A GPS sztori

Gyakran túrázom, és ahogy újra és újra bejárom Európa környékbeli motoros útvonalait egyre könnyebben navigálok, de még mindig előfordul, hogy eltévedek, hiszen minden elágazás figyelmet igényel, az útvonal és a térkép ismeretét. Mennyivel egyszerűbb az élet GPS-sel, amely pontosan tudja, hogy hol vagyunk és tárolt adatai alapján megmondja, hogy szerinte merre kell fordulni az úton, jó előre figyelmeztet a fordulókra és az autópálya kijáratokra.

Yamaha feliratú Gramin készülék 2004-ban az Intermot-on.

 A GPS sztori

A műholdas navigációs rendszerrel az amerikai tudósok a második világháború alatt kezdtek el kísérletezni. Több inkompatibilis rendszer született, míg végül az első generációs műholdakat 1978-ban fellőtték. 1989-ben kezdték el felküldeni a második generációs műholdakat, amelyekből ma 24 ment fel 1995-ig. A hidegháború idején, az űrfegyverkezési hajsza részeként a rendszer arra szolgált volna, hogy rakétákat kormányozhassanak vele a Vörös-térre. A Szovjet Uniónak is megvolt persze a maga rendszere, a GLONASS, ami még talán ma is működik. A sivatagban bóklászó motorosra akkor még senki nem gondolt komolyan. A GPS rendszert fel akarták használni ugyan polgári célokra is, de a rendszerbe be volt építve, hogy amíg a katonai felhasználók pontos jelet kaptak, a polgári felhasználásra szánt eszközök használhatatlanul pontatlanok voltak.

A GPS civil felhasználása 1983-ban kezdett elterjedni, amikor egy szovjet vadászgép egyszerűen lelőtte a koreai légitársaság 007. sz. utasszállító repülőgépét, mert az eltévedt és megsértette a szovjet légteret. 269 ember halt meg. A tragédia nyomán Ronald Reagan hozott egy rendeletet, amely szerint a GPS jelet díjmentesen az egész világ rendelkezésére kell bocsátani.

Az 1991-es perzsa-öbölbeli háborúban akkora szerepet kapott a GPS, hogy nem volt elég katonai eszköz és ekkor ideiglenesen a jeladást módosították, hogy a polgári jelek is ugyanolyan pontosak legyenek, mint a katonai adás. Ma már 4-30 méteres pontosságot várhatunk bármelyik készüléktől.

A GPS a múlt század végén rohamosan terjedt. Először az autóipar kapta fel az ötletet és ma már például Németországban minden valamirevaló autóba beépítik és már minden taxiban kellemes női hang mondogatja, hogy “rechts abbiegen, links abbiegen” a beépített, vagy utólag felszerelt GPS rendszerből.

A müncheni Intermot kiállításon 2004-ben már több motoron is ott díszelgett a gyári GPS, láthattuk a Yamaha FJR-en, a BMW-ken   és a Honda egyes típusain. Valószínűleg nem kell sok ahhoz, hogy a motoroknak is állandó tartozékai legyenek ezek a berendezések, hiszen 2005-től már 100 ezer forint alatt is lehet olyan PDA-t kapni, amelybe beépítették az antennát és rajta van a szoftver is.

Az alábbiakban azoknak igyekszünk segíteni, akik szeretnének GPS-t beszerezni és úgy élvezni annak az előnyeit, hogy közben elkerülik azt a pár csapdát, amelyekre vigyázni kell a készülékek beszerzésekor és használatánál.

A kis Garmin Etrex Vista valamikor csúcskészüléknek számított.

 GPS készülékek
Szeretném előre bocsátani, hogy az alábbi cikkben felsorolt berendezések gyakran változnak, a gyártók újabb és újabb modellekkel rukkolnak elő, amelyeket mi nem feltétlenül ismerünk, vagy írunk róla. Szívesen fogadjuk azonban hozzászólásaitokat, észrevételeiteket és ha valami motorosoknak kitalált dolog megjelenik a piacon azt igyekszünk itt is megírni.

A GPS-ek piacán kétféle rendszer terjedt el. Az egyik a célszerszám, amely kifejezetten erre a célra készült, a másik a PDA (kéziszámítógép). A legelterjedtebb GPS készülékek gyártói a Garmin, a Magellán, újabban a Tom Tom. Ezek számos speciális célokra kifejlesztett eszközt is kínálnak – például hajósoknak olyat, ami fennmarad a víz színén, vagy motorosoknak olyat, ami vízálló, motorra szerelhető és kesztyűben kezelhető. Mindegyik készülék többé kevésbé ellenáll az időjárás viszontagságainak.

A motorgyártók körében egyre népszerűbb stratégia, hogy összeállnak valamelyik GPS készülék gyártóval és annak egy készülékét speciális kialakítással saját nevükön árulják. Ez történt a Harley Davidson és a Garmin Quest, illetve a BMW és a Garmin StreetPilot esetében.

A Harley Davidson a Questet választotta

 PDA

A másik csoportba a kézi számítógép (PDA) alapú rendszerek tartoznak. Utóbbiak arra a felismerésre épülnek, hogy a kézi számítógéphez csak egy alkatrész, a GPS vevőantenna és némi szoftver kell ahhoz, hogy GPS készülékként használhassuk, ez a hiány azonban könnyen pótolható.

Előbb a tartozékként használható külső antennák terjedtek el. 2004-ben jelentek meg az első ilyen típusok, . A bluetoothos GPS vevő legfeljebb az autósok körében aratott sikert, mert energiaellátása sok drótot igényelt. Én kipróbáltam motoron is, és bár élveztem a navigálást a GPS-sel, a PDA és a vevő összehangolása és a szoftver elindítása mindig egy csomó időt vett igénybe. Csak az egybeépített készüléket érdemes megvenni.

Ma már egyre több típus tartalmazza a GPS vevőantennát beépítve, és valószínűnek látszik, hogy néhány éven belül az összes ilyen készülékbe beköltözik a GPS vevő éppúgy, mint ahogy a diktafon, az MP3 lejátszó, a telefon és a fényképezőgép is. A PDA csak lassan szorítja majd ki a többi hordozható készüléket a piacról, de szinte biztosan.

A PDA legfontosabb előnye, hogy olcsó – százezer forint alatt már komplett rendszer kapható, ami ráadásul több célra is használható. Sokan választhatják a PDA-t azért is, mert számos navigációs szoftver áll rendelkezésre, amelyekből válogathatnak. Mivel a GPS csak egy funkció a sok közül, ezért akinek egyéb funkciókra is szüksége van annak nagyon jó befektetésnek tűnhet a kézi számítógép, amelynek hátránya abban rejlik, hogy az időjárás viszontagságaira általában ma még nincs felkészítve.

 Hogyan vált be a PDA?

Tavaly én is egy HP PDA-t használtam a motoron GPS-nek bluetoothos antennával és Tom Tom szoftverrel. Imi is vett egy Acer PDA-t, aminek kihajtható beépített antennája van. Együtt utaztunk Olaszországba és Csehországba is, ahol aktívan navigáltunk velük.

A PDA két alapvető problémái a vízálló felfogatás és az áramellátás. Imi a saját motorján megoldotta az elektromos csatlakozást egy lengőkábellel, amit maga fabrikált, könnyű neki – ez a szakmája. Én esténként az antennát is és a PDA-t is töltögettem és a szállodaszobám sokszor egyetlen konnektora sokszor olyan volt mint egy karácsonyfa amelyen fényképezőgépek, mobiltelefonok, GPS, PDA, USB drive lógtak. Áldás volt, hogy legalább az interkom a motorban abszolút beépített és kábeles csatlakozású volt, mert ha még két bluetooth-os bukósisakot is töltenem kellet volna az már kiverte volna a biztosítékomat. Azóta is nagyon óvatos vagyok a remote és wireless dolgokkal.
A felfogatás és vízvédelem kérdését egyszerűen megoldottuk, a PDA-t magunk elé tettük a tanktáskába. Nem láttuk nagyon jól, mert a tanktáska alatt a display tükröződött de ha kritikus volt a navigáció az utas fogta a PDA-t és mondta, hogy mi következik.
Mindent összevetve budget megoldást választottunk, aminek nagy hátrányai a következők voltak
  • a PDA hamar lemerült
  • a szoftvert nagyon nehézkes volt elinduláskor és menet közben kezelni
  • a tisztességesen látható vízmentes felszerelés a megoldás értékéhez viszonyítva túl soknak tűnt és sok barkácsolást igényelt volna
A PDA GPS megmaradt tehát vészhelyzetekre (Olaszországban egyszer igen jelentős szerephez jutott) és az autóba, ahol az ember nagyságrendekkel többet lát és hall, mint a motoron. Legtöbbször otthon hagytam.
Megkérdeztem egy kereskedőt is aki ilyenekkel foglalkozik. Szerinte a PDA egyelőre az öltönyös, nyakkendős, laptopos, autós yuppiknak való gadget, amely bizonyos korlátokklal máshol is, adott esetben motoron is használható, de nem erre való. Más kereskedőknek más lehet a véleményük, mert a német motoros újságokban egyre gyakrabban jelennek meg PDA GPS kombinációk hirdetései.Szívesen megosztanám persze mások tapasztalatait is. Ha neked jobban bevált a PDA, akkor írd meg nekünk és ide tesszük a Te véleményedet is.

 Ki mit ajánl motorozáshoz?

A motoros újságokat lapozgatva a PDA-k mellett a leggyakrabban a Garmin Streetpilot 2xxx modellek, a Garmin Quest és a Garmin zümo készülékekkel találkozunk. Mindegyikről bőséges irodalom található a weben és többen weben is árulják, ezért a részletes termékleírások helyett csak linkeket adunk meg, ahol mindent elolvashatsz.

 Garmin Streetpilot  2xxx

2004-ben még a Garmin Streetpilot 2610 és 2620-as készülékeket szerelték a nagy túramotorokra. 2005-ben a 2720-as készülék, majd 2006-ban 2820-as jelent meg a piacon. Ezek az érintőképernyős dobozok viszonylag nagy darabok, de jól láthatók és sok memóriával rendelkeznek, vagy felszerelhetők. A Yamaha és a BMW is ezeket árulja a motorjaihoz.

Toma amellett, hogy motorozik Garmin GPS-eket forgalmaz. Neki Garmin Streetpilot 2650-es készüléke van. Megkérdeztem, hogy mit ajánlana nekem és a következő eredményre jutottunk.

Először is az igényeim a következők: Motorkerékpárra szerelhető és a motorozás viszontagságait elviselő készülék legyen, részletesen tartalmazza Magyarországot és Nyugat-Európában lehetőleg mindent, de megfelelő szoftverrel alkalmanként más európai és Európán kívüli országokban is használható legyen. A motorozás mellett autóban is szeretném használni.

Toma szerint, ha a GPS-t többnyire gépjárművön – motoron, autóban, hajón – használjuk, akkor célszerű a nagyobb képernyős Streetpilot modelleket venni, mint a Questet, mert a nagyobb képernyő jobban látszik. Megállásnál a készüléket levesszük a motorról és zsebre rakjuk, vagy a táskába tömjük. Ebből a szempontból a kisebb készülék jobb lenne, de ezzel véget is értek a kis készülékek előnyei számomra. Más lenne a helyzet, ha futáshoz, kerékpározáshoz, kiránduláshoz is ugyanezt a GPS-t szeretném használni.

A Streetpilot modellek és tartozékaik közül az alábbi szempontok szerint érdemes választani:

Termék

Javaslat

Garmin Streetpilot 2610 A legolcsóbb modell cserélhető CompactFlash kártyával. Az árához célszerű hozzászámolni egy 2 GB kapacitású CF memória kártya árát, mert az alap memóriája kevés egy részletes Európa térképhez (kb. 1,7 GB). A Magyarország térkpet is külön kell megvenni hozzá.
Garmin Streetpilot 2650 Mindent ugyanúgy tud, mint a 2610-es modell, ezen felül tartalmaz egy kis intelligenciát, ami lehetővé teszi, hogy akkor is kövesse az utat egy darabig, amikor a műholdas kapcsolat elveszett, mert alagútban vagyunk, vagy olyan szűk városi utcákban, hegyszorosokban, ahol a műholdak már nem látszanak. A készülék egy giroszkópos mechanikával érzékeli az irányváltoztatásokat, a sebesség jelet pedig ma már a legtöbb jármű elektronikájáról le lehet venni. A memóriakártyát és a Magyarország térképet ehhez a modellhez is külön kell megvenni.
Garmin Streetpilot 2620 Ez a modell mikrodrive-ot tartalmaz CF kártya helyett, ami érzékeny a mechanikai megpróbáltatásokra, ezért a gyártó motorra nem javasolja. (Az árában benne van a Magyarország térkép.)
Garmin Streetpilot 2660 Ugyanolyan intelligenciát tartalmazs, mint a 2650, de ugyancsak mikrodrive-os készülék, motorra nem javasolják. (Az árában benne van a Magyarország térkép.)
Garmin Streetpilot 2720 Mindent ugyanúgy tud, mint a 2610-es modell, ezen felül tartalmaz egy nagyjából 2GB-os belső memóriát, amire fel van töltve a részletes Európa térkép és egy 512 MB-os további memóriát, ami gyakorlatilag több, mint elegendő bármely más részletes ország térképének a feltöltéséhez. A szoftvere ezen felül lehetővé teszi a 3 dimenziós (Bird View) megjelenítést, ami Toma szerint felesleges, én azonban szeretem, mert ezzel a megjelenítéssel messzebbre lehet előre látni az utat.
2GB Compact Flash memória kártya Egyszerű típus elegendő, nem kell, hogy a fényképező gépekhez javasolt nagy sebességű kártya legyen. Figyelj, nehogy mikrodrive-ot vásárolj RAM kártya helyett, ami a CF kártyával egyébrént kompatibilis és annál jóval olcsóbb is, de nem bírja a motorozást.
Nyugat-Európa térkép Ez az összes Garmin készülékhez tartozék. A teljes mérete kb 1.7 GB.
Magyarország térkép 35.000 Ft.
Garmin Streetpilot motoros szerelőkeret A Garmin szerelőkerete tartalmazza a motorra és autóba szereléshez szükséges készülék keretet, amely alkalmas adapterrel felcsavarozható a motorra és tartalmazza az elektromos csatlakozókábeleket is. Ez kb. 16.000 Ft.
Adapter A GPS-t a motor adottságainak megfelelően kell rögzíteni. Erre speciális konzolt kell gyártani a szerelőkeret és a motor közé, amit a Duett Kft-nél kb. 25.000 Ft-ból tudnak megoldani.

Végül nézzünk néhány ajánlott konfigurációt, amiből kalkulálhatsz egy igényeidre szabott árat.

Termék

Ár [Ft] ÁFA-val

2610

2650 

2720

Garmin Streetpilot 2610

206.000

1

Garmin Streetpilot 2650

340.000

1

Garmin Streetpilot 2720

255.000

1

2GB Compact Flash memória

40.000

1

1

tartozék

Nyugat-Európa

tartozék

tartozék

tartozék

tartozék

Magyarország

35.000

1

1

tartozék

Motoros szerelőkeret

16.000

1

1

1

Rögzítő konzol

25.000

1

1

1

Összesen [Ft] *

322.000

456.000

296.000

* Az árakat a New Duett Kft. honlapjáról szedtük le 2006. márciusában. Az aktuális árakat itt nézheted meg: www.gpslap.hu.


 Garmin Quest és Quest2

A Garmin Quest nagyon nagy előnye, hogy kicsi és könnyű. Képernyője persze kisebb és nincs annyi funkciója, mint nagyobb társainak. Az ami van azonban éppen elegendő volt ahhoz, hogy a Harley Davidson a 2005-ös idényben emellett a készülék mellett tette le a voksát és ennek egy kicsit kiegészített változatát ajánlja a motorjaihoz.

Termék

Javaslat

QUEST A nem bővíthető belső memória 253MB.
A Nyugat-Európa és a Magyarország térképek együtt ~2GB kapacitást igényelnek, tehát egy nagyobb túra térképei egyszerre nem férnek bele.
QUEST 2 Előre feltöltve tartalmazza a teljes Nyugat-Európa térképet, amihez nem tudsz hozzá férni. Ott van és kész  . Ezen felül 512MB szabadon felhasználható memória van benne. Ha az összes létező GARMIN kompatibilis térképet megveszed (Szlovákia, Lengyelország, Bosznia, Horvátország, Szlovénia, TOPO HU, NAV HU), akkor az 220MB, tehát nem tudod kinőni. Nagyon ajánlott azoknak akik kézben, biciklin, motoron egyaránt akarják használni a készüléket.

MGP a Quest mellett voksolt, bár Toma szerint azért, mert ő kerékpározik és kirándul is a GPS-sel, amihez a Streetpilot nagyon nagy lenne. MGP ezt írta, amikor megkérdeztem, hogy mi a véleménye:

Első levél:

A Garminokat nemrég eléggé átnéztem, ezt a PDA-GPS dolgot most már mellőzöm, túl sok hátránya van. (sérülékeny, nem vízhatlan, kevés a tápidő és állandóan összeveszik a külső GPS-el). Szóval eredetileg én is a Garmin Quest-et néztem ki, főleg mert akciós az ára és dec végéig a Magyar térkép is akcióban volt hozzá.

Ami nagyon fontos volt, hogy kicsi kézben használható legyen (gyakorlatilag nem nagyobb mint a régi E-Trex, ami gyalogláshoz van.) Sokáig bírja terepen is (max 20 óra). Mobil legyen, hátizsák, motorkormány, autó műszerfal csak egy pillanat átrakni, ha megállok valahol akkor elférjen könnyen a zsebemben.

Mellékesen figyeltem még arra, hogy ne legyen érintőképernyős és ne legyen benne micro-drive, ez a kettő azért annyira nem szereti a motor rezgését, de ez utóbbi nem elterjedt, az érintőképernyősök meg már a nagy készülékek.

Szerintem a Quest-et nagyon ésszel tervezték, és törekedtek a legkisebb méretre. Mutatja ezt, hogy az antenna behajtható, nem áll ki a tokból, hangszóróval pedig nem növelték a méretét. A hozzáadott autós szetben a töltő a hangszóró (megfelelően hangos), a motoros szetben pedig van hangszóró kimenet a bukósisakhoz (kár hogy bluetooth nincs benne, bár azt még egyben sem láttam, de nyárra nagyon szeretnék valami normális bluetooth-os kommunikációt összehozni). Van aki hátrányának mondja a kis képernyőt, de szerintem, ha tisztán csak a térkép van fenn, akkor teljesen elegendő, a fényerő pedig több mint elég.

Nekem személy szerint az döntött most a vásárlásnál, hogy rátaláltam a www.turistautak.hu oldalra, ahol szépen lassan feltöltésre kerül a hazai turistaúthálózat, méghozzá nem valami szkennelt formában, hanem természetbarátok bejárják, és a track-ek kerülnek fel, MapSource formátumban és valós (nem vektoriális) tervezési lehetőséggel. Ja és szintvonalas felületen, ingyenes letöltéssel.
Így már használható a dolog mert mellette meg ott a TopoGuide térkép (szintvonalas topográfiai térkép, objektum feltüntetéssel, vezetékek, hidak, források, erdők és ismert földutak). Ez még nincs meg de már láttam a felületet, még az erdei pár méteres kis patakhidak is jelölve vannak, gondolom azért mert katonai térkép alapján készült.

Egy gondom volt a Garmin Quest-el, és az a memória. 256MB, beépített, nem bővíthető. A MapSource térképek szelvényekre vannak felosztva és csak azokat töltöd fel amelyikre szükséged van az adott térképből. Egy próba Skócia túra esetén csak az útvonal által érintett szelvények kiadták a 250MB-ot. Ami tekintve, hogy szeretek esetleg elkóborolni, nem túl szerencsés.(mellékesen viszont van egy nagy előny még itt, a Quest átjár a térképek között, ez azt jelenti, hogy régen mondjuk megtervezted az utat a határig a hazai térképpel, aztán a határtól egy másik routét terveztél a NyEu térképpel. Most ezt a Quest tudja egy útban tárolni.)

A 256 MB akkor is kevés, ha valamelyik szelvény szélén vagy éppen este, akkor nem tudsz pl szállást keresni rendesen, mert lehet, hogy ott van 2 km-re, de egy másik szelvényben és annak az adatbázisa nincs feltöltve.

Szóval hosszas vívódás és malacpersely csörgetés után úgy döntöttem, hogy megveszem a Quest2-öt. Ebbe bele van égetve a teljes NyEu térkép, maximális poi-adatbázissal és egy basic-világtérkép, ami azért főút szinten tartalmazza KEu-t is. És ezen kívül van még 256 teljesen szabadon, így ez rengeteg. Mo kb 40Mb, szintvonalas kb 20Mb. NyEu pedig ott van mindig, még ki sem törölheted véletlenül. És akkor a térképekre majd később költök, addig is javítják és frissítik. Mondjuk a Magyarország térkép ára nem vészes, de a Szlovákia viszont szerintem felháborítóan drága. Tavasszal jön Románia is.

Szóval végül is 2-est vettem, meg miután megnéztem, megvettem a motoros tartót is. Ezt barkácsolni akartam, de miután megnéztem, rájöttem, hogy ezt nem hozom ki olcsóbban a műhelyben sem.
Térképeken rajta a szokásos Garmin védelem, nagyon védik. A térképprogram gyártási számából és a Garmin készülék ID azonosítójából generálnak egy inditókodot amivel fel tudod tölteni a programot a készülékre, de csak arra az adott készülékre amivel bejegyzésre került!

Bővebb infókért keresd meg Tomát a Duett kft-nél (Bojtár utca közepe, nem lehet eltéveszteni), vagy www.gpslap.hu, www.duett.hu .

Második levél:

A Quest -en nincs külön bővítő kártyahely. A lényege az, hogy a teljes Nyu-Eu térkép és Poi-bázis valamint a Word-basic gyárilag fel van telepítve, hozzányúlni nem tudsz. Ez ha jól tudom közel 2GB-i adat. De fog kijönni olyan uppgrade DVD amivel majd lehet frissíteni.  E térkép mellett van 256Mb szabad, amire nekem pl most a hazai Garmin térkép és a turistautak van feltöltve. A térképek egy menüpontban ki-be kapcsolhatóak. Kijelölhető egy bázis pont. Alapbeállításban innen indul, ehhez van rendelve az “egygombos-haza” funkció.

A térképeken a kurzorpontról indítja a poi-keresést. Ha tehát Mo-felett áll a kurzor akkor Mo-on keres, ha NyuE-felett akkor ott. Vagy megadhatod, hogy melyik országban vagy régióban keressen. A bekapcsolt térképek között átjár és áttervez.

Egymást fedő térképeken az utat nem felejti el. Ha pl a turistautakon betervezek egy utat majd kikapcsolom ezt a layert akkor a tervezett útvonal (vagy bejárt track) látszik az útvonalas Mo térképen is, ha pedig azt is kikapcsolom akkor látszik a Basic térképen, pedig ott már rég nincsenek utak jelölve ezen a szinten.

Ja igen..a nagyon nagy előnye a beégetett NyEu térképnek:
Minden más térkép betöltése esetén minden térképet újra fel kell tölteni. Ez azt jelenti, hogyha fel van töltve Mo és rá akarod tölteni Szlovákiát akkor újra fel kell tölteni Mo-t is meg Szlovákiát is. Valami olyasmi, hogy feltöltés előtt mintha leformatálná a memót. De a beégetett térképre ez nem vonatkozik. A Quest 1-nél viszont mindig mindent újra kell tölteni, bár ott úgysincs elég hely mindenre.

A konfigurálás. Elsődlegesen amit megveszel azt természetesen az üzletben felrakják neked és odaadják az indító kódot. Ha később veszel valamit akkor a térképen van egy szoftverszám és egy gyártási szám. A térkép az asztali gépre még simán felmegy de még le van lakatolva. Van egy Unlock menü amin végig kell menni. Ez bekéri a térkép adatait, valamint a GPS készüléked ID azonosítóját. Ezt vagy begépeled, vagy ha a készülék csatlakoztatva van akkor a program lehívja a GPS-ből. Ezen adatok alapján megy egy regisztráció a Garmin felé, ami aztán küld egy 25 jegyű nyitókódot ami részint kötődik a térképhez, részint pedig a készülékhez, vagyis ezt a térképet csak ebbe a GPS készülékbe tudod feltölteni. Nem egyszerű első hallásra,de gondolom nekik ez a biztos védelem.

Eddig tartott az idézet.

További Quest linkek:

Quest leírás:     Quest 2 leírás:    Quest a Harley motorokon magyarul:   és angolul:  
 Tom Tom

A versenybe a korábbiakban csak PDA navigációs szoftvereiről ismert TomTom is beszállt és a TomTom Ridert kifejezetten motorosoknak ajánlja. Az érintő képernyő kesztyűben is kezelhető, a kijelző csillogásmentes és a mobiltelefonnal bluetooth összeköttetésben van.

A termék részletes ismertetését itt olvashatode el:  

Az alapkészülék ára 599 Font, amihez még hozzájön a Nyugat-Európa térkép 250 Fontos ára.

Egyelőre keressük a magyarországi forgalmazót és a Kelet-Európa térképek beszerzési lehetőségét.

 PDA-k

A GPS vevővel egybeépített PDA-k között egyelőre a Yakumo, Acer és a HP készülékek a legelterjedtebbek, de már a Garmin és a Tom Tom is elkezdett PDA-t gyártani.

A Yakumo 75.000 Ft. körüli áron, az Acer 100.000 Ft. körüli áron volt kapható a Corában 2005-ben. A HP 6515-ös készülék sokkal drágább, 175.000 Ft. volt, de ezzel telefonálni és fényképezni is lehet.

Yakumo  

Acer  
Hewlett-Packard  

Megkerestem egy illetékest:

 HP iPaq hw6510

PDA kérdésekben Sz. Zoli a HP Magyarország illetékese. Laptopja hátterén egy gyönyörű fekete Dragstar díszeleg – egy éve vette. A laptophoz a HP legutóbbi hibrid készüléke a HP iPAQ hw6510 csatlakozik. Ez a modell beépített mobil telefont és beépített GPS vevőt tartalmaz.

Amikor a készülék motoros felhasználhatóságát szóba hozom Zoli nem lelkesedik. Szerinte ezeket a holmikat irodai használatra tervezték, illetve legfeljebb autós navigációra. Az a baj, hogy nem bírják a vizet és túl nagy feladat őket rendesen felfogatni. Ennek ellenére tovább erőlködöm, hogy konfiguráljunk egy motoros PDAt.

A készülék ára 140 ezer Ft (2006. január), képernyője a megszokottnál kisebb méretű, mert teljes qwerty tasztatúra is helyet kapott az előlapon. A PDA tartozékként tartalmaz egy Aeromap Magyarország térképet és SD kártyával bővíthető, ami ma maximum 1 GB kapacitású, az ára kb. 25 ezer Ft., és ezen már sok térkép elfér. Természetesen a szoftvert külön meg kell venni hozzá, de egy rendes térkép szoftver teljes Európára Zoli szerint kb. 40 ezer Ft-ból kijön.

Két dolgot kellene ugye megoldani, az egyik az áramellátás, a másik a vízmentes felfogatás. Feltételezzük, hogy a rázkódás nem probléma – a PDA nem tartalmaz mozgó alkatrészt.

Az áramra van megoldás, ha más nem, akkor a Hama gyárt töltőkábelt autós szivargyújtóhoz, amivel már lehet valamit kezdeni.

A felfogatáshoz Zoli egy Brodit katalógust ránt elő. Ez elég drága, de nagyon profi és itthon mindent lehet kapni – mondja. Később megnéztem a honlapot, de csak autós kiteket találtam. Rákerestem a weben motoros PDA felfogatókra és tokokra. Tapasztalatom szerint vagy a vízállóságot oldják meg, mint pld. az Otterbox, vagy a felfogatást, mint pld. a Cyclegadgets.

Zolinak egy Garmin Quest GPS-e van. Motoron még nem használta – mondja – de kocsival beutazták vele nemrég Olaszországot és nagyon bevált, mert a cucc minden utcasarkot ismert.

 Hogyan válasszunk GPS-t?

Ha el akarod kerülni a csapdákat a GPS berendezésed kiválasztásánál, akkor javaslom, hogy a következőket mérlegeld.

Szempont

Milyen legyen?

Mire vigyázz?

Áramellátás A készülék akkumulátorról egy teljes napig működjön. Ha ezt nem tudja, akkor lehetőleg a motor áramköréről kapjon energiát. A motorosok általában a GPS szivargyújtó csatlakozóját használják, amelyet autósoknak gyártanak ugyan, de a is motorra viszonylag könnyen felszerelhető egy ilyen csatlakozó aljzat. A PDA üzemideje általában rövid az elemes navigáláshoz. Amiket én használtam, azok néhány órát bírtak ki, de a kijelző és a gyakori hangerősítés együttesen nagyon energiaigényesek. A bluetooth meg egyszerűen kivégzi az akkumulátort.
A Quest üzemideje egy feltöltéssel kb. 20 óra. Ennyire szükség is lehet.
Rögzítés A készüléket lehetőleg úgy kell rögzíteni, hogy annak képernyője a vezető számára jól látható legyen.A PDA-t én sohasem rögzítettem, általában egyszerűen beraktam a tanktáska térképtartójába. A sok tükröződés miatt persze elég keveset láttam a képernyőből, de az általában elég volt. A nagyobb gond az volt, hogy a touch képernyőt én nem tudtam vezérelni, viszont a tanktáska időnként nyomkodta a gombokat. A profi megoldás az, amikor konzolt szerelnek a motorra és erre lehet rögzíteni a készüléket, lehetőleg egy, vagy néhány mozdulattal, mert megálláskor általában magunkkal akarjuk vinni a cuccot, hogy ne keltesen feltűnést. A legelterjedtebb a két elemből álló megoldás, szerelőkeret a GPS rögzítésére és adapter a motor és a szerelőkeret közé.Akik barkácsolni szeretnek, azoknak itt a nagy lehetőség, akik nem azoknak a GPS forgalmazók általában adnak valamilyen megoldást, erre azonban várni kell. A Touratechnél kész konzolokat is lehet kapni.
Hang A hangbemondás a GPS szoftvereknek egy nagyon hasznos tulajdonsága, mert rábízhatjuk magunkat a hangos utasításokra és nem kell a képernyőt figyelni, ami balesetveszélyes is lehet. Lehetőleg ilyen rendszert használj. A hangos utasításokat olyan nyelven hallgasd, amit megértesz. Figyelj rá, hogy a szoftver rendelkezzen ilyen opcióval. Angolul ugye mindegyik tud. A magyar nyelvű kiegészítés a Garminhoz letölthető.
Hangszóró
A lengővezeték általában ma még nem elkerülhető.A legjobb megoldás az intercomra, vagyis a motor beépített hangrendszerére csatlakozni, ha van ilyen lehetőség.

A hang felvezetésére a sisakba, általában közönséges fülhallgatók is valamennyire megfelelnek, ha azt feltételezzük, hogy a navigáláskor viszonylag visszafogott sebességgel megyünk.
Ha közönséges fülhallgatókat használink, akkor azok legyenek rögzíthetők a sisakba, vagy a fülünkhöz. Ezekkel az volt a tapasztalatom, hogy ha a sisak felvételekor még ottmaradtak, akkor röviddel azután a lengővezeték kirángatta őket a fülemből. Jobb megoldás a sisakba ragasztható hangszóró.
Készülék funkciók * beépített antenna (külső antenna opció)
* 15 méteres pontosság
* bővíthető memória
* csatlakozás számítógéphez, szoftverek (térképek) letölthetősége
A berendezés lehetőleg egyszerű navigálást, kevés kezelést igényeljen.
Szoftver funkciók * Menü a számodra érthető nyelven
* Célpontok megadása és tárolása
* Útvonaltervezés (megmondhasd, hogy merre akarsz menni valahová)
* Útvonalak tárolása
* Útvonal rögzítés menet közben
* Fordulóknál hangutasítás érthető nyelven
A GPS készülék navigációs szoftvere általában nem cserélhető, de új térképekkel bővíthető.A PDA-hoz tartozékként adnak navigációs csomagot, de ha másikat szeretnénk, akkor választhatunk többféle termék közül. A legismertebbek az Aeromap, a Destinator és a TomTom szoftverek.
Térkép Lehetőleg az alaptérképben legyen benne az a terület, ahol gyakran jársz. Hasznos egy részletes Magyarország és egy Európa fontosabb útvonalait tartalmazó térkép. Fontos, hogy az Európa térkép lehetőleg tartalmazza a környező országokat is. Az alaptérképen felüli térképeket általában külön kell megvásárolni.
A jó minőségű térkép memóriaigényes, A PDA-ban például egy Európa fontosabb útjai térkép 512 MB RAM bővítést is igényelhet.
A térképek ezen felül drágák is.
Üzembe helyezés Egyszerű és gyors ki-bekapscolás, gyors hidegindítás.
Lehetőleg ne igényeljen előzetes szoftver töltögetést.
A szoftverek töltögetése és kezelése igényelhet némi ügyességet.
Szerviz Jó, ha van Magyarországon, illetva a lakóhelyedhez közel szerviz a készülékedhez. Ez a legtöbb készüléknél már megoldott, de azért kérdezz rá.
Árak Egy Garmin Streetpilot 6310rendszer mindennel együtt  háromszázezer forint fölött van, a fejlettebb modellekre négyszázezer forint közelében kell költeni.A Garmin Qest mindennel együtt kijön 150-200 ezer forintból is, míg a Quest 200-250 ezerből.

Ma már sok féle PDA kapható beépített GPS vevővel. A legolcsóbb megoldás százezer forint alatt van.

A szükséges kiegészítők ára és a szerelési költségek hozzáadandók a készülék árához. A következő kiegészítőkre lehet szükség, ha azok nincsenek benne az alapcsomagban:
* Csatlakozó az akkumulátorhoz
* Rögzítés a motorhoz
* Térképek az alapcsomagon felül
* Arra is gondolj, hogy egyéb kiegészítők is szükségesek lehetnek, ha a GPS-t kocsiban, kerékpáron, gyalogos túrákon akarod használni.

A BMW és a Gramin közös alakítása a 2004-es Intermot-on Münchenben.

 Tipp

Én a GPS-sel kapcsolatos minden kérdésben Tomához fordulok a New Duett Kft.-nél az óbudai Bojtár utcában, ahol a GPS-t motorosok árulják motorosoknak. Itt a készülék szakszerű felszerelését, elektromos bekötését is elvégzik:

New Duett Kft.
1037 Budapest, Bojtár u. 44.
tel.: 436-0-436 (keresd Tenner Tamást)
fax: 436-0-000
e-mail: info@duett.hu

Agárdi György 2006. január-március

Tags: ,

No Responses to “A GPS sztori”

  1. MaCS május 31, 2007 at 10:56 de. #

    Halihó!

    Komoly szempont még, hogy a vevő milyen chippel dolgozik. Motoron, főleg városban és erdőben a hagyományos régi készülékek könnyen elveszítik a jelet, az újabb, SirfStarIII-as készülékek azonban valamennyire a visszavert jeleket is veszik, azaz viszonylag leárnyékolt környezetben is működnek.
    Motorra érdemes megfontolni a Garmin 60/76 (csak a tokozás különbözik) C(S)x (az S a beépített barometrikus magasságmérővel (barométer) és mágneses iránytűvel szerelt készülékek jele) GPS-ek vételét. Ezek nagyon nagy tudású, univerzális, roppant strapabíró készülékek. Bár a kijelzőjük kisebb, mint a Zumoé.és nem érintőképernyő, jóval több funkcióval rendelkeznek (hajózáshoz, túrázáshoz is nagyon jók), zsebben elférnek és motoron is nagyon jól kezelhetőek.

    Üdv: MaCS

  2. redlingg augusztus 19, 2006 at 9:56 du. #

    na mind1.a képeimnél van egy igen silány(telefonnal készített foto) akit jobban érdekel, írjon egy mailt……

  3. redlingg augusztus 19, 2006 at 9:49 du. #

    a pdas navihoz szeretnék egy picit hozzászólni.Tegnap érkezett meg a rammount.com angliai forgalmazójától a hp rx3715-höz rendelt un univerzális tartó.Még csak un "kézi" kipróbáláson esett át a kicsike: lóbáltam, ráztam de a pdat nem akarta elengedni.Most fent figyel a multimin és úgy áll ott mint a cövek.Már várom első utamat…..(képet miért nem lehet ide betenni? 🙁

  4. Lala_Twin900 március 20, 2006 at 2:54 du. #

    Louisban most 599 Euro a TomTom Rider!!!

  5. tihi január 16, 2006 at 2:32 du. #

    Elnézést kérek, azt hiszem félreérthetően fogalmaztam, és nem akartam megbántani senkit.
    Az igazi problémám az, hogy bármerre nézelődök is ebben a témakörben, mindenhol a Garmin-ról esik szó, ezt tesztelik csak, és valahogy mindig megjelenik a forgalmazó, vagy disztribútor, mint ebben a cikkben is. Így viszont sajnos nehéz attól elvonatkoztatni, hogy valóban jobb, mint más termékek, és nem csak a hatékonyabb marketingről van szó. Tudom, hogy sajnos a TomTom-nak nincs hazai disztribúciója, így tesztkészüléket is elég nehéz hozzá beszerezni, de van annyi elérhető infó róla a neten, ami szerintem lehetővé tenne egy tényszerű összehasonlítást.
    Hasonlóan nem esik szó általában a PDA-khoz elérhető tokokról sem, aminek az url-jét is írtam, pedig ezek itthon is elérhetők.
    Szóval összegezve, én egy olyan összehasonlítást hiányolok, ahol azonos szolgáltatáskört egymás mellé állítva segítene a döntésben egy ilyen cikk.
    Egyébként rendszeresen olvaslak benneteket, és sok hasznos információt sikerült az oldalról begyűjtenem, és továbbra is figyelem a cikkeiteket.

  6. Toma január 16, 2006 at 11:25 de. #

    Kedves Tihi!
    Lehet, hogy „PR” szagú, de segíteni akar.
    Sok motoros tapasztalata ha nem is de az alábbi gyárak döntése csak jelent valamit.
    HD, YAMAHA, BMW, HONDA.
    Még 1 apróság. A GARMIN USA-ban székel, tehát nem fedezhető fel komolyabb összefonódás a mkp. gyártók, és a GARMIN között! 🙂
    További szép napot. Toma

  7. tihi január 14, 2006 at 6:39 du. #

    Azért a Garminok elég drágák, még az európai szinten jobbnk tartott TomTom -nál is, aminek a Rider-e kb 215e Ft, és nem kell kijelzőt nézegetned, mert vezetéknélkül a sisakban mondja a füledbe a követendő útvonalat.
    PDA-khoz meg lehet kapni jó kis tokot, amivel akár motorra is felszerelhető, víz, ütés és porálló: http://www.otterbox.com

    Szóval jó ez az írás, csak nekem olyan erősen PR cikk szagú 🙁

  8. MGP január 14, 2006 at 11:00 de. #

    Na ez az..erre emlékeztem:
    http://www.bluetake.com/products/BT420EX.htm

  9. MGP január 14, 2006 at 10:58 de. #

    http://www.ever-e.com/
    Ilyen és hasonló "kábelkiváltó" bluetooth-ra gondoltam, de egyenlőre még nem találtam hazi forgalmazót….

    Izé.. tévedtem..közben a guggolos kereső ezt dobta fel:
    http://www.addel.hu/template/temp1/detailproduct.php?storeid=1055&productid=65644

  10. Molnár Imre Antal január 14, 2006 at 10:42 de. #

    Szevasztok!
    Az én döntésem egy PDA-ra esett, ebben is lehet cserélgetni a kártyákat a különféle térképekhez és sok minden másra is jó. A Destinatort nézegettem és abban van lehetőség kiválasztani az országot, többek között Magyarországot is, de szerintem a hazai térképek közül az I-GO a legrészletesebb. Viszont Romániáról sehol nincs térkép program pedig egyik oka az volt, hogy GPS-t vettem, hogy a nyáron Erdélyben használhassam, hát ez nem jött össze.
    A felrakást úgy próbáltam, hogy a térképtáskába egy önzárós zacsivba berakni. Mivel menet közben még nem próbáltam ki így nem tudom mennyire lesz jó az ötlet, de reménykedem, mert álló helyzetben (sztenderen) OK. jól látom és úgy gondolom a térképtáska csillapít annyit, hogy nem remeg, meg ilyenek.
    Mielőbbi jó időt és széles (jó) utakat.

  11. Papírkutya január 13, 2006 at 11:03 du. #

    Én nem vagyok nagy guru ilyen téren, de a Streetpilot 2610 mellett voksoltam, mert (!) cserélhető benne a memória… egy kártya az Európai és egy kártya a Magyar térképnek… Lehet hogy a problámám egyedi, de a különböző térképek nem nagyon bírják egymást… azaz ha a magyart feltöltöm és hozzá egy kis külföldit, akkor a keresés már nem felhőtlen. Ez a gondom a PC-s résszel is… vagyis talán inkább azzal, hogy mikor lesz már Magyarország az európai térkép része…
    A motorra történő rögzítéssel én is vívtam… kis barkácskészség nem árt, de úgy egész jó eredményt lehet elérni… egy kis darab aluminium csodákra képes.

    Ha valakit érdekel, képet rajzot tudoko küldeni…

    Nagyon hálás lennék annak, aki tudna segíteni valami Bluetooth-os megoldáshoz a hangátvitelhez… amit szeretnk, hogy nem kelljen közém és a motor közé a vezeték…

  12. MGP január 13, 2006 at 8:36 du. #

    Két apró hozzászólás. A PDA nekem motoron a műszerfalra volt rögzitve, a GS plexije nagyon jól véd, nagy esőben sem kapott vizet. Táplálni viszont nagyon kellett. Rögzítésre én régóta a világ legegyszerübb módját használtam. A motor és az autó műszerfal egy-egy sík részére öntapadós tépőzárat ragasztottam, és a PDA illetve több generácionyi mobil hátlapjára szintén. Soha nem esett le, és némileg a rezgéseket is csillapítja. A Quest-él azért nem müködik mert az antenna és a táp is utban van, és macerásabb felrakni, mint bepattintani a gyáriba.
    A "dróttalanitás" a Schubert rendszerei már piacon vannak, amikkel két sisak központi egység nélkül is kommunikál egymással illetve bt-s telefonnal. Központi egységre ráköthető a GPS, MP3,FM, Alan..stb. Az ár horror.
    Egy jóval olcsóbb megoldás: kezdenek megjelenni az univerzális bluetoot eszközök, amit láttam az egy bármely régi walkmanhoz is használható fejhalgató volt, egyszerüen a kábelt elvágták és az egyik végén egy kis doboz volt az adó, a másikon hasonló a vevő.
    Sisakban is jöttek ki olcsóbbak, a mostani motoros ujságban olvashatók a parilla hirdetései gyári beépített bt-s bukókat kinálnak 100e ft körüli áron.

  13. Molnár Imre Antal december 16, 2005 at 5:33 du. #

    Szevasz Attilakole!

    Nagyon jó GPS áruház van a http://www.gpsaruhaz.hu/ címen. Vannak használt cuccok is az általad megjelölt árért egész jók vannak.
    Molnár Imre

  14. attilakole december 14, 2005 at 4:56 du. #

    valaki segitene 50-60 ezer Ft körül milyen készüléket kéne venni tudom hogy nem sok a pénz de néha jol jönne külföldön ja és motorra kéne

  15. sulyi október 28, 2005 at 7:06 du. #

    A vízállóság nem probléma, pl a Touratechnél már megoldották. De a legegyszerűbb, ha beteszed a tanktáska térképtartója alá és minden mehet tovább. Sokszor ki lett próbálva, működik!

  16. Bob október 28, 2005 at 8:41 de. #

    Mégvalami.. a PDA-t nem ajánlomk motorra.. ugyanis nembírja a vizet… csak olyan GPS-t vegyetek, ami egy nagy zuhi esetén sem esik kétségbe… azaz vízálló..

  17. Bob október 28, 2005 at 8:40 de. #

    Sziasztok.

    Nekem egy Garmin QUEST-em van. Tökéletes egyszerűen… Ráadást a motoomon -FJR – van gyári tartóhyel hozzá…
    Amúgy nemcsak a Harley, hanem a Yamaha is emellett a típus mellett döntöt.. az FJR-hez rendelhető gyári extra.

  18. MGP október 13, 2005 at 1:49 du. #

    Köszönöm!
    Teljesen véletlenül
    kiderült, hogy a Fugawisok is forgalmazzak, gondolom mint hasonlo tudású
    programot, persze van némi felár, 8900ft a 23euval szemben.

    Ez a hozzászólás ablak csak nekem jön be ilyen bélyeg méretben?

  19. sulyi október 12, 2005 at 6:42 du. #

    Hali MGP!

    A http://www.gpsdash.com-ról lehet letölteni.

  20. MGP október 12, 2005 at 11:35 de. #

    Én is PDA-GPS-t használok, több ok miatt vettem ezt, főleg azért mert másra is használom. A rögzitést házilag oldottam meg. Azt a scannelt térképest szoftvert honnan lehet letölteni?
    Én eddig a http://www.fugawi.hu/
    oldalt ismertem ebben a témakörben.
    Igazából a térképek torzitása miatt nem foglalkoztam vele, viszont régóta keresek egy állitolag létaző programot ami egyfajta "Garmin-emuleátor" azaz a
    MapSource számára Garmin készülékként teszi láthatóva
    a PDA-t, és így feltőlthetőek a garmin térképek. Ismeri valaki?

  21. sulyi október 10, 2005 at 3:43 du. #

    Én sok mérlegelés után a GPS-el kombinált PDA-nál tettem le a voksomat, mert egyrészt jóval kevesebbe kerül mint a GPS-készülék és gyakorlatilag mindent tudnak már amit a kifejezetten erre a célra használható készülékek. Sőt egy olyat is amit azok csak korlátozottan, ezt most próbálgatom sikerrel. Én a PDA-mba betöltöttem egy egyszerű szoftvert (GPSDash2) amit a netről 23 EUR-ért lehet megvenni, képessé válik a készülék beszkennelt, kalibrált térképeken való tájékozódásra, tehát a világ bármelyik részén használható. Ehhez azonban olyan térkép kell (már az új autós térképek ilyenek) amelyek lehetőleg a GPS-ek által használt vetületi rendszerben (pl Gauss-Krüger) és az azok által ismert referencia ellipszoidot használják (pl WGS84). Az így beszkennelt szelvényeket a térképről levett hosszúság-szélesség adatokkal kalibráljuk (durva kalibráció), majd amikor a motorral "ráérek" a térképre egy vagy két valós ponttal újrakalibrálom. Így nekem már 50-100 méteres pontosságot sikerült elérnem ami tökéletesen megfelelő. Sőt a hétvégén komolyabb turistatérképpel is jó eredményeket értem el a Bakonyban, tehát gyalogos túrákra is alkalmas a módszer. Ez a kis szoftver olyan kellemes funkciókkal is felruházza a PDA-t, mint iránytű, magasságmérés, megtett út számlálók, sebességkijelzés, útpontrögzítés és visszavezetés, útvonaltervezés koordinátákkal stb. A Touratechnél már lehet kapni komoly tokokat, tartókat amivel az időjárási hatásokat ki tudom zárni. Egyedül valóban csak az energiaellátást kell megoldani, de az filléres dolog. Nem beszélve a PDA-k sok más okos dolgairól ami a GPS-ekben nincsenek….

  22. Molnár Imre október 9, 2005 at 7:53 du. #

    Sajnos én még nem próbáltam ilyen kütyüket, pedig sokszor nagyon jó lett volna, föleg a nyáron erdélyben.
    Tervezgetem, hogy vásárolok, de az ára még visszatart.
    Szerintem ennek az ára is, mint sok más egyéb informatikai eszközé, hamarosan csökkenni fog és nem is kevéssel (nos én erre várok, remélem nem sokáig.
    Egyébként nagyon jó ez a cikk, akinek még nem volt ilyen ( hogy mire kell figyelni) jó ötletek. Köszönöm.

Szólj hozzá!