Motorvezetési tudnivalók ellenőrző listája

A motorozással kapcsolatos tudnivalók ellenőrző listája (tehát nem maguk a tudnivalók, csak azoknak a listája) egy dél-afrikai motoros honlapja alapján készült. Különösen kezdő motorosoknak lehet hasznos. Ha kimaradt valamelyik lecke, akkor igyekezz bepótolni.
 1. Alapvető ismeretek még forgalommentes helyen
  1. Hogyan öltözz fel helyesen a motorozáshoz. Alapvető biztonsági felszerelés és védelem a szél, illetve a hideg ellen.
  2. Hogyan vedd fel a sisakodat anélkül, hogy letépnéd a füledet.
  3. Hogyan vedd fel a szemüvegeget, vagy a napszemüveget anélkül, hogy kiszúrnád a szemed.
  4. A benzincsap kezelése (amennyiben ilyen van még a motoron)
  5. Mit ellenőrizz a motoron, mielőtt elindulnál.
  6. Hol vannak és hogyan működnek a motor kezelésére szolgáló berendezések. Gáz, fék, sebességváltó, elektromos kapcsolók, szivató (ha van még a motoron).
  7. Hogyan állítsd le a motort az oldaltámaszra és a középsztenderre.
  8. A visszapillantó tükrök helyes beállítása. Hol van a beláthatatlan zóna.
  9. A szivató helyes használata hideg indításkor, meleg indításkor és a szivató elzárása.
  10. Elindulás és megállás a motorral. A kuplung, sebességváltó, gáz, első és hátsó fék helyes használata.
  11. A helyes testtartás a motoron – lazán hajlított karok, felemelt fej, tekintet előre, nem a kereket nézzük.
  12. A motorvezetés lassú tempóban. Ez az egyik legfontosabb készség, amit az első évben érdemes rendszeresen gyakorolni. Nagyobb nyílt területen gyakoroljuk akadályok kerülgetésével kombinálva.
  13. Vészfékezés mindkét fékkel. Sima aszfalton gyakoroljunk, nem több, mint 40 km/órás sebességgel. Hajlított karok, erősen összezárt combok.
  14. Elindulás emelkedőn a hátsó fék tartásával és kiengedésével.
  15. Az alapvető kezelő berendezések használata anélkül, hogy odanéznénk.
  16. Az index használata. Emlékezz rá, hogy bekapcsoltad anélkül, hogy lenéznél és ne felejtsd el kikapcsolni.
  17. A duda használata anélkül, hogy odanéznél.
  18. A benzincsap elzárása (ha még van a motoron) és a motor áramtalanítása, mielőtt elmennél mellőle.
 2. Alapvető ismeretek közúton
  1. A gáz, fék, sebességváltó használata egyenes, kis forgalmú mellékutakon. A sáv közepén haladás, a motorra lenézés nélkül.
  2. Az index használata, be- és kikapcsolás a megfelelő időben lenézés nélkül.
  3. A helyes testtartás elsajátítása, hajlított karok, messzire előre néző tekintet.
  4. Visszafordulás keskeny úton, utcában. Vigyázz, ez egy nehéz feladat! Biztonságos helyen gyakorolj, ha a motort nehéznek érzed és a lábad nem ér le rendesen, akkor inkább szereld le a nyerget. Fejet fel, csúsztatott kuplung, ne menj túl lassan.
  5. Vészfékezés mindkét fékkel. Hajlított karok, erősen összezárt combok.
  6. Gyors elidulás álló helyzetből. Karok behajlítva, előre dőlni.
  7. Útkereszteződésnél elsőbbség adás és elindulás balra kanyarodással nagy ívben az index helyes használatával.
  8. Útkereszteződésnél elindulás jobbra kanyarodással kis ívben az index helyes használatával.
  9. Elindulás meredek emelkedőn visszagurulás nélkül.
  10. Elindulás meredek emelkedőn visszagurulás nélkül azonnali kanyarodással.
  11. Alapvető forgalmi szituációk gyakorlása gyenge forgalomban.
  12. Alapvető forgalmi szituációk gyakorlása gyenge forgalomban, gyors reakció hirtelen döntésekre. (Legjobb, ha valaki más irányít váratlan fékezésekre, kanyarodásra kényszerítve.)
  13. Garázs, parkoló ki és behajtás gyakorlása.
  14. Hogyan parkold le a motorkerékpárt úgy, hogy később el tudj indulni vele. Parkolás meredek emelkedőkön és lejtőkön.
 3. Alapvető ismeretek a tankolásról
  1. Mik a legmegfelelőbb helyek a kulcs, a pénzed, hitelkártyád tárolására.
  2. A benzinkút megközelítése. Hogyan kerüljük el a felborulást nagyon csúszós útburkolaton, amely a benzinkutak állásaira gyakran jellemző. Megállás csak hátsó fékkel.
  3. A megfelelő benzin használata, a guminyomás, a fékfolyadék ellenőrzése.
  4. Az olajszint ellenőrzése különösen fontos. Olvasd el a motor használati utasítását.
  5. Hová tedd a sisakodat, kesztyűdet, és egyéb dolgaidat a kútnál, hogy ne verd le, ne hagyd ott azokat később.
  6. A sisak plexi és a szélvédő tisztítása.
 4. Alapvető tudnivalók a kanyarodásról
  1. Egy enyhe kanyarok bevétele úgy, hogy fékezés és visszaváltás ne legyen szükséges, helyes testtartással. Lazán hajlított karok, előre dőlés, tekintet az exit ponton, térdekkel szorítani a motorkerékpárt.
  2. Enyhe kanyarok bevétele úgy, hogy fékezés és visszaváltás ne legyen szükséges, kicsit gyorsabban ellenkormányzással.
  3. Enyhe kanyarok bevétele kicsit gyorsabban, a kanyar előtt motorfékkel lassítva. A helyes testtartás és az ellenkormányzás marad.
  4. Élesebb kanyar bevétele ellenkormányzással, a kanyar előtt motorfékkel, valamint az első és a hátsó fék együttes használatával.
  5. Élesebb kanyar bevétele ellenkormányzással, a kanyar előtt motorfékkel, valamint az első és a hátsó fék együttes használatával, kombinálva a kanyar előtt sebesség visszaváltással (nem a kanyarban váltunk).
  6. Kanyarodás közben a szemek vonala maradjon a horizont síkjában. A fejünket a kanyarral ellenkező irányba kell hajtani, vagyis maradjon függőlegesen.
  7. Akadályok (pld. csatornafedél) kikerülése, illetve akadályok közötti gyors áthaladás hullámzó mozgással. A tekintet maradjon az exitponton.
  8. Térj vissza parkolóba és írj le kis sugarú körben nyolcasokat. Ez az egyik legfontosabb iskola gyakorlat, nem szabad kihagyni!
 5. Fékezés, buckák és rossz utak
  1. Nagy vészfékezés jó útfelületen mindkét fékkel, de az elsővel gyengédebben, majd amikor leül a rugó, az első fékkel erőteljesebben. Ne engedd a karodat erőt átvinni a kormányra, tartsd lazán behajlítva. Térdeiddel szorítsd a motort, hátad legyen egyenes, amennyire csak lehet. Tanuld meg, hogy az első fék mennyivel hatásosabb. Chopperek, cruiserek a hátsó keréken többet tudnak fékezni a meredekebb villaszög miatt.
  2. Nagy vészfékezés jó útfelületen csak az első fékkel, előbb gyengédebben, majd amikor leül a rugó, fokozatosan erőteljesebben.
  3. Ugyanaz, mint az első gyakorlat, de mindig rövidebb féktávolságokkal, nyugpdtan, helyes testtartással.
  4. Fékezés rossz úton főleg a hátsó fék használatával.
  5. Fékezés rossz úton főleg a hátsó fék használatával és sebesség visszaváltással. A kuplung óvatos kiengedése, hogy a hátsó kerék ne blokkoljon le. Kanyarban ne engedd ki a kuplungot, csak a kanyar előtt válts sebességet.
  6. Leereszkedés meredek lejtőn alasony sebességfokozatban enyhe hátsó fékezéssel.
  7. Lassítás egy útegyenetlenségen való áthaladás előtt és felállás a nyeregből. Nem felhúzzuk magunkat a kormányba kapaszkodva! Az akadályon túl, az exitponton legyen a tekintetünk, ne az akadályt nézzük.
 6. További kezelőszervek
  1. Kikapcsolt motorral lejőn gurulva indítsd el a motort az önindítóval. Ne nézz le.
  2. Kikapcsolt motorral lejőn gurulva indítsd el a motort a kuplung kiengedésével. Ne nézz le.
  3. Menet közben zárd el a benzincsapot, majd nyisd ki újra, amikor a motor már alig kap üzemanyagot. Ne nézz le. (Nem minden motoron van benzincsap.)
  4. Fékezésnél automatikusan helyezd készenlétbe a kezed a dudán.
  5. Gyakorold be a lámpák, fénykürt, reflektor kezelését anélkül, hogy odanéznél.
 7. Közlekedés forgalomban
  1. Sávváltás visszapillantó tükör, index használatával, gyors oldalra tekintéssel a vállad fölött.
  2. A mozgás vonalának megválasztása forgalomban. Annak a vonalnak a kiválasztása, amely a közlekedés többi szereplője számára a legjobban láthatóvá teszi a motorost.
  3. Kereszteződések. Kereszteződésbe érkezés elegendő tartalékkal egy sikeres vészfékezéshez, illetve egy baleset elkerüléséhez. Az aranyszabály: lassan be, gyorsan ki.
  4. A járművek beláthatatlan zónájának elkerülése.
  5. Biztonságos előrehaladás a sávok között. Sok motoron a visszapilantó tükröknél van a motor legszélesebb pontja.
  6. A járművek szándékainak felderítése az első kerék állása alapján. Ebből kideríthető a jármű várható mozgása.
  7. A járművek szándékainak felderítése a vezető fejének a megfigyelése alapján.
  8. A járművek szándékainak felderítése a jármű lassulása alapján. A lassuló jármű általában valamire készül.
  9. A várható mozgásának felderítése annak alapján, hogy mi folyik a kocsiban. Telefonálás, rádió hangolás, gyereknevelés, stb., váratlan eseményekhez vezethet.
  10. A rések felderítése a lassan mozgó forgalomban. A felszabaduló réseket elfoglaló járművek útvonalának elkerülése.
  11. Gyors elindulás zöldnél, figyelve, hogy a keresztben (sárgán, piroson) későn áthaladókkal ne ütközz.
 8. Földutak, murva, homok
  1. A biztonságos terepezés és a motor felépítésének összefüggése. Méret, súly, gumik, a motor fajtája. Minden motor vezethető terepen, csak másképp.
  2. Az élénk haladási sebesség fenntratásának a fontossága akkor is, ha az út rosszabbá válik.
  3. Előre dőlés, karok behajlítva és lazán, lábszár és combok közrefogják a motort, terhelés a lábtarón.
  4. Tekintet előre, sohasem lefelé, mindig az akadályokon túlra tekintés.
  5. Akadályok lassú megkerülése a motorral nagy nyílt terepen. Egyenesen ülve lassan, függőlegesen tartott géppel. Ez nehéz feladat és sokat érdemes gyakorolni az első évben.
  6. Ne kövesd mereben a motor mozgását alattad. Engedd a motort elmozdulni, hogy megtalálja a jelgjobb tapadást. Ha nem talál jól tapadó felületet, akkor adj egy kis gázt.
  7. Tartsd a gumikat merőlegesen a talajhoz képest.
  8. Lassítás az akadályok előtt, majd áthaladás enyhe gyorsítással.
  9. A megfelelő sebesség megválasztása, elég nagy, hogy ne vezessen az erőátviteli mű rángatózásához, de ugyanakkor elég alacsony, hogy legyen tartalék erő, amikor szükség van rá.
  10. A lábadat ne tedd ki oldalra, mert a tereptárgyaktól megsérülhet.
  11. A megfelelő kanyarodási ív kiválasztása murvás, homokos úton.
  12. Megfelelő fékezés (lassan be, gyorsan ki). Fékezés csak hátsó fékkel és óvatos visszaváltással.
  13. Áthaladás különleges technikát igénylő terepszakaszokon és akadályok megkerülése előbb lassan, majd gyorsabban.
  14. Felállás a nyeregből, amikor nagyobb akadályokon haladunk át.
  15. Folyamatosan állva vezetés, amikor a terep nehezebbé válik.
  16. Az előttünk haladó motorok porfelhőjének elkerülése, figyelni a mögöttünk haladókra.
  17. Visszafordulás kis sugárban egy keskeny ösvényen. Figyelem! Ez nehéz gyakorlat. Minél nehezebb a motor és minél magasabban van az ülése annál nehezebb a feladat. Ilyenkor segíthet az ülés leszerelése és helyettesítése egy vastag törülközövel. Fej fel, tekintet az exit ponton, nem a motort nézzük.
 9. Kanyarodás haladóknak
  1. Gyors kanyar megközelítése, tekintet az exit ponton, a gáz használata kigyorsításkor, a lábak a tankot szorítják, karok lazán behajlítva.
  2. Fékezés és a megfelelő sebesség kiválasztása a kanyar előtt.
  3. A megfelelő ív kiválasztása különös tekintettel a gyors bevágás elkerülésére.
  4. Az útjelzések, útfelületen leselkedő veszélyek áttekintése döntés előtt.
  5. A motor mélyebb és még mélyebb bedöntése, amíg tekintetünk a horizonttal párhuzamos marad.
  6. Gázadagolás a tapadás maximális kihasználásával.

Tags:

No Responses to “Motorvezetési tudnivalók ellenőrző listája”

  1. kazy69 június 1, 2007 at 6:16 du. #

    From 1890 to 1902 the number of students admitted dropped from 50 to 15. This decline was due not only to inadequate financial support from governments and from McGill, but especially to competition from smaller schools with lower admission standards and less demanding courses of study. French and English sections) between 1866 and 1902. In 1903 the faculty was forced to close. According to the report, several government interventions over the past 10 years had improved air quality. For instance, the closure of a number of coal-fired power plants near Manila in 2001 led to a reduction in sulfur dioxide concentrations, while the phaseout of leaded gasoline led to a ten-fold reduction in ambient lead levels since 2001, it said. But air pollution remained higher in urban centers than in rural areas, the Environment Monitor said. Many cities in the country had air pollution levels above national standards, it added. Particulate matter is the generic term used for a type of air pollution that consists of complex and varying mixtures of particles suspended in the air. Very clean, tightly bound book with no inscriptions, in a bright unclipped dustjacket. Price is ineffectually crossed out on the dustjacket foldover, else unmarked and appears to be unread. Bing Crosby, a pictorial tribute, and, Bing Crosby album (both Dell Publishing, USA), and, sheet music 'Sunday Monday or always' (Victoria Music, London, 1943). Dad and I decided that we discreetly go to Singapore on Tiger Airways and have a plane spotting session there. This was taken quite negatively by Mum, obviously. Plans of plane spotting were shelved, and instead, just after my exams (05JUN13) we decided to go this 'not so popular', 'not very common', destination: Singapore. The selection of airlines were easy. SQ (LKR40k), EK (LKR36k) and UL (LKR 33k) were immediately written off. The report also indicates that 3,000 migraine attacks occur daily for every one million people. In the following interview, Dr. Russell Blaylock, renowned neurosurgeon, author and researcher, talks to Mike Adams about MSG, aspartame and other brain-damaging excitotoxins that are widely used in our food supply today. Berry fruits including blueberries, blackberries and strawberries are not only refreshing and tasty, but they also provide a wide variety buy propecia online canada of phytonutrients that cross the blood-brain barrier to enhance neural communications and prevent oxidation and inflammation. This has beneficial effects on the brain.. The makers of the area additionally motivate dieters to follow a balanced diet for the time you take hydroxycitric acid. When HCA reduces citrate lyase, which is in the liver induces a false feeling of fullness which then prevents you from overeating. Garcinia Garcinia Fusion Reviews is the latest breakthrough in natural it also burns the extra fat which. Many studies have been pointing to strong possibilities that it will help to enhance your energy metabolism, allowing you to burn calories and drop weight. Anarchist Studies Network A Political Studies Association (UK), Specialist Group for the Study of Anarchism. General information, calls for papers, news, links. Económica e Social General information, a directory, online bulletin, links. Association for Economic and Social Analysis (University http://www.jerseycanada.com/jerseyatlantic/fnt/ultramer.php of Massachusetts at Amherst). Decano della Chiesa Primaziale di Cagliari. Nel 1591, fu nominato vescovo di Bosa. Si ritiene che sia deceduto nel 1592. ATZORI FRANCESCO, noto Efisio (Cagliari 1881-ivi 1939). Dopo la morte del padre, ne prese il posto come direttore del cimitero cagliaritano. Deceduto il 9 ottobre 1939. To date it's my favorite acronym in healthcare because it is applicable to other areas of life. ALARA isn't just a radiation exposure safeguard, it is a concept used in other industries as well. In the years that I was at ASRT, circa 2004-2006, the hot topic in the field was transitioning from film and paper files to PACS systems. Not surprisingly, many RTs, especially the more experienced professionals, were reluctant to the changes that were being forced open them by their employers. There was, after all, nothing broken with the way they were doing things..
    sok kérdésre nem kapok választ amire kiváncsi lennék

  2. Anonym november 9, 2006 at 2:57 du. #

    Ez nagyon jó, lehet tanulni belőle.De majd csak tavasszal(sajnos).