Valami Amerika 1.

Szűkebb társaságom nyomására a 2008-as utazási tervemből ki kellett hogy hagyjam az amerikai túrát. Cserébe azt az ígéretet kaptam tőlük, hogy 2009-ben mindenképpen mehetek és akkor ők is csatlakoznak hozzám. Egyre több olvasónk jelzi azonban, hogy szívesen elmennének egy körre az USA-ba, ezért úgy határoztam, hogy közzé teszem az előkészítő “munkám” eddigi eredményeit.

 The Arizona Motorcycle Experience ® powered by MCTOURS, LLC

Az előkészítést ezúttal leegyszerűsítette a tény, hogy rátaláltam Gáborékra. Gábor elérési adatai a következők:

Gabor@AZride.com
The Arizona Motorcycle Experience ® powered by MCTOURS, LLC
Tel: (480) 970-5530
www.AZride.com
www.MCTOURS.com

Hagyományos túraterv helyett ezúttal csak levélváltásainkból másolok ide olyan részleteket, amelyek hasznosak lehetnek mindenkinek, aki egy nagy amerikai kalandon gondolkodik.

From: Gabor at AZride.com by MCTOURS, LLC [mailto:gabor@azride.com]
Sent: Tuesday, September 11, 2007 8:45 PM
To: Agardi, Gyorgy

Szia Gyuri,

Gondolat ebresztokent mit szolnal egy ‘Best of Southwest’ turahoz, aminek a sematikus terkepet alabb lathatod? Ez egy latnivalokban es motorozasra teremtett utakban elkepesztoen gazdag, 2800 merfoldes tura, amit 14 nap alatt lehet bejarni. Eleg strapas, mert mindossze Las Vegas-ban van egyetlen, nem motoron toltott nap es meg azzal egyutt is haromszaz kilometer felett van a napi atlag. Helyi polgarnak biztosan nem terveznek ilyet, de tudom, hogy ha valaki atrepul az ocean masik oldalarol, akkor lehetoleg minnel tobbet akar latni. Hat, ezen a turan lathat: Arizona, Nevada, Utah, Colorado es egy csipetnyi New Mexico.

A tura legnevezetesebb pontjai, a teljesseg igenye nelkul:

Grand Canyon / www.nps.gov/grca
Las Vegas
Zion National Park / www.nps.gov/zion/
Cedar Breaks National Monument / www.nps.gov/cebr/
Capitol Reef / www.nps.gov/care/
Arches National Park / www.nps.gov/arch
Canyonlands National Park / www.nps.gov/cany
Mesa Verde National Park www.nps.gov/meve
Petrified Forest, Painted Desert / www.nps.gov/pefo
Route 666, Devil’s Higway / www.azride.com/route666run.html

Mi a velemenyed?
Udv,
Gabor

From: Gabor at AZride.com by MCTOURS, LLC [mailto:gabor@azride.com]
Sent: Monday, September 17, 2007 11:14 PM
To: Agardi, Gyorgy

Kedves Gyuri,

Az utvonalat igazan csak gondolat ebresztonek szantam, a modositasi lehetosegek szama szinte korlatlan. Mi Garmin GPS-eket, illetve az ezzel egyutt hasznalatos MapSource terkep programot hasznalunk. Ha veletlenul akad ilyen a Te computereden is, szivesen elkuldom az utvonal tervet az ezzel kompatibilis fajlban (.gdb vagy .mps), es akkor konnyebb jatszani a variaciokkal. Ha nincs, akkor majd jpg formatumban megy az utvonal napi bontasa.

Kozben pedig a valasz a kerdeseidre:

Javaslatod az időszakra, amikor éredmes lenne kiutazni 2008-ban?

Tekintettel a jelentos magassag kulonbsegekre az idojaras erosen valtozo, es kellemesebb a kora nyari, vagy oszi idoszakban. Hacsak nem lelekesedtek az ozonviz szeru zaporokert, juliust es augusztust kizarhatjuk mert az itt a legcsapadekosabb idoszak. Ugy gondolom, junius lenne a legkellemesebb.

Ez egy dual purpose túra, vagy közönséges országuti cirkáló is elég hozzá? Ez azért fontos, mert utast is vinnénk.

Ez kifejezetten aszfaltos tura. Ebben a regioban csodalatos turakat lehet tenni az aszfalton tulra is, de az egy nehezebb dio, foleg csapatban, ahol a resztvevok tudasa es fizikai allapota altalaban eleg nagy szorast mutat. Arrol nem beszelve, hogy utast nem feltetelenul celszeru bele rangatni egy dual-sport turaba.

Egy hozzávetőleges költségvetés…

Remek az idozites, ugyhogy elvezni tudjatok az igen alacsony dollar arfolyam elonyeit. Ha valamikor, akkor most erdemes amerikai dollarban koltekezni.

Az ut legkoltsegesebb resze a repules, amit szinten tobb verzioban lehet csinalni. Europabol a British Airways uzemeltet kozvetlen jaratot Londonbol Phoenix-be. Toluk meg lehet az egesz Budapest-Phoenix utat venni egyben, de lehet spekulalni egy BP-London fapados es London-Phoenix British kombinacioban is. Ennek a hatranya, hogy a fapadosok nem Heathrow-ra erkeznek, ugyogy at kell vergodni egyik repterrol a masikra, ami bizonyos esetekben eleg embert probalo feladat Londonban. Egy europai es egy amerikai atszallassal a lehetosegek tara szinte korlatlan.

Ha a tarsasag valamelyest kivancsi New York-ra, akkor erdemes gondolkozni egy Budpest-NY-Phoenix utvonalon, egy, vagy ket nap megszakitassal NY-ban. A NY-I megallot a csatlakozastol fuggoen lehet tervezni. Altalaban vagy ide fele, vagy haza fele lehet az utat megszakitas nelkul megcsinalni. A jovo nyari menetrendeket ilyenkor meg senki sem tudja, igy ennek eldontese meg korai. A lehteosegek sokfelesege miatt celszeru lenne egy otthoni repulojegy ertekesitesi gurut talalni, aki meg tudja nezni, hogy onnan anyagilag mi a legelonyosebb.

Az autoberles a Thrify-nel kb. $226/het, plusz a biztositas, aminek szamos, valaszthato komponense van. Ez legkevesebb $19.99 naponta. Elkepzelheto, hogy a hitelkartya valamilyen fedezetet nyujt autoberlesre, de az teljesen egyeni izles dolga, hogy ki mennyi komplikaciot es anyagi kockazatot tart erdemesnek vallani a kolcsonzotol vasarolt biztositas megsporolasa fejeben. Adoval es kolonbozo cirkalmas “surcharge”-okkal egyutt, ez kb. $500 hetente.

Az etkezes koltsege szinten eleg szeles skalan mozog a McDonalds 5 dollaros menujetol a jobb ettermekben honos csillagaszati arakig. Megprobalunk majd olyan szallasokat keresni, ahol az arban valami reggeli is benne van. Egy atlagos etteremben az esti etkezesre, egy fore kb. husz dollart szamolhatsz, de ebben nincs alkohol. A foetelek ara 8-15 dollar kozott mozog, az eloetelekert 6-9 dollart kernek es egy udito 1.50-2 dollar. Egy uveg (0.33l) sor, vagy egy pohar bor altalaban 4-6 dollar kozott van. Kicsit puccosabb ettermekben az atlagos koltes kozelebb van a fejenkenti 40-50 dollarhoz.

Amikor megvan a vegleges utvonal, a szallasok arait viszonylag nagy biztonsaggal tudjuk majd kalkulalni. Elotte nincs ertelme spekulalni, mert szinten nagy a szoras. Ha megis kell valami atlagot mondanom, akkor egy ketagyas szobara 100 dollart szamolnek ejszakankent. Junius az utvonal legtobb helyen foszezonnak szamit.

Amit 100%-os biztonsaggal tudok “becsulni”, az a sajat szolgaltatas, vagyis a motor berles koltsege: Erre a turara a BMW 1200 RT vagy GS, a Honda Goldwing es a Kawasaki GTR 1400 (itt Concours 14) motorok alkalmasak. Ezek berleti dija, egy heten tuli berlet eseten jelenleg napi $135. A biztositasnak ket tetele van. Az egyik, a kotelezo feleloseg biztositas, ami napi $15, a masik pedig a baleseti kar (CDW) biztositas. Ez ketezer dollaros onresszel napi $15, ezer dollaros onresszel pedig napi $25. A nem keves szamu adok osszesen 11.29%-ot tesznek ki, ami persze meg mindig nem 25% AFA.

Eredetileg 3 hétre gondoltam, mondván, hogy ilyen túrát nem engedhetek meg magamnak gyakran. Ezzel kapcsolatban mi a véleményed? Mennyire növelné meg a költségeket illetve a túra értékét további egy hét?

A tervezett utvonal 14 napja mindenkeppen tobb idot igenyel, mint ket het. Az idoeltolodas es a hosszu repules miatt az erkezes es a tura megkezdese kozott legalabb egy teljes napot be kell iktatni. A haza utazas pedig naptarilag akkor is ket napot vesz igenybe, ha nem kell megszakitani az atszallas miatt. Kerdes tehat, hogy netto harom hetre gondoltal, vagy osszesen annyira, az utazast es elojatekot is bele ertve?

Ez a tura annyi latnivalot tartalmaz, olyan valtozatos keretben hogy mar igy is a feldolgozhatosag hataran van. Ha nehany extra nappal lehet gazdalkodni, akkor inkabb javasolnek egy-egy plusz ejszakat beiktatni a Grand Canyon-nal es az Arches- ill Canyonlands National Parkoknal (Moab). Ez nagyban enyhitene a tura kicsit japanos jellegen. Japanos, amikor a turazok annyi idot toltenek az egyes helyszineken, amennyi az obligat foto elkeszitesehez minimalisan szukseges, aztan rohannak a kovetkezohoz. Ezzel termeszetesen nem a japan turistakat szeretnem minositeni, de toluk lattuk eloszor ezt az utazasi stilust. Viszonylag erosen megvetett labakkal kepviselem azt az allaspontot, hogy tobb latnivalot egy turaba zsufolni nem erdemes, mert az pusztan egy rohanas homalyos es egybemosodo kepeit fogja eredmenyezni. Szivesen szolgalok tovabbi utvonal otletekkel, Death Valley-tol Tombstone-on keresztul Santa Fe-ig, de erosen hiszem, hogy nem lenne celszeru.

Ha valamivel, akkor esetleg egy Tombstone turaval meg lehet fejelni a dolgot, mar csak a Vadnyugat magyar vonatkozasa miatt. Azon esetleg erdemes gondolkodni, hogy a motoros tura elott, aklimatizalodaskent autoval el lehet latogatni Tombstone-ba. Ez ket nap (212 es 223 merfold utazassal). Hangsulyozva, hogy ha csak ket napot lehet hozza tenni a a turahoz, akkor inkabb ket plusz ejszaka beiktatasara forditanam, mint tovabbi ket nap menetelesre.

Azt hiszem, ez tovabbi gondotok fonasara talan eleg is lesz…

Udvozlettel,
Gabor

From: Gabor at AZride.com by MCTOURS, LLC [mailto:gabor@azride.com]
Sent: Wednesday, January 30, 2008 7:20 PM
To: Agardi, Gyorgy

… Mivel a cikk celja azon olvasok informalasa, akik “szivesen elmennenek egy korre az USA-ban”, talan egyetlen dolgot tennek hozza, eloljaroban:
Altalaban a legtobb felreertest a leptekek nem ertese okozza. A New York – Los Angeles tavolsag autopalyan harom Budapest – Parizs tura hosszaval egyenlo. Ha pedig az unalmi faktort is figyelembe vesszuk, akkor ezt nyugodtan negyzetre lehet emelni. Egy jol szervezett amerikai motoros tura fantasztikusan elvezetes merfoldekkel szolgal, de tudomasul kell venni, hogy ha a turazo az utazas elmenyet akarja maximalizalni es nem a legyurt tavolsagot, akkor amerikat nem lehet egy falatban lenyelni. A tajak, utak es nevezetessegek sokkal jobban megnyilnak ha az emblematikus latnivalok minnel hosszabb listajanak kipipalasa helyett az utazo egy-egy regiora koncentralva, idot hagy az alacsonyabb rendu utak bejarasara, beszelgetesre a helyi motorosokkal – akiktol mindig lehet jo tippeket kapni – es nehany terven kivuli leagazas felkutatasara.

Zavarjatok le a minnel elobb a 2008-as turat, hogy kezdhessuk a 2009-es tervezeset.

Udvozlettel,
Gabor

Amerika?

Többször jártam már Friscoban, megcsodáltam a Golden Gate-et, a túlsó parton Sausalito-t, ahol a még gazdagabak laknak. Vitorláztam az öbölben és lenéztem a városra a Twin Peaks-ről. Jártam a Transamerica piramisban (igaz, csak egy étteremben) az ultramodern St Mary’s katedrálisban és az Alamo Square-en, ahol a hat nővér (Six Sisters) – a viktoriánus festett házak állnak. Leautóztam a girbe-gurga Lombard Street-en, aztán mégegyszer, mert George-nak ez annyira tetszett. Lógtam füstös éjszakai klubokban, ahol Janis Joplin, Jimy Hendrix és Louis Amstrong utódai hátborzongatóan ugyanúgy szólnak, mint a nagy elődök. Hallgattam az Ocean Beach utcai örömzenészeit és a Golden Gate Park Japán kertjének és a Grace katedrálisnak a csendjét. Bejártam a labirintusát, amit a Chartres-i katedráliséról másoltak. Előtte a parkban reggelenként kínaiak csikung-oztak. Ott laktam nem messze az InterContinental Mark Hopkins szállóban, amit Kim ajánlott. Ettünk halat a Fishermans Wharf-on, azt az összetéveszthetetlenül borzasztó ízesítésű krumplis cuccut a csíkos T.G.I. Friday’s-nál, Cicával csokoládét Ghirardelli-nél, olcsó kínait a China Town kisvendéglőiben és valamit a Hard Rock Café-ban is, de onnan már csak a hangosan affektáló pincérnőre emlékszem, aki miatt Trish még szégyenkezett is. Nézelődtem a Union Squere bevásárló központjában, vettem ezt-azt a Virgin megastore-ban (Stone Temple Pilots, Crows, Smashing Pumpkin, stb.) és menekültem a turistáknak kis boltokban high-tech kütyüket árusító erőszakos eladók elől.

Aztán ott van 150 kilométernyire dél felé Monterey. A Cannery Row és a Monterey Bay Aquarium hatalmas halakkal teli óriási akváriuma, nem messze a Pacific Grove lila virágai, ahová reggel kimentünk kocogni Cicával egész a Lover’s Point-ig, vagy talán tovább is. Azóta is úgy emlékszem rá, mint a legszebb tengerpartra, amit valaha láttam. A házak kertjében őzikék legelték a húsos lombokat és sehol sem volt kerítés. Emléktárgyakat vettem a Fishermans Wharf kis üzleteiben, emlékszem a festőre és a hentesre, akiket lefényképeztem. Kicsit délebbre a 17 mérföldes út a magányos ciprussal, a világ egyik leggyakrabban fényképezett fájával. Odébb Carmel fehér homokos fövenyével és brutális ingatlanáraival. A Casino-hoz öt fokú lépcső vezet, de mellette ott a mozgólépcső is. Végigsétáltunk az Ocean Avenue színes kis házai között és betértünk egy vendéglőbe. A végén a kis bevásárló központot szépen feldíszítik karácsonyra. Délnek tovább a Big Sur, a tengerpart, a nagy semmi egész Los Angeles-ig.

L.A. – a Hollywood Boulvard, a Kínai színház és a csillagokkal a járdán, odébb a Rodeo Drive Beverly Hills-en a sztárok házaival. A légkondícionált buszon mi magyarok majd meg fagytunk, a helyieknek meg melegük volt. Az Universal stúdióban egy egész napot töltöttünk Krisztivel a Cápa, a Terminátor, a Waterworld és számos egyéb attrakció között. L.A. soha nem fogott meg annyira, mint Frisco, hiányoztak belőle a kalandok, mintha azok mind visszavonultak volna az álomgyár stúdióiba.

Vegasra úgy emlékszem, mint egy nagy vidámparkra. A Stratosphere tornyán 270 méter magasan minden végtagommal kapaszkodtam a hullámvasútba (Insanity the Ride). Ide este érdemes felmenni, amikor a Las Vegas Strip színes fényekbe öltözik. A Luxor büféjében szerettem reggelizni, imádtam a Bellagio táncoló vízsugarait, én is tolongtam, hogy lássam a kalózok verekedését a Treasure Islandnál. Laktam a Saharában és az MGM-ben is és innen indultam nagy kirándulásaimra a Grand Canyonhoz.

A legjobban a nemzeti parkokat szerettem. A Yosemite Friscotól 3 órányira kb. 250 kilométerre keletre a Sierra Nevadában, vízesésekkel és 1200 kilométernyi turistaösvénnyel. A Half Dome és a Captain hatalmas gránittömbök tükröződnek a csendes folyású Merced vizében. 25 kilométernyire délre a Mariposa Grove az óriási vörösfenyőkkel. A Grizzly Giant már 2700 éves.

Vegasból 2 óránál 200 kilométer a Zion Nemzeti Park és 300 a Brice Canyon, 10 óránál mindössze 150 kilométer a Death Valley, keletre pedig 300 kilométer a Grand Canyon. Az utóbbit sietve egy-egy nap alatt megjártam többször is. A Hoover Dam után a 40-esről Kingmannál letérhetünk a Route 66-re és egészen Seligmanig 150 kilométert mehetünk rajta a sivatagban, milőtt visszatérünk a 40-esre. Az este általában a kanyon permén ért minket. Fogtuk egymás kezét a nagy lyuk szélén és fürkésztük hová tűnik el a mélyben kígyózó Colorado. Ott vettem először Tabascot. Azóta rászoktam, mert már itthon is lehet kapni.

Néha még ma is visszalátogatok oda a Google Earth-ön. Már csak egy év és megint visszamegyek.

AG, 2008

Tags:

No Responses to “Valami Amerika 1.”

  1. Gergő október 17, 2008 at 12:48 du. #

    A Goldwing Centrum Solymár tulajdonosa, Imre, idén volt USA-ban egy hónapos körutazáson! Biztos van egy két ötlete tanácsa! 06-26-361-687

  2. Yrider szeptember 11, 2008 at 7:03 du. #

    Ezt a review-t találtam az AZride-ról, nem éppen pozitív, érdemes lehet figyelembe venni: http://jaredyates.com/pages/arizona08/azridereview.shtml

  3. M1800Rider... február 22, 2008 at 4:54 du. #

    Nem veszem okoskodásnak, sőt…
    Köszönöm a jóóóótanácsokat, deee azt senki ne vegye komolyan hogy tüzes víz nélkűl…
    Az nem fog menni:-))

  4. Zs a sz február 20, 2008 at 1:05 du. #

    Még egy kis okoskodás. Ha bementek indián rezervátum területére, semmiképpen se legyen nálatok semmilyen alkohol, még sör sem. Különleges jogaik vannak a helyi rendőröknek, nem éri meg kockáztatni. Bemehetnek a motelszobába is.

  5. Zs a sz február 13, 2008 at 4:39 du. #

    S ha van kis időtök, a Canyon de Chelly-ben vannak buszos kirándulások, végigvisznek a kanyonban, alulról is nagyon szép, persze ez közel sem akkora, mint a GC.

  6. M1800Rider február 11, 2008 at 5:33 du. #

    Google Earthon nézve sem semmi és mindössze 221 mf és vissza. Köszönöm a jótanácsot…

  7. M1800Rider február 11, 2008 at 5:27 du. #

    Hmm… Végül is igaz. Az utvonal tervezésénél ezt eddig nem vettük figyelembe. Mi Los Angeles – Victorville – Mohave Valley – Blythe – Phoenix – Flagstaff – Grand Canyon – Kingman – Las Vegas – Death Valley – Victorville – San Diego – Long Bech utvonalban gondolkodunk…

  8. Zs a sz február 11, 2008 at 2:23 du. #

    Hali,
    a Canyon de Chelly-t semmiképpen se hagyjátok ki, és ha elfogadtok egy javaslatot, kanyonilag is, és látnivalók szempontjából is érdemes talán a kisebbektől a nagyobbak felé menni.
    Annakidején a vendéglátóink is így szervezték nekünk a dolgot (akkor még nem motorral persze), és nagyon jó volt, mert a Grand Canyon után a kisebb kanyonok pl. nem biztos, hogy akkora élményt nyújtottak volna, mint így, hogy folyamatosan tátott szájjal csodálkoztunk és gyönyörködtünk.
    Arizona rulez :-))))
    (persze az útvonal is determinálja a dolgot)

  9. M1800Rider február 3, 2008 at 3:04 du. #

    Szia.
    Mi 2009 tavaszára tervezzük a túrát, de már most az elején tisztességes akadályokba ütközünk. Nem lesz egyszerű de megprobáljuk. Ha valakit esetleg szintén vonz nyugodtan irjon, hátha összejön :-))

  10. én február 3, 2008 at 10:41 de. #

    Mi idén Las Vegasba megyünk, bár nem kifejezetten motorozni, de fogunk bérelni motort a környék felfedezéséhez.

    üdv én

  11. Krisztián február 3, 2008 at 9:38 de. #

    Ezt a cikket inkább el se merem olvasni……… de jó lehet….

Szólj hozzá!