Kalifornia 2010. 17 – San Diego

A következő napot a San Diegoban lógással töltöttük. Péter és Gáborék otthon maradtak, mi Barnáékkal igyekeztünk megtalálni a legnagyobb durranást. Látnivalóból van elég. A népszerűbbek között szerepelnek a USS Midway múzeum, a San Diego Air & Space múzeum, az állatkert és itt van az USA három SeaWorld élmény parkja közül is az egyik.

18.nap: 2010. július 16.
 San Diego SeaWorld

San Diego nevezetességei közül végül a SeaWorld San Diego élmény parkot választottuk.

SeaWorld

A SeaWorld San Diego 1964. márciusi megnyitása óta a város egyik első számú látványossága. Vezérelvei az oktatás, a szórakoztatás, a kutatás és a természetvédelem.  A SeaWorld alapítóinak sokkal prózaibb misszió járt a fejében. a négy los angelesi végzős egyetemista mindössze egy víz alatti éttermet akart nyitni, aminek a megvalósítását az akkori technika nem tette lehetővé, ezért aztán tovább gondolkodtak.

A hatalmas parkban a tengerek és tengerpartok élővilágának nagy számú képviselője tekinthető meg. Az akváriumok mellett vidámparki szórakoztatásban lehet részünk, láthatunk vízi cirkuszt artistákkal  és idomított állat bemutatókat is tartanak – delfinekkel, fókákkal, háziállatokkal és madarakkal, meg a park fő látványosságát jelentő kardszárnyú delfinekkel, amiket helytelenül, de gyakran gyilkos bálnáknak nevezünk. A SeaWorld egész napos programot kínál fejenként 73 dollárért.

A látogatási napot jól be lehet osztani a napi program alapján, amit a térképpel együtt mindenki megkap a bejáratnál. Mi a delfineknél kezdtünk, aztán haladtunk a Shamu show, a fókák, az étterem, a cápák, az óriási fridzsiderbe zárt pingvinek, a háziállatok,  és végül a vízi cirkusz felé.

Ezt a locsolós részt nagyon élvezi a közönség

2010. a SeaWorld szomorú éve volt. Februárban a híres Shamu show egyik szereplője, egy Tilikum nevű 5 tonnás gyilkos kardszárnyú delfin elragadta a partról Dawn Brancheau idomár hölgyet és a közönség szeme láttára vízbe fojtotta.  Tilikumnak életében ez volt a harmadik ember áldozata. Korábban 1991-ben két társával fojtottak meg egy idomárt British Columbiában. Ezt követően költöztették át az állatot Orlandoba, ahol már csak tenyésztésre tartották, a műsorban nem dolgozott. Egyszeregy vízbe fulladt látogatót találtak mellette, aki éjszaka lógott be a medencéjéhez. Nem lehet tudni, hogy mi történt vele. Két hónappal korábban a spanyol tenerife-szigeti Loro park egyik orka idomára halálos gerinctörést szenvedett gyakorlás közben. A SeaWorld park leállította és átszervezte a műsorát. Azóta csak olyan bemutatókat tartanak, amelyekben ember és kardszárnyú delfin egyszerre nem lehet a medencében. A 2010 előtt készült videókon láthattuk utoljára a nagy attrakciót, amikor az orka  magasra kiemeli a vízből az orrán álló idomárt. 2011-ben amúgy a többszörös gyilkos Tilikum visszatért a műsorba.

Shamu orrán már nincs ott az ember

A Shamu elnevezés ma már az összes felnőtt orkára utal, amelyek részt vesznek a SeaWorld bemutatókon. Shamu volt a neve az első kardszárnyú delfinnek, amit ide hoztak SeaWorldbe.

A pingvinházban csak a színek melegek.

Háziállat show idomított kutyákkal, macskákkal, malacokkal, kacsákkal.

A Sky Tower kilátótorony

A napot a Sky Towernél fejeztük be. A 98 m magasra felkúszó forgó liftből lenéztünk a parkra és elbúcsúztunk a vízi világtól egy időre.

Amíg mi a vidámparkban szórakoztunk a többiek meglátogatták a USS Midway anyahajót és a tengerészeti múzeumot.

19.nap: 2010. július 17.
 San Diego – Alpine – Julian – Warner Springs – Aguanga – Idyllwild – Palm Springs

Aznapra 300 km-t terveztünk. Mielőtt elhagytuk volna San Diegot, az előző nap a SeaWorld-öt meglátogató csapat kapott néhány órát, így  megnézhettük a USS Midway repülőgép anyahajón berendezett múzeumot.

USS Midway

Nem elég, hogy nem borotválkoztam, még a fő témát is kitakarom.

A repülőgép anyahajót a Newport News Shipbuilding vállalattól 1942. augusztus 1-én rendelték, 1945. március 20-án bocsátották vízre és 1992. április 11-én vonták ki a szolgálatból. 1994. óta San Diego kikötőjében, a haditengerészeti bázissal szemben állomásozó múzeumhajó, haditengerészeti kiállítás.

A USS Midway harcászkodott a Vietnami háború alatt 1965 és 1972 között, és 1991-ben a Sivatagi Vihar hadműveletben is részt vett.

A fedélzeten repülőgépeket állítottak ki és többnyire nyugdíjas veteránok tartanak előadásokat arról, hogy a hajó és a repülőgépek hogyan működtek egykor.

A hangár fedélzeten régi repülőket és modern szimulátorokat állítottak ki, mindegyikbe bele lehet ülni, de a szimulátorokért fizetni kell. A repülő fedélzeten modernebb harci gépeket, helikoptereket és kiszolgáló berendezéseket helyeztek el. A toronyba vezetett túrával lehet felmenni, amely kb. 1 órát vesz igénybe. Ez benne van a jegy árában.

Késő délelőtt hagytuk el San Diegot és még egy utolsó, nagyjából 300 km-es hegyi túrára indultunk, amelynek végállomása a kaliforniai Palm Spring volt.

Először Alpine felé motoroztunk keleti irányban, aztán a Clevelend National Forestet átszelve északnak fordultunk, és a kisebb mellékutakon maradva közelítettük meg a sivatag peremét.

Elhagyjuk a tengerpartot a sivatag felé

Az utolsó út menti postaládákról készült fotó

www.mantlecarvers.com

A 243. sz. út mellett Idyllwildnél dolgoznak a fafaragó művészek

Félig kész sasmadár

Ha van valami elképzelésed, csak vázold le, ők kifaragják és elküldik neked.

Délután egy kicsit lemaradtunk Cicával. Idyllwildben megebédeltünk egy olcsó kis étteremben, ahol más motorosok is parkoltak a ház előtt. Idyllwild a los angelesiek és a san diegoiak kedvelt kirándulóhelye. Mivel magasan fekszik, itt megtartják mind a négy évszakot. Télen síelnek, nyáron hegyet másznak, ha fáznak, akkor csak egy órányi drájving a sivatag, ahol golfozhatnak.

Egy kicsit lemaradtunk

Ebéd után a saját tempómban kanyarogva romantikáztunk kettesben a San Jacinto-hegység egyre kopárabb vonulatai között vezető utakon. Az 1.600 méter magasan fekvő Idyllwild-ből a Pines to Palms Highway (Fenyő-pálma országút) egy forró síkságra ereszkedik le. Ez a Coachella-völgy, ahol a 10-es autópálya egy szakasza, majd egy nyílegyenes főút vezetett Palm Springsbe.  A GPS a Comfort Inn motel kapujához navigált minket.

Palm Springs közelében a völgy ezernyi propellerrel van tele.

Palm Springs egy kb 40-50 ezer lakosú sivatagi város a Coachella-völgyben. Azt tartják róla, hogy a golf és a nyugdíjasok városa. A golfnak itt messzire visszatekintő hagyományai vannak, ma már több, mint 120 pályát tartanak fenn. Kezdetben a golfozó turisták pénzéből éltek, csak az ötvenes-hatvanas években kezdtek el nagy tömegben házakat építeni, ami ide csalogatta a nyugdíjasokat is.

Késő délután érkeztünk a városba, a napsugarak hosszú árnyékokat vetettek, de forróság alig elviselhető volt még így is. Jól esett az alaposan lehűtött szállodai szoba és a pancsolás a motel medencéjében.

Lemenőben volt a nap, mire megérkeztünk Palm Springsbe

A Comfort Inn szobája Palm Springsben

Az utunk a végéhez közeledett, ez volt az utolsó esténk így együtt, amit egy jobb étteremben (azt hiszem a Vineyard Tuscan Grill volt az) egy jobb vacsora mellett töltöttünk el.

A South Palm Canyon Drive

Én szörnyen éhes voltam, nekem jó lett volna a Village Pub is, de a többiek a szemközti Vineyard Tuscan Grillt választották.

Előző rész.      Első rész.