Új zongora

Tamás szerint a motor az a Honda, és nem tévesztendő össze a Yamahával, ami meg zongora, elég ránézni az orrára, ahol három hangvilla díszeleg. Mi is lehetne más, mint hangszer?  Elmentem hát a Honda boltba, hogy hátha találok ott valamit, de a kereskedőt nem csigázta fel az érdeklődésem egy az FJR-hez hasonló valódi motor iránt. (A Pan European-ra, azt mondta, hogy az egy “komoly” túramotor.) Maradtam hát a zongoránál.

 Elhoztam a zongorát
Ma volt a nagy nap, amikor elhoztam a boltból az új motoromat. Csakúgy mint az előző – amit tavaly szeptemberben a hollandiai Maastrichtban elloptak – ez is Yamaha FJR1300, de már a 2006-os konstrukció. A többiek erre az idényre Suzuki Hayabusát, vagy Honda CBR XX-et vettek. Én azért választottam ismét ezt a típust, mert szinte mindig ketten megyünk túrázni, ezért az utas kényelme fontos szempont, márpedig a Hayabusa két személlyel olyan, mint a Forma 1-es versenyautó, amelyiknek a hátsó szárnyán kapaszkodik még valaki, az XX-en meg simán elviszi a hátsó ülésen felhúzott térdekkel kuporgó utasodat a szél, ha csak meg nem támasztod egy dobozzal, de lehet, hogy még akkor is. A menetszél miatt esetleg még azt sem fogod tudni, hogy Lepsény előtt, vagy után veszett el.

A 2006-os FJR szenzáció a félautomata sebességváltó. Az ilyen motort arról lehet megismerni, hogy a baloldalon nincs kuplungkar, hüvelyk és mutatóujjal mozgathatsz a kormány alatt egy kis kart, ami ugyanolyan, mint a jobb bicikliken a Shimano váltókar. Az enyém nem ilyen, előszöris azért, mert ezt a változatot csak május körül dobják majd piacra, másodsorban pedig azért, mert az előzetesen megjelent hírek szerint mintegy félmillió forinttal drágább lesz, mint a kuplungos modell, harmadsorban meg szeretem a dinamikus és a sima váltásokat, és sokszor csúsztatom is a kuplungot. Az automata autóktól is tartok – néhány éve a négy literes Ford Mustang automata verziójával olyan érzésem volt, mintha azt egy 1,4 literes motor hajtaná, amely alig tud megküzdeni a kocsi súlyával. Azért kíváncsian várom, hogy mire lesz képes a félautomata FJR.

 Első lásra
A moci nagyon szép, mondjuk nekem eddig is tetszett, de sok apró változás van a külsején a tavalyi modellhez képest és ezek eddig mindenkinél bejöttek, akivel találkoztam. Az oldala kicsit egységesebb és első látásra több szögletes eleme van. Legnagyobb változás, hogy a fejidom átengedi a szelet, és így több levegőt visz a motorhoz, mint elődje. A tükrök szögletesebbek, a tartókart áttörték, most két rúdból áll. A térdem előtt is van egy Z alakú törés, ami sajnos odavezeti a levegőt a térdemhez, viszont az oldalsó elemet kijjebb lehet emelni, ami valamivel jobb szélterelést biztosít ugyan, de szebb nem lesz tőle a borítás. Az ülés két részből áll, a hátsó felét magasabbra helyezték. A használati utasítás, amit a géphez adtak még a tavalyi konstrukcióról szól, ezért fogalmam nincs, hogy hogy lehet az ülés első felét leszerelni. A kulccsal a hagyományos módon csak a hátsó ülést tudtam leemelni.

 Új funkciók
Az új modell már csak ABS-sel kapható. Az elektronikán megint javítottak egy kicsit. Immobiliser vigyáz arra, hogy csak a saját kulcsával lehessen elindítani. A műszerfal elrendezése változatlan, de a műszerek minedgyike átalakult. A digitális kijelző azt is mutatja, hogy hányadik sebességben van a motor, amit már az első 40 kilométeren is többször nagyon hasznosnak találtam. Valószínűleg hamar le fogok szokni a számolgatásról. A külső hőmérsékletet is mutatja, tehát ha motorikusan teljesen lestrapálom még mindig megvan az esély, hogy szobahőmérőnek jó lesz.

A kesztyűtartó dobozt most már be lehet csukni akkor is, ha nincs gyújtás a motoron anélkül, hogy eltörne. A műszerfal mellett két hatalmas gombbal a két fényszóró magasságát lehet szabályozni. Hiányoltam viszont, hogy az index sem magától nem kapcsolódik ki, sem hangjelzést nem ad. Ezt valószínűleg sokszor el fogom felejteni.

 Tartozékok

A tartozékok közül a két oldaldobozt érdemes megvenni, mert ezek nem igényelnek speciális szerelést. A hátsó doboz hallatlanul drága és mindössze 30 literes. Nem azért, mert kicsi, hanem azért, mert kétrétegű falának rétegei között hatalmas rés van. Igazán csak azért vettem meg, mert így legalább egy kulcs elég mindenhez. A dobozhoz egy csomó dolgot külön kell megvenni. Ilyenek a háttámla, vagy a szerelőkeret (Topcase adapter). A dobozokba megvettem az azokba pontosan beleillő alakú műanyag táskákat. Újdoság, hogy lehet bukógombát is kapni az FJR-hez. Eddig bukógomba felszerelésére nem volt lehetőség, így minden egyes eldöntés költséges karcolásnyomokat hagyott a gép oldalán. A régi FJR hagyományos hibája volt, hogy külön lábszélterelő nélkül fázott rajta a csizmánk. Erre a motorra most egy új dizájn való. A túraplexi vonalvezetése is változott, most olyan, mintha a régi két oldalából kihasítottak volna egy-egy szeletet.

 Milyen vele menni?

Amikor ráültem az volt az érzésem,hogy magasabban ülök, mint korábban, bár az eslő ülés a minimumig le van eresztve (valahol biztosan lehet állítani rajta). A motor 14 kilóval nehezebb és öt centivel hosszabb, mint az elődei, de ezt a különbséget nem éreztem, igaz mindig nehéz gépeket hajtottam sok csomaggal.

Amikor elindultunk az első benyomásom az volt, hogy nagyon fázik a térdem, de ezt hamar korrigáltuk a szélterelő idom beállításával. Érdekesen csendes volt a motor hangja és a burkolatot sem hallottam zörögni a zökkenőknél, holott a régi gépem ilyenkor olyan hangot hallatott, mintha azonnal szét akarna hullani. A titok nyitja talán a nagy mennyiségű szivacs, amivel az idomok falát belülről beburkolták. A váltás precíz, mint egy óramű. Nyoma sincs a régi gépen megszokott hatalmas csattanásoknak és kerregéseknek, az időnkénti erőlködésnek. Mindig ugyanaz az erő kell és ugyanaz a mozdulat.

Egyelőre még csak bejáratunk, meg szokjuk egymást, ezért nem erőlködünk. A fordulatot 5000/perc alatt tartom. 4000-nél a sebességünk 130-140 km/óra között van. Maximális fordulatszámnak a 8 ezret javasolják. Alacsony fordulatszámon nem erőltetem ugyan, de az ereje így is impresszív. Az XX és a Hayabusa talán tudnak jobbat, de a különbség itt valószínüleg nagyon kicsi, sajnos majd nagyobb lesz, amikor befekszünk a kanyarba, ahol az FJR tömege kevésbé előnyös, de hát “valamit valamiért”.

Na szaladok bejáratni, mert meg kell lennie az első szerviznek, mielőtt indulunk az idei Garda túrára.

Agárdi György, 2006. március 25.

Tags:

No Responses to “Új zongora”

  1. Andrási Károly április 3, 2008 at 6:56 du. #

    Gratula az új géphez az enyém “bordo zongora”és ez az első “túra gépem”,tehát nem sok tapasztalatom van ebben a kategóriában.Szivesen veszem és olvasom tapasztaltabb motorostársaim írásait.Most éppen Túraplexit keresek igaz nem sok sikerrel(márkakereskedő szavai:van kb 2-3hónapot kell rá várni nem nagyobb a gyárinál csak a teteje csapott)ha van vélemény ,tanács tapasztalat megköszönöm Kari

  2. VaraRider április 1, 2006 at 10:11 du. #

    Gratula az új géphez, sok-sok együtt töltött balesetmentes kilométert kívánok hozzá! 🙂
    Ez persze nekünk, olvasóknak legalább akkora öröm, hiszen ha van motorod, akkor továbbra is élvezhetjük a kiválóan megszerkesztett túraleírásokat, a rendkívül tartalmas és színvonalas honlapot!
    További jó zongorázást! 🙂
    Üdv
    Feca (Varadero klub)

  3. cincibaba április 1, 2006 at 1:24 du. #

    csodas moci lett ez a yamaha.sok jo utat es olcso benzint kivanok hozza,ja es vigyazni a tolvajokkal.:)

  4. boti március 30, 2006 at 11:09 de. #

    Sok-sok együtt töltött kilómétert, és egy jó vastag láncot kívánok nektek!

  5. kutya. március 29, 2006 at 1:13 du. #

    Nagy-nagy gratula a vashoz !
    Ahogy az időpontot nézem, esélytelen hogy újra egymásnak inthessünk az S11-esen Sirmione felé menet…

    No mindegy, még idén pótoljuk mi is az utat, és addig is egyetek helyettünk is egy finom "Pizza – Bomba"-t a sarki teraszon !

    üdv-kutya

  6. MGP március 28, 2006 at 9:13 du. #

    Gratulálok!
    Széles utat s kanyarokat!

  7. Zsolt a szomszéd március 28, 2006 at 4:01 du. #

    Nagygratula! 🙂
    (azért zongora, mert yamaha. lehetne furulya is csak az kisebb)
    Hétvégén elvileg jönnék bejáratni, időjárás függvényében.
    üdv,
    Zs

  8. Varga István március 27, 2006 at 8:17 de. #

    Gratulálok a motorodhoz!
    Két kérdés:
    – A történtek után, hogyan oldod meg az új "masina" védelmét?
    – Miért "ZONGORA"?

  9. kicsen március 26, 2006 at 11:09 du. #

    Még több infót ,csábulok a BMW felé

  10. Molnár Imre Antal március 25, 2006 at 10:19 du. #

    Csak gratulálni tudok az új vashoz. Sok-sok balesetmentes kilométert, széles utat kívánok. Remélem ettől a géptől már csak saját önszntadból szabadulsz meg majd egyszer.

Hozzászólás a(z) Varga István bejegyzéshez Click here to cancel reply.