Nézzünk szét egy kicsit!

Hétvégén Dunántúlra utaztunk, unokaöcsém ballagására. Megszokott útvonalunkról lemondva, ezúttal autópályán gurultunk Csanádpalota-Makó-Szeged(M5)-M0-Székesfehérvár(M7)-Sárszentmihály-Ősi útvonalon. Lehet, amiket most leírok, sokaknak teljesen természetes és hétköznapi dolgoknak tűnnek. SAJNOS!!! Mégis azt gondolom, talán érdemes közzétenni a látottakat, hátha egy pillanatra megállunk és elgondolkozunk.

A közlekedési kultúránkról szól ez az írás.
Korántsem tartom magam tapasztalt motorosnak, mindössze 6 éve vagyok a közúti forgalom résztvevője. Van viszont összehasonlítási alapom, mert volt szerencsém Európa más országaiban motorozni.
Tisztában vagyok azzal, hogy a hazánkban uralkodó mai állapotok rohanást, kapkodást okoznak. Mindenki siet, időre megy, késésben van, fut a pénze után (Motoros, autós, kamionos, mindegy) Ez eddig rendben van, nem tudunk rajta változtatni, sodródunk az árral.
Olyan is van persze, aki egyszerűen csak szeret száguldozni. Egyértelmű! Jó dolog! Gyors motorom van, én is szeretek. De nem mindegy, hogy ezt hol és hogyan tesszük!! Emberek! Hangos motorokkal száguldunk a falvakban 160-nal! Nem csak arról van szó, hogy veszélyes! Belegondolt már valaki, hogy ilyenkor a járdán sétáló, vagy babakocsiban alvó kisemberek mit hallanak? … Vannak helyek, amiket kifejezetten száguldozásra találtak ki. Sokkal kevesebb veszélyforrás mutatkozik a versenypályán vagy a sztrádákon, mint egy település kétszer egy sávos főútjain. Egyértelmű, nem? Akkor miért ott száguldozunk mégis?
Oké, az autópályán is láttam őrülteket, de ott ők már inkább ön, mint közveszélyesek. Példa: az M5-ösön az egyik kijárat előtt, kb. 130-nál úgy előzött meg egy CBR-es „kamikaze” jobbról a kanyarodó sávban, mintha álltam volna. A srácon strandpapucs, rövidgatya, trikó. A kanyarban majdnem leért a lábtartója…
A 130-as sebességhatár legtöbbünknek pont elég a sztrádán, hogy kedvünkre húzhassuk vagy nyomhassuk a gázt. Ha mégsem, menjen mindenki úgy, ahogy jól esik. Én viszont úgy gondolkodom, ha túllépem a megengedett sebességhatárt, gyorshajtó vagyok. Innentől kezdve semmi jogom ledudálni a belső sávban előttem előző, szabályosan közlekedőt. De gondolkodjunk fordított helyzetben: 130-al haladok a külső sávban, előttem kamion, mondjuk 110-el. Mielőtt megkezdem az előzést, belepislogok a tükörbe, látom, 300 méterre mögöttem a belső sávban jön egy autó, mondjuk 200-al. Ilyen sebességnél elég nehéz a mozgás pályáját és idejét kiszámolni a tükörből, mondjuk elszámolom magam, ezért megkezdem az előzést. Persze, hogy utolér az Audis, mielőtt visszatérek a külső sávba és fel van háborodva, hogy miattam 200-ról 150-re kellett lassítania, a rosszabbik reakcióról pedig Isten mentsen, sajnos olyannal is találkoztam, aki „bosszúból” zavaróan közel jött a motorhoz…
A másik, nagyon kényes dolog, a közlekedésben résztvevők egymáshoz való viszonyulása. És itt nem csak autós-motoros örök harcáról van szó, hiszen a biciklis, a mopedes és a gyalogos is ugyanúgy része a dolognak. Ha egy forgalmi helyzetben (pl. védett úton haladva) nem kapunk elsőbbséget, joggal háborodunk fel… Ma a magyar utakon a gyalosnak joga sincs felháborodni, ha nem engedjük át a zebrán! Svédországban a járművezetők úgy engedik át a gyalogost a zebrán (és a legtöbben zebra nélküli helyen is), hogy a gyalogosnak még csak lassítania sem kell a gyalogátkelő előtt. Fura igaz? Ti is szidjátok az autóst, amikor fékezésre kényszerít benneteket az alárendelt útról kikanyarodva? Itthon a gyalogos mit csinál? Odamegy a zebrához, megáll, csak ezután néz szét, majd megvárja, hogy valaki szíveskedik neki elsőbbséget adni. Sokuk nem is tudja, hogy övé az elsőbbség. Olyan is van, hogy a padkáról lelépve beszélgetnek a jóemberek a zebrán, míg várnak. Mi meg persze szidjuk őket (már ha foglalkozunk velük); hülye gyalogos, nem tudja a KRESZt! DE a gyalogos megszokta, hogy akkor él „továbbhaladási jogával”, ha nem jön semmi. Át fog viszont menni, ha időben lassítva, egyértelműen jelzem neki mozgásommal, hogy átengedem. Próbáltatok már a zebra előtt jó 6-7 méterrel megállni, hogy átengedjétek a gyalogost? Én igen. Tudjátok mi lett az eredménye? A mögöttem lévő ledudált és leanyázott, hogy miért tartom fel a forgalmat az egyébként is zsúfolt 43-ason (Makón). Az ilyen idiótáknak kellene elsősorban megérteni, hogy a közlekedés nem csupán A pontból a B pontba való eljutás a lehető legrövidebb idő alatt. Hiszen ha ezt mindenki így fogná fel, a jelenleginél is nagyobb káosz jellemezné közlekedésünket. Ha gyalogosként közlekedem, elvárom, hogy a járművel közlekedők vigyázzanak rám. Ha motorral közlekedem, ugyanez a helyzet, de akkor már nekem is vigyáznom kell a nálam védtelenebbre. Olyan logikus! Miért nem gondolkodunk el ezen??
Az M5-ösön két kilóméteres torlódáshoz érkeztünk. Volt helyünk, nem akartunk órákat ácsorogni a 30 fokos melegben beöltözve, lépésben bár, de előre mentünk a kocsisorok között. Anyukám mondta délután, hogy rengeteget csuklott… 🙂 Próbáltam rájönni, miért fáj az autósnak, kamionosnak, ha én elmegyek köztük. Semmivel nem tartom fel őket. Azért dudál, mert ő nem mehet el? Ha motorja lenne, ő is elmenne…
Mindig csak panaszkodunk, hogy a közlekedési morál így, meg úgy, az miatt van ez, meg az. Holott a közlekedéshez való hozzáállás nem máson, csakis rajtunk, közlekedőken múlik. Biztos vagyok benne, ha kicsivel több türelmet, figyelmet és felelősségérzetet tanúsítanánk az utakon, kevesebb baleset történne, és így is mindenki megérkezne időben – egyben!
Balesetmentes, kulturált közlekedést kívánok mindenkinek.
Török Dániel, 2006. június

Tags:

No Responses to “Nézzünk szét egy kicsit!”

  1. Bubu március 30, 2008 at 2:12 du. #

    Sziasztok!

    Olvasván az itt leírtakat és a hozzászólásaitokat megjegyezném, hogy nem ártana picit a dolgok mélyére látni, megkeresni az ok-okozati összefüggést. Sajnos mint ahogy az írásban is szerepelt, mindenki feszült, rohan. Amíg ez így lesz, addig ez mérhető lesz a napi közlekedésben is, csak sajnos agresszó formájában. Viszont ezen CSAK MI, EMBEREK TODUNK VÁLTOZTATNI!!! Biztos mindenkinek vannak történetei szépszámmal. Engem is fenyegetett már meg “bátor” autós (felhúzott ablak mögül), “Hogy meg fogok dögleni”. Mindezt csak azért mert 2×1 sávos úton túl lassan haladtam és nem tudott elmenni mellettem. Mindenki bepöccenne, he a kerekétől centikre (szó szerint) menne utána egy autós, főleg gödrös úton. Kíváncsi lettem volna, ha az ő gyereke ül a motoron és egy másik autós ugyan azt csinálja vele, mit szól hozzá. Persze volt más is…
    Le kéne szoknunk az állandó “könyökölésről”, egymás semmibe vételéről, eltaposásábó és megpróbálni civilizált emberként egymás mellett élni! Ez mindennek az alapja. Példálózhatunk más nyugati országokkal, de nem csak a közlekedési morálban mérhető a különbség! Amíg az embereknek napi megélhetési gondjaik vannak, és rettegnek attól hogy elvesztik az állásukat, addig biztosan feszültek lesznek. Arról már nem is beszélek, hányan élnek abból hogy ezt az állapotot kihasználják (munkaadók, politikusok). Mivel az egész világot a pénz irányítja, érdekek és ellenérdekek találkoznak. Hogy hová vezet mindez…?

    Balesetmentes közlekedést kívánok mindenkinek!!!

  2. John Doe augusztus 17, 2006 at 8:40 du. #

    Tele van közhellyel, de mint tudjuk a közhely attól közhely hogy igaz…

  3. K75RT június 28, 2006 at 7:50 de. #

    Kellenek az ilyen vélemények, soha nem elég belőlük, még ha az itt időzők jelentős részének a "jószág", s maga a motorozás nem is a halálközeli élmények megtapasztalásának vágyáról szól. Több, mint 20 éve motorozom, a helyzet egyre nehezebb. Egyre kevésbé toleráns az autós a motorossal és fordítva. Viszont a tahóság nem hungaricum. Legutóbb Burgenlandban szórakozott egy előttünk autóval haladó család azzal, hogy az ablakmosójával spriccolta a túravezetőnket, s a mögöte haladó motort…miközben látványosan szórakoztak.

    Mikor férünk már el békésen egymás mellett az utakon? Mikor? Talán akkor, amikor felelőtlen motoros társaink felfogják, hogy magunknak motorozunk, nem másoknak. Az autósok pedig tudomásul veszik, hogy motorozni nem egyenlő a tahósággal, nem veszélytelen, s hogy igenis szükségünk van a támogatásukra, mert minket is várnak otthon!
    Ez utolsó gondolatot pedig elsajátíthatnák azok a hullajelöltek is, akik nap, mint nap rombolják a motorosok, a motorozás imidzsét itthon, bárhol a világban.

  4. Bandita június 27, 2006 at 3:39 du. #

    Már több helyen olvastam ehhez hasonló cikkeket. Az ilyen és ehhez hasonló portálok közönsége az esetek nagy többségében eleve így gondolkozik a közlekedésről. A baj az, hogy a közlekedésben nagyon sok "egyszerű" egyed is résztvesz, akinek adott esetben az olvasás is gond. Sajnos hozzájuk az ilyen jellegű gondolatok nem jutnak el, vagy ha el is jut, nem érti miről is van szó. De hát talán majd szépen lassan…

  5. cincibaba június 22, 2006 at 10:42 du. #

    igazad van , mindenben. en egyenlore autos vagyok de mindig is orommel es ovatosan elengedtem a motorosokat ha kozeledtek hozzam az utakon.mivel szegedi vagyok biztos teged is. remelem amint meglesz az en motorom is, ram is ugyanugy figyelni foognak mint ahogy en teszem. a legtobb ember feltekeny a motorosokraa, mert szabadok, gyorsak es mert nem tudjak hogy a legtobb motorosnak(nem mindegyiknek) csak a motorja van es semmi masa. azt hiszik kis gazdag gyerekek, apuci penzen vett meregdraga motorral szaguldoznak. de ez nem mindig van igy. nem szabad altalanositani csak mert van par orult motoros az utakon, szerintem autos , biciklis, gyalogos., goreszkas……is van pont annyi. de valamiert ezt nem veszik eszre akik velemenyt alkotnak. remelem mi, akak esszel motorozunk, kicsit meg tudjuk valtoztatni a kozvelemenyt.
    balesetmentes utat mindenkinek

  6. Off június 22, 2006 at 3:44 du. #

    Köszi, terjesztem ahol tudom.

  7. kutya. június 21, 2006 at 1:07 du. #

    http://www.motorosok.hu/portal/index.php?page=4

    Itt tudsz rendelni belőle!

  8. Off június 21, 2006 at 12:14 du. #

    Jó a cikk és hasznos, hogy fel került, mert sajnos ez a téma még sokáig aktuális lesz. Talán a legjobb példát a görög és délolasz részeken láttam. Mindenki megy mint az őrült, mindenhol (villamosok között, leállósávban, buszsávban), függetlenül a táblától lámpától, de figyelnek egymásra és előzékenyek. Két okból nyomják a dudát, az egyik, hogy menj már, ne tökölj, a másik, hogy figyelj, jövök. De mikor jön akkor figyel ő is és a duda mellet a fék nevű eszközt is használja, ha kell. Pl. én az osztrákoknál nagyon nem szeretek közlekedni, járműtől függetlenül, mert ott csak az aggresszió és az őrület érvényesül. Itthon valahol a kettő között vagyunk. Javul azért a helyzet, ahogy egyre több a motoros, de még sokat kell figyelnünk egymásra, motorosként mindenki helyett, hogy túléljük a mindennapokat. Itthon szerencsére nem a rosszindulat okozza a legtöbb problémát, hanem a meggondolatlanság és a figyelmetlenség, ezen kéne valahogy javítani. Sajnos sok motoros társunk őrült módon és bosszantóan viselkedik, nekik is vissza kéne venni, hogy az ellentétek elsimuljanak. Pillanatnyi megoldásnak javaslom, hogy villogjunk dudáljunk, inkább nézzenek hülyének, mint hullának. A matrica nagyon jó 5let erre, hol lehet kapni? Köszi!

  9. kutya. június 21, 2006 at 11:04 de. #

    Én is tizen-éve vezetek, mindkét járműfajtával.
    Így túl az 500 ezer km-en, láttam már pár dolgot, és továbbra is Orgoványi Gyuri (drag) véleményét osztom:

    "- Te, Gyuri! Nem érzed úgy, hogy ez a közel 400LE-s szörny már az emberi életre veszélyes, hogy félelmetes dolog?
    – Mér’ lenne veszélyes ??? Októberben letámasztom a garázsba, áprilisig MEG SE MOZDUL ! Semmi baj vele. DE AMIKOR RÁÜLÜNK, NA AZ VESZÉLYES!"

    Hát valahohy így van ez. Egy 70 lovas Swift is halálos fegyver avatatlan kezekben, és felelőtlen fejjel.
    És a 100LE+ motor is csupán egy hasznos jármű, és élvezeti forrás – ha megfelelően kezelik.
    Jó Olaszban (É-Olaszországban) vagy Szlovákiában motorozni, az ottani viszonyokat látva még hiszem hogy van esélyünk, egyszer talán itthon is így vezetnek majd.

    JA: és mindenkinek ajánlom a "Motorosok: Figyelek rájuk!" matrica beszerzését, nekünk is fent van minden céges ill. privát autón. Hátha…

  10. Poki június 21, 2006 at 8:44 de. #

    6. éve hajtok motort. 10 éve autót.
    Soha nem éreztem autóban ülve, hogy veszélyt jelent rám egy motoros. Esetleg a visszapillantómra…
    Ha a motoros jobbról előz (amit utálok), magát veszélyezteti.
    Amikor az autó kihasználja, hogy az egynyomon futót sávon belül előzi, akkor a motoros ÉLETÉT veszélyezteti.

    Viszont autóban, kávézóban, kádban vagy babakocsiban ülve is rettenetesen idegesítőek a hangosított kipufugók, ami főleg a díszmotorosoknál divat. 2-300e Ft kiadás azért, hogy kiakaszd a környezeted…
    Én létrehoznék egy szervezetet, amit elneveznék Közlekedés Felügyeletnek és mérnék. Sőt egy Rendőrség nevűt is létrehoznék és ott is mérnék hangerőt. Aztán kiállítani a forgalomból és jó gyaloglást! A többi közlekedőt megijeszti, megzavarja a bömbölő cső. Szerintem veszélyforrás, de mindenképp indokolatlan baromság. Csak azt jelzi, hogy az a motoros nem sokat ül a gépen, hiszen akkor megsüketülne.

    Általában azonban igaz, hogy a motoros elsősorban csak önveszélyes tud lenni, az autós közveszélyes is. A baleseti statisztikáknak kíváncsi lennék olyan vetületése, hogy autós-motoros vétkességű balesetben hány vétlen ember sérült/halt meg. 21x annyi autó van belföldön, mint rendszámos motor.
    A hírekben minden nap látható, hogy hogyan nyírják ki egymást autósok. Mi még évekig emlegetjük majd, hogy az idén már 2 vétlent megölt motoros baleset (utas adatot nem tudok)…

    Nem értem egyébként, hogy miért engedték vissza forgalomba a 100LE fölötti mocikat.
    Nem értem egyébként, hogy miért engednek forgalomba 200km/ó fölötti autókat.

    Sajnálom azt is, hogy nem kell a motorosoknak látogatóként a baleseti sebészetre mennie. Vannak olyan országok, ahol a vezetés-technikai képzés része, hogy motoros baleseti sérültekkel kell beszélgetni. (Vannak olyan országok, ahol tényleg van vezetés-technikai képzés…)

    Elég rosszul élem meg én is a környezet vezetési baromságait. Azért cseréltem nagyobbra, hogy 100 fölött legyen az utazóm, különben minden kamion engem előz. Ki ellenőrzi a tachografjukat??
    Viszont mostanában autóban érzem rosszul magam, mert a szembe előzők elől nincs hova menekülnöm.

    Az egész országban nincs közlekedés kultúra. Ez nem igazi autó vs motor kérdés, hanem a "nagy, gyors, drága járműből senki nem érdekel engem" kérdés.

    Eretnek gondolat, de én hiányolom a közlekedésfigyelő kamerákat, a hatékony, épeszű rendőrséget, a sebességemelő táblákat, a kátyúmentes utakat. És sokallom a 30-as táblákat…
    A szabályozás sem mutat kultúrát.
    Az országunk népe nem mutat kultúrát.

    Motorral kétféle figurát látok: aki túlélésre játszik és aki öngyilkosságra. De az autósok figyelmébe ajánlom: nem jelentünk rájuk veszélyt, csak némelyikünk idegesítő (de nagyon). Ők viszont jelentenek ránk veszély (és némelyikük ártatlant is ölt már, de nagyon).

  11. budy június 20, 2006 at 8:46 de. #

    Nem tekintem magam rutinos motorosnak. Nem mondom, szoktam én is az M0-n néha száguldozni ha sietek, (max 150), de általában tartok egy kényelmes 100-110-es kényelmes tempót, ami így is több mint a megengedett 80.
    Szerintem egy több sávos gyorsforgalmi úton/főúton/autópályán még egész kultúráltnak tekinthető a közlekedési morál eltekintve egy két ámokfutótól. ( Motoros és autós egyaránt)
    Az igazi probléma szerintem a városi közlekedésben tapasztalható, több a lámpa, több a zebra, és többen vesznak részt a közlekedésben. Több ember több probléma.
    Én pl. be szoktam magam elé engedni a buszöbölből kikanyarodó buszt, nem zavar, hisz hamar meg tudom előzni (ez persze kicsit "önző" dolognak tünhet, hiszen az autósok továbbra is a busz mögött fognak araszolni).
    Próbálok udvariasan közlekedni, de sajnos ez tényleg nagyon veszélyes. Nem egy helyzetben fordult elő, hogy beengednék valakit magam elé, vagy gyalogost engednék át (nem csak zebrán) és lassítok/megállok a sáv közepén. – Azért nem a jobb szélén, mert már rájöttem, ha a szélen közlekedem, akkor adott esetben nincs "menekülési utam", ha le akarnak szorítani (sajnos erre is volt több példa) – Nem értem, hogy a szerencsétlen autós/gyalogos miért nem jön, ha beengedem. Hát azért mert általában ilyenkor jön néhány "jóképességű" és a padkán keresztül elmegy mellettem. Nekem a KRESZ tanfolyamon azt tanították, hogy ha a szélső sábvan megáll egy autó (zebránál), akkor a belső sábvan is kötelező megtenni azt. Hát még akkor , ha az adott sávban állok meg.
    Pesten én is szoktam haladni a sor között, ha az áll. Ha megindul szépen behúzódok és beállok a sorba. A legtöbb autós rendes, ha látja hogy jövök, elenged (igaz, ilyenkor mindig felkapcsolom a reflektort – este kivételével – hogy jobban lássák, hogy jövök, mert ugye a motor az kisebb, int egy autó, nehezebb észrevenni). Van egy néhány olyan autós is, aki direkt inkább beljebb áll a sávban, hogy nehogy el tudjak menni. Hát ilyen is van. Persze ha volna kék villogó a motoromon, vagy esetleg egyenruhában motoroznék tuti, hogy szétnyilnának előttem mint Mózes előtt a Vörös-tenger. De ez egy másik történet.
    Sajnos tényleg elég borzasztó a közlekedési morál. Az emberek fejében kellene rendet tenni. Akár úgy is, hogy szigorítanák az ellenőrzéseket. Nem a városon kívül, ahol a csóró autós/motoros esetleg nem 40-nel megy egy útjavításnál szombat este. (Azt mind a mai napig nem értem, hogy ha egy másik sávon, amit a forgalomtól úgyis elzártak dolgoznak az útjavítók, akkor miért kell 30-40-nel menni ott akkor is amikor tutira nincs ott senki.pl: este 8-kor, vagy hétvégén. Igazán odarakahatnák ezt a kis kivételtáblát a nagy 30-as alá. Így nem csoda, hogy senki/szinte alig tartja be valaki a sebességhatárokat, hiszen mindenhol kint van egy tiltó tábla. Ezeket sem ártana néha felülvizsgálnia az illetékeseknek)

  12. peter_a június 20, 2006 at 12:10 de. #

    Egyetértek a leírtakkal, bár csak mint autós tudok nyilatkozni. Miután szóban már sokat hallottam a motorozásról itthon ;-), ha autópályán a vpillantóból akár még messze de motorosokat látok én azonnal kihúzok a külsőbe, mert tudom hogy gyorsulnak / haladnak, ezt tiszteletben tartom és igyekszem kultúráltan segíteni nekik az előrehaladásban. Azonban ugyanezt tőlük is elvárnám. Ha pld nem megyek le az nem azért van mert nem akarok, hanem mert nem tudok! Így Balatonról hazafelé az oszladozó dugóban kétszer is előfordult, hogy 160-nál mentek el köztem és a külső sávban haladó közt. No ennél jobban (váratlan motoros előzés jobb oldalról) kevés dolog tud forgalomban kiakasztani, de ha ezt sikerül életveszélyes szituációban produkálniuk na az igen, ahhoz csak gratulálni tudok!!! Mi van, ha épp a másik kocsi meg én is beljebb kormányzunk véletlen pont 5-5 centivel!? Ott akar az a szerencsétlen bunkó belehalni és ezzel több ember életébe beleavatkozni? Mégis hogy gondolja, honnan tudja hogy lesz hely? Belegondol hogy mi történik ha véletlenül összezárunk? Milyen jogon képzeli magát magasabb rangúnak egy autónál és nem egyenlőnek?

    Álló sorban menjenek el ám legyen, bár ott sem kedvelem mikor 0,5 centire gurul valaki a visszapillantómtól, de megértem meleg van meg minden. Ha viszont 10 km/h-nál nagyobb a tempó akkor egyszerűen felelőtlen és balesetveszélyes viselkedésnek tartom.

    Egyébként más típusú bajom még nem volt motorosokkal mint autós csak a fent említett.

Hozzászólás a(z) Poki bejegyzéshez Click here to cancel reply.