése (amennyiben ilyen van még a motoron)
  5. Mit ellenőrizz a motoron, mielőtt elindulnál.
  6. Hol vannak és hogyan működnek a motor kezelésére szolgáló berendezések. Gáz, fék, sebességváltó, elektromos kapcsolók, szivató (ha van még a motoron).
  7. Hogyan állítsd le a motort az oldaltámaszra és a középsztenderre.
  8. A visszapillantó tükrök helyes beállítása. Hol van a beláthatatlan zóna.
  9. A szivató helyes használata hideg indításkor, meleg indításkor és a szivató elzárása.
  10. Elindulás és megállás a motorral. A kuplung, sebességváltó, gáz, első és hátsó fék helyes használata.
  11. A helyes testtartás a motoron – lazán hajlított karok, felemelt fej, tekintet előre, nem a kereket nézzük.
  12. A motorvezetés lassú tempóban. Ez az egyik legfontosabb készség, amit az első évben érdemes rendszeresen gyakorolni. Nagyobb nyílt területen gyakoroljuk akadályok kerülgetésével kombinálva.
  13. Vészfékezés mindkét fékkel. Sima aszfalton gyakoroljunk, nem több, mint 40 km/órás sebességgel. Hajlított karok, erősen összezárt combok.
  14. Elindulás emelkedőn a hátsó fék tartásával és kiengedésével.
  15. Az alapvető kezelő berendezések használata anélkül, hogy odanéznénk.
  16. Az index használata. Emlékezz rá, hogy bekapcsoltad anélkül, hogy lenéznél és ne felejtsd el kikapcsolni.
  17. A duda használata anélkül, hogy odanéznél.
  18. A benzincsap elzárása (ha még van a motoron) és a motor áramtalanítása, mielőtt elmennél mellőle.
 2. Alapvető ismeretek közúton
  1. A gáz, fék, sebességváltó használata egyenes, kis forgalmú mellékutakon. A sáv közepén haladás, a motorra lenézés nélkül.
  2. Az index használata, be- és kikapcsolás a megfelelő időben lenézés nélkül.
  3. A helyes testtartás elsajátítása, hajlított karok, messzire előre néző tekintet.
  4. Visszafordulás keskeny úton, utcában. Vigyázz, ez egy nehéz feladat! Biztonságos helyen gyakorolj, ha a motort nehéznek érzed és a lábad nem ér le rendesen, akkor inkább szereld le a nyerget. Fejet fel, csúsztatott kuplung, ne menj túl lassan.
  5. Vészfékezés mindkét fékkel. Hajlított karok, erősen összezárt combok.
  6. Gyors elidulás álló helyzetből. Karok behajlítva, előre dőlni.
  7. Útkereszteződésnél elsőbbség adás és elindulás balra kanyarodással nagy ívben az index helyes használatával.
  8. Útkereszteződésnél elindulás jobbra kanyarodással kis ívben az index helyes használatával.
  9. Elindulás meredek emelkedőn visszagurulás nélkül.
  10. Elindulás meredek emelkedőn visszagurulás nélkül azonnali kanyarodással.
  11. Alapvető forgalmi szituációk gyakorlása gyenge forgalomban.
  12. Alapvető forgalmi szituációk gyakorlása gyenge forgalomban, gyors reakció hirtelen döntésekre. (Legjobb, ha valaki más irányít váratlan fékezésekre, kanyarodásra kényszerítve.)
  13. Garázs, parkoló ki és behajtás gyakorlása.
  14. Hogyan parkold le a motorkerékpárt úgy, hogy később el tudj indulni vele. Parkolás meredek emelkedőkön és lejtőkön.
 3. Alapvető ismeretek a tankolásról
  1. Mik a legmegfelelőbb helyek a kulcs, a pénzed, hitelkártyád tárolására.
  2. A benzinkút megközelítése. Hogyan kerüljük el a felborulást nagyon csúszós útburkolaton, amely a benzinkutak állásaira gyakran jellemző. Megállás csak hátsó fékkel.
  3. A megfelelő benzin használata, a guminyomás, a fékfolyadék ellenőrzése.
  4. Az olajszint ellenőrzése különösen fontos. Olvasd el a motor használati utasítását.
  5. Hová tedd a sisakodat, kesztyűdet, és egyéb dolgaidat a kútnál, hogy ne verd le, ne hagyd ott azokat később.
  6. A sisak plexi és a szélvédő tisztítása.
 4. Alapvető tudnivalók a kanyarodásról
  1. Egy enyhe kanyarok bevétele úgy, hogy fékezés és visszaváltás ne legyen szükséges, helyes testtartással. Lazán hajlított karok, előre dőlés, tekintet az exit ponton, térdekkel szorítani a motorkerékpárt.
  2. Enyhe kanyarok bevétele úgy, hogy fékezés és visszaváltás ne legyen szükséges, kicsit gyorsabban ellenkormányzással.
  3. Enyhe kanyarok bevétele kicsit gyorsabban, a kanyar előtt motorfékkel lassítva. A helyes testtartás és az ellenkormányzás marad.
  4. Élesebb kanyar bevétele ellenkormányzással, a kanyar előtt motorfékkel, valamint az első és a hátsó fék együttes használatával.
  5. Élesebb kanyar bevétele ellenkormányzással, a kanyar előtt motorfékkel, valamint az első és a hátsó fék együttes használatával, kombinálva a kanyar előtt sebesség visszaváltással (nem a kanyarban váltunk).
  6. Kanyarodás közben a szemek vonala maradjon a horizont síkjában. A fejünket a kanyarral ellenkező irányba kell hajtani, vagyis maradjon függőlegesen.
  7. Akadályok (pld. csatornafedél) kikerülése, illetve akadályok közötti gyors áthaladás hullámzó mozgással. A tekintet maradjon az exitponton.
  8. Térj vissza parkolóba és írj le kis sugarú körben nyolcasokat. Ez az egyik legfontosabb iskola gyakorlat, nem szabad kihagyni!
 5. Fékezés, buckák és rossz utak
  1. Nagy vészfékezés jó útfelületen mindkét fékkel, de az elsővel gyengédebben, majd amikor leül a rugó, az első fékkel erőteljesebben. Ne engedd a karodat erőt átvinni a kormányra, tartsd lazán behajlítva. Térdeiddel szorítsd a motort, hátad legyen egyenes, amennyire csak lehet. Tanuld meg, hogy az első fék mennyivel hatásosabb. Chopperek, cruiserek a hátsó keréken többet tudnak fékezni a meredekebb villaszög miatt.
  2. Nagy vészfékezés jó útfelületen csak az első fékkel, előbb gyengédebben, majd amikor leül a rugó, fokozatosan erőteljesebben.
  3. Ugyanaz, mint az első gyakorlat, de mindig rövidebb féktávolságokkal, nyugpdtan, helyes testtartással.
  4. Fékezés rossz úton főleg a hátsó fék használatával.
  5. Fékezés rossz úton főleg a hátsó fék használatával és sebesség visszaváltással. A kuplung óvatos kiengedése, hogy a hátsó kerék ne blokkoljon le. Kanyarban ne engedd ki a kuplungot, csak a kanyar előtt válts sebességet.
  6. Leereszkedés meredek lejtőn alasony sebességfokozatban enyhe hátsó fékezéssel.
  7. Lassítás egy útegyenetlenségen való áthaladás előtt és felállás a nyeregből. Nem felhúzzuk magunkat a kormányba kapaszkodva! Az akadályon túl, az exitponton legyen a tekintetünk, ne az akadályt nézzük.
 6. További kezelőszervek
  1. Kikapcsolt motorral lejőn gurulva indítsd el a motort az önindítóval. Ne nézz le.
  2. Kikapcsolt motorral lejőn gurulva indítsd el a motort a kuplung kiengedésével. Ne nézz le.
  3. Menet közben zárd el a benzincsapot, majd nyisd ki újra, amikor a motor már alig kap üzemanyagot. Ne nézz le. (Nem minden motoron van benzincsap.)
  4. Fékezésnél automatikusan helyezd készenlétbe a kezed a dudán.
  5. Gyakorold be a lámpák, fénykürt, reflektor kezelését anélkül, hogy odanéznél.
 7. Közlekedés forgalomban
  1. Sávváltás visszapillantó tükör, index használatával, gyors oldalra tekintéssel a vállad fölött.
  2. A mozgás vonalának megválasztása forgalomban. Annak a vonalnak a kiválasztása, amely a közlekedés többi szereplője számára a legjobban láthatóvá teszi a motorost.
  3. Kereszteződések. Kereszteződésbe érkezés elegendő tartalékkal egy sikeres vészfékezéshez, illetve egy baleset elkerüléséhez. Az aranyszabály: lassan be, gyorsan ki.
  4. A járművek beláthatatlan zónájának elkerülése.
  5. Biztonságos előrehaladás a sávok között. Sok motoron a visszapilantó tükröknél van a motor legszélesebb pontja.
  6. A járművek szándékainak felderítése az első kerék állása alapján. Ebből kideríthető a jármű várható mozgása.
  7. A járművek szándékainak felderítése a vezető fejének a megfigyelése alapján.
  8. A járművek szándékainak felderítése a jármű lassulása alapján. A lassuló jármű általában valamire készül.
  9. A várható mozgásának felderítése annak alapján, hogy mi folyik a kocsiban. Telefonálás, rádió hangolás, gyereknevelés, stb., váratlan eseményekhez vezethet.
  10. A rések felderítése a lassan mozgó forgalomban. A felszabaduló réseket elfoglaló járművek útvonalának elkerülése.
  11. Gyors elindulás zöldnél, figyelve, hogy a keresztben (sárgán, piroson) későn áthaladókkal ne ütközz.
 8. Földutak, murva, homok
  1. A biztonságos terepezés és a motor felépítésének összefüggése. Méret, súly, gumik, a motor fajtája. Minden motor vezethető terepen, csak másképp.
  2. Az élénk haladási sebesség fenntratásának a fontossága akkor is, ha az út rosszabbá válik.
  3. Előre dőlés, karok behajlítva és lazán, lábszár és combok közrefogják a motort, terhelés a lábtarón.
  4. Tekintet előre, sohasem lefelé, mindig az akadályokon túlra tekintés.
  5. Akadályok lassú megkerülése a motorral nagy nyílt terepen. Egyenesen ülve lassan, függőlegesen tartott géppel. Ez nehéz feladat és sokat érdemes gyakorolni az első évben.
  6. Ne kövesd mereben a motor mozgását alattad. Engedd a motort elmozdulni, hogy megtalálja a jelgjobb tapadást. Ha nem talál jól tapadó felületet, akkor adj egy kis gázt.
  7. Tartsd a gumikat merőlegesen a talajhoz képest.
  8. Lassítás az akadályok előtt, majd áthaladás enyhe gyorsítással.
  9. A megfelelő sebesség megválasztása, elég nagy, hogy ne vezessen az erőátviteli mű rángatózásához, de ugyanakkor elég alacsony, hogy legyen tartalék erő, amikor szükség van rá.
  10. A lábadat ne tedd ki oldalra, mert a tereptárgyaktól megsérülhet.
  11. A megfelelő kanyarodási ív kiválasztása murvás, homokos úton.
  12. Megfelelő fékezés (lassan be, gyorsan ki). Fékezés csak hátsó fékkel és óvatos visszaváltással.
  13. Áthaladás különleges technikát igénylő terepszakaszokon és akadályok megkerülése előbb lassan, majd gyorsabban.
  14. Felállás a nyeregből, amikor nagyobb akadályokon haladunk át.
  15. Folyamatosan állva vezetés, amikor a terep nehezebbé válik.
  16. Az előttünk haladó motorok porfelhőjének elkerülése, figyelni a mögöttünk haladókra.
  17. Visszafordulás kis sugárban egy keskeny ösvényen. Figyelem! Ez nehéz gyakorlat. Minél nehezebb a motor és minél magasabban van az ülése annál nehezebb a feladat. Ilyenkor segíthet az ülés leszerelése és helyettesítése egy vastag törülközövel. Fej fel, tekintet az exit ponton, nem a motort nézzük.
 9. Kanyarodás haladóknak
  1. Gyors kanyar megközelítése, tekintet az exit ponton, a gáz használata kigyorsításkor, a lábak a tankot szorítják, karok lazán behajlítva.
  2. Fékezés és a megfelelő sebesség kiválasztása a kanyar előtt.
  3. A megfelelő ív kiválasztása különös tekintettel a gyors bevágás elkerülésére.
  4. Az útjelzések, útfelületen leselkedő veszélyek áttekintése döntés előtt.
  5. A motor mélyebb és még mélyebb bedöntése, amíg tekintetünk a horizonttal párhuzamos marad.
  6. Gázadagolás a tapadás maximális kihasználásával.

Tags:

No Responses to “Motorvezetési tudnivalók ellenőrző listája”

  1. kazy69 június 1, 2007 at 6:16 du. #

    sok kérdésre nem kapok választ amire kiváncsi lennék

  2. Anonym november 9, 2006 at 2:57 du. #

    Ez nagyon jó, lehet tanulni belőle.De majd csak tavasszal(sajnos).