Sztúpa túra

Május elseje szombatra esett, kicsit még köhögtem (ezt Mór hozta haza az óvodából még márciusban, azóta végigsöpört az egész családon) és az FJR nem indult, annak ellenére, hogy egész télen rajta volt az akkutöltő. Ez utóbbi a legnagyobb csapás, amit csak az tud igazán értékelni, aki már egyszer legalább megpróbált az FJR akkumulátorához hozzáférni. Gyakorlatilag le kell bontani az egyik oldalát. Ennyi baj legyen összesen.

 Merre menjünk?

A pozitív oldal, hogy végre elindulhattunk motorozni. A reggeli fölött beletúrtam az Internetbe, keresgéltem, hogy mit nem láttunk még. Dégre szeretnék majd elmenni egyszer, ami elég közel van, de tartottam tőle, hogy május elseje miatt a kastély zárva lesz, így aztán a sztúpákra esett a választásom.

A Wikipédia szerint Magyarországon három nyilvánosan látogatható sztúpa van, ezek közül kettő elég közel épült egymáshoz, az egyik Becskén van, a Balassagyarmat – aszód tengely mentén a Cserhátban, a másik a Pásztó közelében fekvő Tar mellett a 21-esen, a Mátra nyugati lábához közel. A harmadik és egyben legnagyobb Zalaszántó közelében van, azt majd máskor ejtjük útba.

 Újdonságok

Mielőtt elindulunk most is számba vesszük az újdonságainkat. Sajnos az új Nolan sisakok még nem érkeztek meg, ezért azok helyett a lassan 10 éves nyitott HJC-ket visszük magunkkal, amelyek már megjárták az USA-t is. Szeretem, mert szellős és könnyű, ma pedig egyébként sem tervezünk nagy sebességeket.

A BMW hátsó TRAX doboza új felfüggesztést kapott Zoli jóvoltából. A vastag rozsdamentes acél platni 7 cm-rel hátrább vitte a dobozt, így két személy is kényelmesebben elfér a GS-en, amely egyébként csak törpe méretű utas szállításra alkalmas.


A platni, amely segített hátrébb tolni a top case-t.

Van ezentúl új térdvédőm, amit az Euromotor-nál vettem nemrég majdnem 10 ezer forintért. Könnyű és hatásos. Kifejezetten jó érzés térdelni benne.


A fotóstáska és a térdvédő

 A harmadik újdonság a fényképezőgép táska, amely egy mozdulattal felvehető a hátamra és egy másikkal előrehúzható a hasamra. Ezen kívül sok minden elfér benne és bele tudom tenni a hátsó dobozba. Azt hiszem ezt a Mammutban vettem, az Elektroworld-nél.

 Budafok – Becske

A BMW-t kicsit finomabban kell kuplungolni így két személlyel. Ezt rögtön megtanultam az elindulásnál, amikor lefulladtam vele. A budai alsó rakparton szaladtunk fel észak felé. A Margit hídtól nagyszerűen felújították. Hamar kiértünk az M0-ás Megyeri-hídjához és hamarosan az M2-esen tartottunk Vác felé. A Rád felé vezető lehajtónál borítottunk le keletnek. Elhúztunk Rád modern, új építésű házai mellett egy-egy irigykedő pillantással. „Rád Penc cső vár.” – Rád, Penc, Csővár falvak nevét így könnyebb megjegyezni. Acsánál balra mentünk Galgaguta felé, ahol beálltunk tankolni a csöppnyi MOL kútnál egy bermudás, papucsos, óriási fekete Yamaha chopperes figura mögé.


Ott hagytuk a GS-t a mezőn a Csiga-hegy lábánál

Becske már csak egy ugrás volt, a Megvilágosodás-sztúpa vakító fehéren világított a falu fölött a Csiga-hegyen. El is kanyarodtam jobbra a falu végén, de csak egy a traktorok által felszántott mezőre jutottam. A falu szélén lakó bácsi magyarázta el az utat, akit a kutyái ugrasztottak ki, meg talán a szokatlan motorhang.

A falu közepén a presszónál kell átmenni a hídon és rögtön észak felé kell furdulni, úgy jutunk el egy keskeny utcán a rétre, ahonnan felmászhatunk a hegyre. A hegyen van parkoló is ahonnan egy murvás út vezet lefelé. Valahol biztosan találkozik az egyik földúttal azok közül, amik innen a rétről indulnak.

Ott hagytuk a GS-t a mezőn és felkapaszkodtunk a dombra, amelyen a sztúpa áll. Az építmény egyszerű: szögletes alap, valami kupolaféle, amelyben Buddha szobra üldögél törökülésben. Aranyszínben csillogó csúcs, a tetején néhány szimbolikus dísszel. Ez az építmény eredetileg Hamburgban épült volna fel, de az ottani szenátus elhalasztotta a projektet, így került ide a kis építmény Becskére még 2008-ban.

A sztúpa a buddhizmus szerint a bennünk rejlő tökéletességet szimbolizálja. Mindössze hárman meditáltak az építmény körül, egyikük közben rituális tornagyakorlatokat végzett.

Becske a hazai buddhisták egyik központja. Még 1997-ben megvásároltak itt egy 500 m2-es mezőgazdasági építményt elvonulási központnak, aminek a felújításán a mai napig dolgoznak.

 Sasbérc

A térkép szerint közel voltunk Bujákhoz. Többször jártunk már a Szanda és Buják közötti honvédségi úton, gondoltam most is átmehetnénk rajta Pásztó felé. Becskéről északra megyünk ki a 2308-ason és hamarosan Szanda felé jobbra fordulunk, amerre az „orsós magnó múzeum” ki van írva. A kereszteződéstől Magyarnándor felé látszik a Reviczky kastély, de az nem látogatható.

Szanda után és még Terény előtt megint jobbra kell fordulni, aztán csak egyenesen be az erdőbe. Előbb-utóbb feltűnik az átmenőforgalmat tiltó tábla, és az is ki van írva, hogy a sasbérci-kilátó zárva van, de egyiket sem kell nagyon komolyan venni. az erdő honvédségi tulajdon, de ma már csak fakitermelés folyik benne, a kilátó pedig nyitva van és még motorral is megközelíthető. igaz az enduró ajánlott az utolsó 100 méterre.


Szemben Szanda várának romjai

A kilátóba a belépő felnőtteknek 250,-ft/fő, amiért egy hosszú mesét is meghallgathatunk a grófnőről, akinek megtetszett a környék és aki ragaszkodott a bajor stílusú vadászházhoz, ami fel is épült 1920-ban. A földszinten az erdész lakott, a grófék meg odafenn, aztán jött a háború és cak az erdész maradt, aki 1950-ben itt hagyott csapot-papot és levonult a hegyről. 2001-ben aztán jöttek és felújították a házat, azóta kilátóként üzemel, helyiségei zárva vannak.

Szép kilátás nyílik innen a közeli Szada hajdanvolt várának romjaira. 300,- Ft-ért lehet látcsövet is bérelni.

Továbbmentünk az erdei úton Buják felé. Gyermekkorom egyik kedvenc helyszíne az egykori vadászkastély, amely színrelépésem idején SZOT üdülőként szolgált amíg le nem égett, most a honvédség üdülője. Sokáig nem lehetett bemenni, aztán csak belépőjeggyel. Ezúttal nem próbálkoztam. A palócföld legszebb népviseletéről is ismert Bujáktól kifelé megint rettenetesen felfagyott út vezet Kisbágyon felé.

Szarvasgedén megálltunk a Club Café mellett, mert megtetszett a hatalmas chopperes graffity. Az utca másik oldalán egy gólya pár táncolta el májusi tavaszköszöntőjét.


Szarvasgede várja a motorosokat

 Kőrösi Csoma Sándor emléksztúpa – Tar

A következő sztúpa Tar mellett van, Pásztótól néhány kilométerre északra a 21-es út mentén, amire kikanyarodtunk egy kicsit, hogy gyorsabban haladhassunk. A közvetlenül az út mellett álló vörös kaput nem lehet eltéveszteni. Itt már komoly idegenforgalomra is felkészültek. A bejárat mögött rögtön egy kis ajándékbolt fogadja a látogatót színes, szagos apró mütyürökkel és rongyokkal. Árulnak italt, jégkrémet és mikrózott meleg ételeket is.


A bejárat és a Tara Teaház

A fő attrakció a szabadító Buddha anya templomának építése, amely már tető alatt van, de a befejezéséhez még kellenek az adományok. A sztúpa maga valamivel nagyobb, mint a becskei és bele is lehet menni. Odabenn egy méretes imamalom körül Buddháról és Kőrösi Csoma Sándorról lehet olvasgatni.

„Évezredek sötétjét elűzi egyetlen gyertya fénye. Ne átkozd a sötétséget, gyújts világot.” – mondta állítólag Buddha 2500 évvel ezelőtt. Szóval ha nem tetszik valami, akkor te vagy a felelős.

A Tara Teaházban ettünk egy talán indiai, bivalyerős ízesítésű vegetáriánus mikrózott készételt. Távolkeleti hangzású nevéből nem derült ki miből volt, de jól esett.


Megilletődve állok a Tara Teaház előtt a téglajegyemmel a kezemben.


A téglajegyem – nagylelkűségem közvetlen formát öltve vált a Végtelen Szeretet és Bölcsesség Templomának részévé.

Vettem egy téglajegyet is és mint adományozó emléktárgyat kaptam, és (arany színű filctollal) beírhattam a nevem az adományozók albumába, amely állítólag majd az új templomban kerül elhelyezésre. „Így jószívű nagylelkűségem közvetlen formát öltve vált a Végtelen Szeretet és Bölcsesség Templomának részévé, és szolgálja minden lény javát.” – olvastam a használati utasításban.

 Galyatető

Ha már itt vagyunk, akkor felmegyünk a Mátrába. Pástó és Hasznos felől a 2408-ason indultunk el. Ez az út borzalmas volt, hatalmas felfagyások tarkították, romániai élményeim jutottak eszembe, ahol tavaly a felnim középen elrepedt egy kátyúban (az idén Csele is ugyanígy járt). Óvatos voltam mégis sikerült egyszer a csuklómat majdnem darabokra törnöm, amikor egy rossz támasztásra beköszönt a lengéscsillapító keményre hangolt hidraulikája.


A Grandhotel Galya terasza

Galyatetőn benéztünk a grandiózus nevű Grandhotel Galya szállóba. Egy kollégám mesélte, hogy imádott a teraszon reggelizni, amikor ott szállt meg. Kíváncsívá tett. Kimentünk a szóban forgó teraszra, ahol tök egyedül voltunk, megittunk egy forró csokit meg egy kávét és készítettünk néhány fényképet. Remélem nem riasztottuk el a terasz alatt topless napozó hölgyet, aki talán nem is számított arra, hogy erre mások is járhatnak.


A Grandhotel Galya teraszán mi ketten


A Tara Teaház törzsvásárlójaként 10% kedvezmény jár nekem. (Azt már tudjátok, hogy hol.)

 Pannónia Park

A 2408 után a 24-es valamivel jobb állapotban volt. Rengeteg motoros volt kinn aznap, hosszú sorokban jöttek szembe és mi is előztünk néhányszor. az a terv körvonalazódott bennem, hogy Siroknál északra fordulok és a határ mellett jövök vissza. Parádfürdő után Recsk határában a Pannónia park nagy táblái tűntek fel. Volt épp szabad hely a parkolóban, így aztán bekanyarodtam.


A Pannónia Park bejárata


A bejáratot őrző motorok

Az egyik felirat motorkiállítást hirdetett, amivel engem könnyen meg lehet állítani. Az udvaron egy legény kifizettetett velem 600,- Ft-ot („Jószívű nagylelkűségem közvetlen formát öltve vált a Pannónia Park részévé, és szolgálja minden lény javát.”), aztán beengedett a sebtében összeácsolt kocsiszínbe, ahol 40-50 rozsdamarta régi moci sorakozott sűrűn egymás mellett. Nem azok a kiglancolt cuccok voltak, amiket az Oldtimer Shown lát az ember, de jó állapotú, szépen felújítható gépnek látszott a többségük. Pannoniák, Csepelek, Danuviák, MZ-k – gyermekkorom nagy álmai – és néhány különlegesség.

Nemsokára a tulaj is előkerült. Kis Tamás – a park gazdája – sikeres vállalkozó. Bútorokat gyárt, amit itt látunk az csak a hobbija. „Mások bankban tartják a pénzüket, én ide hozom” – mondta és lelkesen körbevezetett minket. „A birodalom még csak épülget, talán két év múlva kész lesz. „ A kiállításnak helyet adó fészer után benéztünk a jól felszerelt szervizbe, ahol a quadok mellett a régi motorok is felújításra kerülnek majd. Megnézzük a nagy közösségi helyiséget és az emeleti kiállítótermet, amely még ugyancsak félkész állapotban van, itt fognak majd állni három sorban a gépek.


Tamás a Pannónia park műhelyét mutatja be

Tamás megállíthatatlanul beszélt, a parkjáról, a Mátráról, a kerékpározásról, a terveiről, a helyi hatóságokkal folytatott küzdelméről, akik szerinte nem hagyják, hogy az emberek felfedezzék a Mátra szépségét és nem csábítják ide a kirándulókat. A mátrai 24-es motorosai közül is kevesen állnak meg itt. Még kevesebben hajlandók fizetni azért, hogy megnézzék a rozsdás gyűjteményt. „Sokan talán azt sem tudják, hogy min ülnek.”


Az emeleti kiállítóterem

Tamás – ha jól értettem – egyszerre futtat vagy húsz projektet, de az is lehet, hogy csak egy részüket mesélte el. Remélem legalább a fele sikerül. Addig is javaslom, hogy nézzetek be hozzá, ha arra jártok és ne sajnáljátok a 300,- Ft-ot, hátha azokból a régi vasakból egyszer valódi látványosság lesz.

 Hazafelé

Hazafelé Cica navigált. Felvázoltam neki egy itinert még Galyatetőn. Siroknál északra fordultunk Pétervására felé, aztán Erdőkövesd és Istenmezeje következett, ahol megálltunk egy artézi kútnál . Érdekesen más íze van az innen származó víznek, mint annak, amit naponta iszunk.

Zabar, majd Cered következtek. Itt a 2304-est felújították nemrég. Nem csak a legszebb, de a legjobb magyarországi motoros utak egyike lett ez a tízen-egynehány km-es szakasz Salgótarjánig.

Salgótartjánt Hatvan felé kell átszelni. A városközpont elkerülhető, de mi átmentünk rajta. Nógrád megye központja valamikor talán élt jobb napokat, de nem szeretnék egy rossz szót sem szólni a városról, amelytől a gitáros Snétberger Ferencet és a színész Zenthe Ferencet kaptuk, igaz utóbbi a Dráva menti Ormánság Tenkes hegyének a kapitányaként vált ismertté. Salgótarjánból legélénkebben arra a szöghajú szőke lányra emlékszem, aki mellett futtában elhaladtam egy zöld lámpánál, pedig hogy szerettem volna, hogy sárgára, aztán pirosra váltson.

Salgótarján déli részén kezdődik a 22-es út kelet felé Szécsénynak. Van egy kerülő szakasza a 21134 Nógrádmegyer felé, ha valaki a két számjegyű utakat már túl forgalmasnak tartja. Előttünk egy sportmotoros haladt utasával. A piros bőrruhás lány üléspozícióját, valószínűtlen terpeszét és felfelé csukló nyakát elnézve azon tűnődtem, hogy vajon mi az az élvezet ami mindezeket kompenzálja. Ha kiveszem ebből a képből a motort és a motorost, majd a kapott eredményt 3D-ben megforgatom, akkor elég rémes eredményt kapok.

Megelőztem őket és visszatereltem gondolataimat az útra, amely még mindig nyugatnak tartott és amit az alacsonyra szálló nap miatt egyre nehezebben láttam. Aztán szépen lassan dél felé fordultunk a kettessel és Vácot elhagyva visszatértünk a Megyeri-hídhoz, a rakparthoz és a végleg leszállni készülő nap arany színű sugaraival megvilágított pesti part látványával tértünk haza.

 Hasznos blokk

Látnivalók

Becskei sztúpa: Becske határában északon áll egy dombon, amely járművel is megközelíthető földúton. A faluban kell átkelni a hídon a presszóval szemben (N47.91608 E19.38059). Ez a legújabb sztúpa az országban.

Sasbérci Kilátó: A Szandáról Bujákra vezető erdei út mentén található (N47.91217 E19.49591). A sorompót motorral megkerülhetjük. Az erdész szerint azért van ott, hogy a terepjárók ne tegyék tönkre a kővel felszórt utat.

Kőrösi Csoma Sándor emléksztúpa: Pásztótól északra, Tar közelében a 21-es út mellett található (N47.96253 E19.74314). www.buddha-tar.hu, www.korosi-emlekpark.hu

Grandhotel Galya ****: Galyatető (N47.91573 E19.92332). Hat éve felújított szálloda. Az étterem teraszán érdemes egy kicsit elüldögélni.

Siroki várrom: Sirok (N47.92999 E20.19390). A középkorban a Bükk és a Mátra határán, a Tarna-patak völgyében észak felé vezető utak ellenőrzésére épült földesúri magánvár maradványai.

Motorosoknak ajánlott

Pannónia park: Recsk nyugati határán található a 24-es út mellett (N47.92750 E20.09385). Quad és enduro-pálya, bérelhető quadok, strandfoci pálya, óriás sakk, játszótér, trambulin, motormúzeum, büfé. www.pannoniapark.hu

2304, Cered – Salgótarján: Kiváló minőségű teljesen felújított tekervényes útpálya változatos tájakon. Magasan veri a mátrai 24-est.

2408, Pásztó – Galyatető: A szép mátrai tájakon futó utat már régen tartották karban. Az idei tél nagyon kikezdte, vigyázzatok vele.

Nap

km

Útvonal

1

400

 Budai alsó rakpart – Megyeri-híd – M2 – Rád – Penc – Csővár – Acsa – Galgaguta – Nógrádkövesd – Becske – Szandaváralja – Szanda – Sasbérc kilátó – Buják – Kisbágyon – Szarvasgede – Jobbágyi – 21-es északnak – Kőrösi Csoma Sándor emléksztúpa, Tar – Tar – Hasznos – Mátrakeresztes – Fallóskút – Bagolyirtás – Galyatető – Parádsasvár – Parád – Parádfürdő – Recsk – Sirok – Szajla – Pétervására – erdőkövesd – Istenmezeje – Szederkénypuszta – Zabar – Cered – Rónabánya – Zagyvaróna – Tarjáni – Salgótarján (Hatvan felé délnek) – 22-es út nyugatnak – Szécsény – Balassagyarmat – Ipolyszög – Érsekvadkert – Rétság – Szendehely – M2 – Megyeri-híd – Budai alsó rakpart.

GPS adatok letöltése (GPS waypoints, tracks, routes)

A bejárt útvonalak Garmin MapSource waypoint és track adatai a Garmin GPS készülékekre feltölthető formában. Hasonló útvonalat a megadott Waypoint adatok összekötésével tervezhetsz.

Költségek

[Ft]

Szállás

0

Tankolás (400 kilométerre)

5 000

Autópálya díj

0

Étkezés

5 000

Egyéb

 1 100

Összesen

11 100

Agárdi György, 2010. május 2.

Tags:

No Responses to “Sztúpa túra”

  1. Szakács Gergely május 2, 2010 at 11:17 du. #

    Szia!

    Ha a 24-esen picit tovvábbmész keletnek Egerbaktáig, akkor további nagyon kellemes kanyargásban lesz részed, elfogadható minőségű (2010 május) aszfalton. Az Egerbaktától északra vezető út is szép, érdemes arra is elkanyarodni egyszer.

    És egy technikai észrevétel. A hozzászólás szövegdoboz cols attribútumában nincs érték, emiatt egy sorba csak néhány karakter fér ki. Jó lenne ezt beállítani mondjuk 50-re.

Hozzászólás a(z) Szakács Gergely bejegyzéshez Click here to cancel reply.