GPS: Hogyan használd?

A 2006-os idényben kezdtem el GPS-t használni a motoron. Már korábban is kísérleteztem vele, de mindig több volt vele a bajom, mint a térképes navigációval, így aztán keveset használtam. 

 GPS a motoron

Sokféle GPS-t használhatunk pénztárcánk vastagságától és igényeinktől függően. Összeraktam egy rövid összehasonlító táblázatot arról, hogy az egyes készülékek mit tudnak, ami számomra a motorozáshoz lényeges.

Szempontok

Garmin Zümo

Garmin Streetpilot 2820

Garmin Quest II

GPS antennás PDA
iGO szoftverrel

KIadás éve

2006

2006

2005

2005

Vízállóság

Bírja az esőt

Bírja az esőt

Vízálló

nem vízálló

Érintő képernyő

van

van

nincs

van

Motorra szerelhetőség

az árban benne van  

van megoldás

van megoldás

barkácsolni kell

Képernyő méret

jól látható

jól látható

nagyon kicsi

kicsi

Kezelés menet közben, kesztyűben

kiválóan kezelhető  

jól kezelhető

kezelhető

gyengén kezelhető

Tárolt útvonal módosítás út közben

nehézkes

nehézkes

nehézkes

nincs

Térképek

drága térképek

drága térképek

drága térképek

könnyen hozzáférhető,
olcsó térképek  

Útvonal tervező szoftver PC-re

MapSource az árban benne van

MapSource az árban benne van

MapSource az árban benne van

nincs

Áramellátás

motorról és akkumulátorról is kapja  

motorról kapja

akkumulátor

akkumulátor

MP3 lejátszó

van

van

nincs

tudja

Bluetooth

van

van

nincs

lehet benne

Ár

kb. 200 eFt

kb. 300 eFt.

kb. 200 eFt.

kb 100 eFt.  

 Útvonaltervezés Garmin MapSource szoftverrel

Az útvonalak előzetes megtervezéséhez a Garmin Mapsource szoftvert használom. Ezt a GPS-sel együtt kaptam és a kezdeti esetlenségek után lassan belejövök a kezelésébe.

 Waypoints – útpont tervezés
Egy új túra megtervezésekor előbb az útpontokat jelölöm meg (waypoint). A szoftver POI (point of interest) adatbázisában ezek közül sok megtalálható, ugyanakkor lényeges dolgok néha hiányoznak, vagy pontatlanul vannak megjelölve. Az útpontokat útleírásokból, többnyire interneten található adatokból szedem össze. A Mapsource térképen a felvett útpontok kiemelten látszanak és hasonlóan feltűnően, a nevük bekeretezésével jelöli ezeket majd a készülék is navigálás közben.

A városok, települések esetében az azt jelölő útpontot én a település főútjára, vagy éppen az elkerülő útjára helyezem, ezzel én határozom meg, hogy az adott településen hogyan visz majd át az automatikus tervezés. Ha ezt nem teszem meg, akkor gyakran járok úgy, hogy a GPS levezet a főútról, mert a települést jelölő POI a térkép szerint a teleülés közepén van és megjárat a mellékutcában, mielőtt megint visszavisz a kivezető főútra.

Az útpontoknak mindig könnyen felismerhető megnevezést adok, ami hasznos lehet, ha majd út közben módosítani kell az útvonalat.

Routes – útvonal tervezés
Az útvonaltervezéshez az útvonaltervező eszközt használom, amellyel csak rá kell kattintanom azokra a pontokra, amelyeken át akarok haladni és amikor megadtam az összes útpontot egy Escape-pel befejezem a jelölgetést. A tervezés során a legjobb az lenne, ha csak a már előre megadott útpontokon haladnánk végig, mert ilyenkor az útvonalterv felismerhető megnevezéseket tartalmaz és ez az út közbeni tervezésnél sokat segít.

Szoftver beállítások
A szoftver a beállításától függően nagyon sokféle útvonalat tud tervezni. A beállított paramétereket az Edit – Preferences – Routing menü alatt kinyíló ablakban lehet meg változtatni. Én a Fizetős utak (Toll road), vagyis az autópályák és a földutak (unpaved roads) elkerülését szoktam beállítani. A csúszkát, amely a kisebb utak és az autópályák közötti általános preferenciánkat állítja be a tapasztalataim szerint esetleg célszerű egy osztással jobbra tolni a Highway felé, amitől az egyszer-egyszer meglepetést jelentő burkolt hegyi ösvények kikerülnek a tervezett útvonalból. Megjegyzem, hogy ez inkább azoknak izgalmas, akik kemény rugózású gépeknek, vagy vegyes csoportoknak tervezik az utat. A beállítások változása önmagában nem elegendő a betöltött utak újratervezéséhez, ezt külön kell elvégezni az egyes útvonalakra. Így lehet autópályás és autópálya elkerülő útvonalakat tervezni ugyanabban a Mapsource fájlban két pont között.

Az út megfordítása
Az útvonal tervezésekor számíts rá, hogy a GPS nem tudja megfordítani a tervezett útvonalat, ha tehát esetleg ellenkező irányban akarjuk majd végigjárni azt, akkor a PC-n két útvonalat kell tervezni. Ehhez a szoftver Duplicate Route és Invert Route funkcióit használom.

Útpont adatbázisok
Ez egyelőre még a jövő, de a weben már kezdenek szárnyat bontogatni az első nyilvános, kereshető waypoint GPS adatbázosok, mint például ez itt: http://www.waypoints.de/. Az szerencsére már elterjedőben van, hogy az Interneten a földrajzi helyzet meghatározásakor a cím mellett a GPS koordinátákat is megadják.

 Navigáció

Ellenőrzés

Tapasztalataim szerint nagyon fontos ellenőrizni, hogy a GPS merre akar vinni, mert érhetnek meglepetések. A GPS mellett, ha tehetem akkor térképet is nézek, hogy megértsem merre járok és merre akarnak küldeni a műholdak. A legjobban akkor járunk, ha a GPS által generált utat lekicsinyítve végignézzük és felülbíráljuk. Ehhez a Garmin 7220 elegendő támogatást nyújt, bár a művelet időigényes. Ha a tervet gyorsan akarjuk megváltoztatni, akkor a legrövidebb opció helyett kérhetjük a leggyorsabb útvonal tervezését, vagy módosíthatjuk a beállításokat. Vegyük figyelembe, hogy a GPS beállításai különböznek a MapSource szoftver beállítási lehetőségeitől.

Megadott célponthoz

Egyszer a Pannonringre menet megadtam a GPS-nek Érden, hogy vezessen Ostffyasszonyfára a legrövidebb úton. Az eredmény az lett, hogy Kápolnásnyék felé letértünk a hetesről és végigmentünk a Velencei tó északi partján, bekeveredtünk Székesfehérvár közepébe, és persze Veszprémbe is bevitt volna, ha nem maradok az elkerülőn. Ajka fölött sohasem látott mellékutakon rázkódtunk, majd pár kilométerrel a cél előtt egy falu határában végképp megrekedtünk, amikor egy szántásra akart rávezetni a készülék. Később kiderült, hogy a beállításokban a földutak elkerülését még nem kapcsoltam be. A megadott célponthoz navigálásnál fontos a beállítások ismerete – pld. autópálya, nem autópálya.

Előre elkészített útvonalterven

A navigációhoz általában a már előre elkészített útvonalterveket használom. Ehhez csak elő kell venni egyet a saját adatok közül és elindítani. Ha körtúrára indultam és az uticélom ugyanaz volt, mint a kiindulási pontom, akkor többször tapasztaltam olyat, hogy a GPS az általam tervezett útvonalhoz képest másfelé akar vinni az út elején. Valószinüleg a készülék nem érti, hogy most indulok, vagy most érkezem. Ilyenkor az szokott segíteni, hogy a kiindulási ponttól távolabb indítom el újra az útvonalkövetést.

Navigálás térkép alapján GPS segítséggel

A GPS-t helyett sokszor navigálok térképről, főleg akkor, amikor a GPS felprogramozása több időt venne igénybe, mint amennyi rendelkezésemre áll. A GPS ilyenkor is nagy segítséget nyújt, hiszen a térképen folyamatosan mutatja, hogy hol vagyok és ellenőrizhetem, hogy a helyes utakat választottam-e. A térképen menet közben azért ismerem ki magam nehezebben, mert a közellátás már nehezebben megy, mint régen, bár a filctollas jelölések sokat segítenek, legalábbis amíg világos van.

H2Out megoldás PDA-ra. Ezt a fotót MGP-től kaptam.
Ezt a fényképet MGP bocsátotta a rendelkezésünkre.

 Tipp

Én a GPS-sel kapcsolatos minden kérdésben Tomához fordulok a New Duett Kft.-nél az óbudai Bojtár utcában, ahol a GPS-t motorosok árulják motorosoknak. Itt a készülék szakszerű felszerelését, elektromos bekötését is elvégzik:

New Duett Kft.
1037 Budapest, Bojtár u. 44.
tel.: 436-0-436 (keresd Tenner Tamást)
fax: 436-0-000
e-mail: info@duett.hu

Agárdi György, 2006. június 8.

Tags: ,

No Responses to “GPS: Hogyan használd?”

  1. Sice szeptember 5, 2007 at 9:21 du. #

    leleményes…
    jó pda. legalább biztonságos

  2. Blue szeptember 3, 2007 at 7:51 du. #

    ÖCSÉMMMMMMMMMMMMMMMMMM

    10 perce röhögök:-) Már komolyan ömlik a víz a szememből is:-)))))

    Ez a PDA-s kép …………….
    ANYÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁM:-) Nem bírom:-):-):-)

    Mikre nem jó pár okos gondolat:-)))))

  3. K75RT augusztus 3, 2006 at 4:54 du. #

    Lehet kapni PDA-val foglalkozó boltokban olyan kis tasakot, amit rá todsz húzni a tokban lévő készülékre. Teljesen passzol rá, a szél nem fújja le, mindössze annyit kell barkácsolni, hogy hátul kicsit fel kell vágni a tasakot. Meglehetősen vastag maga a nylon és elég feszes ahhoz, hogy a szél se tudja lemarni a PDA-ról. Nekem teljesen burkolt a motorom (BMW K75 RT), így az én helyzetm könnyebb, de ez a megoldás már bizonyított nyitott, csak plexivel rendelkező motoron is (BMW R1150R). http://www.pdamania.hu, nézz szét rajta.

  4. Molnár Imre Antal július 31, 2006 at 7:06 du. #

    Szevasztok!

    A szárazontartásról csak annyit, hogy én egy térképtáskát raktam fel és abba raktam bele. Ráhúztam a saját táskavédő fóliát és irány, sosem ázott be. Az igazsághoz az is hozzá tartozik, hogy csak a felső szimbólumokat figyelem (IGO), így nem okoz gondot, hogy nem látom tökéletesen a térkép részt.

  5. kutya. július 29, 2006 at 1:11 du. #

    Igen, egy emilt én is dobtam ebben a rögzítés/szárazon tartás témában ! Mi a titkod ?

  6. Csiba Mátyás július 27, 2006 at 11:26 du. #

    Hadd kerdezzem meg, hogy mi a gumis megoldason kivul a PDA szarazon tartasanak modszere? Ugy vettem ki szavaidbol, hogy tudsz egyet. Kerlek oszd meg velem is, mert en is hasonlo cipoben jarok. Ha mar itt tartunk, a felfuggesztest hogy oldottad meg? koszi, udv

  7. kecso_dl július 25, 2006 at 10:45 du. #

    MGP küldte, de saját találmányom az óvszeres megoldás :D!

  8. K75RT július 14, 2006 at 11:19 de. #

    Én egy HP PDA-t használok I-GO-val. Ha valakinek rossz a szeme, viszont ismeri a hardver gombokat, valamint a software beállításokat, akkor a vízállóságon (amire szintén van megoldás) kívül minden egyéb hardware fogyatékosság kiküszöbölhető. Csak jó tapasztalataim vannak. Persze látok is, így mind az intelligens nagyítás, mind a madártávlat, mind pedig a 3D nézet az I-GO gyári beállításaival (némi finomhangolással) is remekül használható számomra.

Szólj hozzá!