Amerikai álom

Miközben a Route 66 cikket írtam, arra gondoltam, hogy kérek néhány praktikus tanácsot Sanyitól, aki 2003-ban egy hónapot motorozott az USA-ban. Heten mentek három bérelt motorral és egy nagyobb bérelt gépkocsival, amiben kényelmesen elfértek a csomagjaik. Egy éves tervezés után egy hónapot töltöttek kint, szeptember közepétől október közepéig, amikor már elviselhetőbb a hőség a sivatagban, de még nem fagy meg az ember a magas hegyekben.

San Franciscotól a Yosemite nemzeti parkon, ésa Death Valleyn keresztül Los Angelesbe, majd a Grand Canyont északról megkerülve a Bryce Canyon és a Monument Valley érintésével Santa Fé-ig motoroztak kelet felé, majd délebbre a Grand Canyon, a Joshua Tree nemzeti park és Los Angeles érintésével a Csendes-óceán partján a Big Sur-ör keresztül vissza Friscoba.

 Ha Amerika, akkor …

Az budai étteremben, ahol a találkozót megbeszéltük éppen zártkörű rendezvény van, helyette a közeli kis kocsmába megyünk, ahol Sanyi törzsvendégnek tűnik. Valaki rögtön meghív minket egy-egy sörre és én elmesélem a terveimet egy amerikai motoros túráról.

– “Ha még nem jártam volna ott, akkor csak Kaliforniába mennék, de ott már sok mindent láttam, azon gondolkodom, hogy milyen lenne egy túra a 66-os úton, vagy a keleti parton mondjuk a Niagarától Orlandóig. Te mit gondolsz róla?”

– “A keleti parton nincs annyi látnivaló és végig sűrűn lakott. A 66-os út? Azon gondolkodtam én is, de az már nagyrészt eltűnt, mert felváltotta az I40-es. Chicagotól Santa Fé-ig nem történik rajta semmi izgalmas és túl hosszú. Ha már ennyit mész, akkor sokkal érdekesebb helyeket is bejárhatsz. Én ha már ott vagyok nem hagynám ki a Death Valley-t, nagy a Monument Valley-t, ahol a legtöbb western film készült.”

Közben az asztal tele lesz könyvekkel, térképekkel, prospektusokkal, fénymásolatokkal, a gondos tervezéshez szükséges eszközök tömegével, amik egy feneketlen papírzacskóból kerülnek elő.

– “Ezeket a térképeket Bécsben vettem. Kiköltöztem egy napra a térkép centrumba és végignéztem mindent. Akkor ilyeneket még csak ott lehetett kapni, ma már itt a Villányi úton is megveheted mindet. – 1:300.000-es térképek kerülnek elő az USA nyugati államairól – A könyveket az Internetről rendeltem, ezeket itt egy motorostalálkozón gyűjtöttem, ezeket meg az internetről töltöttem le.”

Grand Canyon

 Tervezés

Járművek

– “Összesen heten voltunk, három motor kellett két-két személyre és egy kísérő autó. A motorokat először szállíttatni akartuk, de aztán letettünk róla. Egyikünk kapott egy jó ajánlatot repülőgépes szállításra, de amikor fizetni kellett, akkor derült ki, hogy ez sincs benne, meg az sincs benne, így aztán az utazás előtti utolsó napokon lemondtuk az egészet. Felhívtam az Eagleridert és kértem tőlük három motort. Azt mondták, hogy talán lesz. A szezon ott még tartott, és három nappal az indulás előtt nagy volt a kockázata, hogy esetleg nem kapunk motort. Végül sikerült, csak egy kicsit várnunk kellett. Két motort csak akkor hoztak vissza, amikor már ott voltunk értük. Nem sokat válogathattunk, de a legújabb Harley motorokat kaptuk.Ez volt a Harley jubileumi éve és minda három motoron rajta volt a 100 éves cimke. Mindegyik motor megfelelt két személynek is, és bár a lányoknak mindig ott volt az opció, hogy beülnek a kísérő kocsiba, ha elfáradnának, erre nem került sor.

A biztosításra nem emlékszem, ha kellett is fizetni biztosan nem volt jelentős összeg. Érdekes volt, hogy a motoron nem volt rendszám. Azt mondták, hogy a papír, ami igazolja a tulajdonjogot bőven elegendő a rendőröknek.

Autót bérelni Amerikában a legkisebb probléma. A kísérő kocsink hét személyes volt, abban pont elfértek a bőröndjeink.”

Felszerelés

– “Azt tudod, hogy Amerikába nem szabad ruhát vinni? Az Európában megszokott árakhoz képest a ruhanemű nagyon olcsó. Mindent ott érdemes megvenni.

A bukósisakot vittük magunkkal. A motorhoz adnának ugyan, de kinek van kedve más használt sisakját felvenni? A sisakot amúgy nem sokat hordtuk, egyedül Californiában volt kötelező. Az öltözködésünknek igazodnia kellett a 48 fokos hőséghez a Death Valleyben és a hegyvidéki hideg szelekhez is.”

Szállás

– “Szállást csak SanFranciscoban foglaltunk az utazás előtt. Többet nem is akartam, mert tartottam tőle, hogy esetleg megcsúszik a program valahol, és akkor az összes hátralévő szállást mondhattam volna le. A szállás viszont egyáltalán nem volt probléma sehol. A legeldugottabb helyeken is válogathattunk a megszokott szállodaláncok ajánlatából – Holiday Inn, Super 8 motel. A 30-40 dollár reális ár egy kétágyas szobáért egy motelben.”

Las Vegas, a világ legnagyobb szállodái a Needle tetejéről

Étkezés

– “A reggeli ára nincs benne a szállodai szobaárakban. Rendes kaja általában nincs, viszont rengeteg gyorsétterem van, és mindenütt ugyanazt árulják – hamburger, chips, kóla. Az étkezés elég olcsó volt.”

Az útvonal 

Sanyi tudta, hogy mit akar megnézni és az útvonalat ennek megfelelően válogatta össze. A térképen követte, hogy merre fog menni és az  útbaeső helyeket megkereste az Interneten, hogy megtudja mi van ott, érdemes-e megállni. Több útvonalterv készült jelentős átalakításokkal.

– “Naponta 200-400 kilométer közötti távolságot terveztem, de inkább kevesebbet, hogy kényelmesen legyen időnk mindenre.”

Megérkezéskor eltöltöttek néhány napot Friscoban és környékén. A motorokat csak megérkezésük másnapján vették át. Las Vegasra három napot terveztek, de csak kettő lett belőle, aki nem játszani megy oda, annak ez bőven elég. A megspórolt napot végig  tolták maguk előtt, hogy hátha egyszer szükség lesz rá, végül a tengerparton használták fel. Hazautazás előtt megint néhány napig Friscoban maradtak.

San Francisco, a Lombard street a világ legkanyargósabb utcája

Navigáció

Az utazás során 1:600.000 méretarányú könyv formátumú térképet használtak, amiben a követendő útvonal be volt rajzolva. Az egyik utas olvasta a térképet és irányított. Egyszer sem tévedtek el. Az felkészülés során színes fénymásolatokat is az egyes szakaszokról és azokat befóliáztatták egy esetleges esős navigációra felkészülve, ezekre azonban nem volt szükség, az időjárás végig jó volt, egyedül Santa Fében volt borult az ég.

Közlekedés és biztonság

– “A nyugati part mentén nagy forgalom van, de amint az ember eltávolodik a parttól kiürülnek az utak. Minél mélyebbre mész a kontinens belsejébe, annál kevesebb járművel találkozol. A hosszú, nyílegyenes utakon ritkán közeledő a kamiont már mérföldekről látod és ahogy közeledik hatalmas kürtöléssel üdvözli a motorosokat.

Rendőr csak egyszer állított meg minket, amikor egy nemzeti parkban a megengedett 30 mérföld/óra helyett 31-el mentünk. Miután felvette az adatainkat azt mondta – Ha ezt az Entert megnyomom, akkor az Egyesült Államok összes rendőrének a laptopjába belekerülnek. – Attól kezdve tudtuk, hogy priuszunk van Amerikában.

A biztonság egyáltalán ne volt gond, eszünkbe sem jutott, hogy bármilyen veszély fenyegetne.”

Költségek

A egész túra fejenként kb 1.200.000 Forintba került.

 Napról napra

Íme Sanyi négy hetes túraterve, amely többször átalakult, majd végül így sikerült:

 

Indulás

Út

Táv
mfld/km

Érkezés

Napi táv
mfld/km

Éjszakák

Budapest     San Francisco   1./09.20.szombat
San Francisco     0     2./09.21.vasárnap
San Francisco     0     3./09.22. hétfő
San Francisco     0     4./09.23. kedd
San Francisco  80/580 26/42 Castro Valley    
Castro Valley 580 51/82 Manteca    
Manteca 120/108 60/100 Moccasin    
Moccasin 49 41/65 Mariposa    
Mariposa 140 30/50 El Portal 340 km 5./09.24. szerda
El Portal 120 110 Lee Vining    
Lee Vining/
Mono Lake
395 32/52 Bishop    
Bishop 395/136/
190
91/145 Lone Pine/Keeler/
Panamint S
307 km 6./09.25.csüt.
Panamint Springs 190 85/140 Death Valley Junction    
Death Valley Junction 127/373 23/37 Amargosa Valley    
Amargosa Valley 95/160 44/70 Pahrump    
Pahrump 160 50/80 Las Vegas 330 km 7./09.26.péntek
Las Vegas (NE) 0       8./09.27.szombat
Las Vegas (NE) 0       9./09.28.vasárnap
Las Vegas (NE) 147 30/48 km 167-es út balra    
  167 42/67 Echo Bay/Overton Beach  
  169 20/32 Logandale  
Logandale 15 27/43 Mesquite  
  15   Littlefield    
  15 32/52 St. George    
St. George 15 5 Washington  
Washington 9 9 Hurricane (UTAH)    
Hurricane 9 3 La Verkin    
La Verkin 9 20/60 Zion NP. Visitor Center    
Zion NP VC 9 24/39 Mount Carmel Junction    
Mount Carmel Junction 89 23/37 Long Valey Junction 235/380 10./09.29. hétfő
Long Valey Junction 89 21/34 Red Canyon    
Red Canyon 12 14/22 Bryce Canyon bejárat    
    20+20/64      
Bryce Canyon 12 15/24 Tropic/Cannonville/
Henrieville
   
  12 30/48 Escalante    
  12 20/32 Boulder/Anasazi Indian Vill.    
Boulder ? 40/64 Torrey     
Torrey 24 30/48 Capitol Reef NP/Caineville    
  24 24/39 Hanksville 235/380 11./09.30. kedd
Hanksville 95 24/39      
  95 20/32      
  95 40/64 Natural Bridges Nat. Mon.    
  95 26/42 191-es út    
191-es út-balra 191 25/40 Blanding/Monticello (UTAH)    
Monticello (UT) 666 60/96 Cortez (CO)/4 Corners Mus. 195/320 12./10.01. szerda
Cortez (CO) 184   Mesa Verde NP    
    30+20/80      
Mesa Verde NP 184 40/64 Cortez    
Cortez (CO) 160/666   Four Corners    
Four Corners 504/64   Shiprock    
Shiprock 550/64 55/88 Bloomfield 170/272 13./10.02.csütörtök
Bloomfield 550   Cuba    
Cuba 550   San Ysidro    
San Ysidro 4   Los Alamos    
Los Alamos 4/502/84   Santa Fe 220/352 14./10.03.péntek
Santa Fe 85/25   Albuquerque    
Albuquerque 40   Gallup 200/320 15./10.04.szombat
Gallup 264 47/75 Ganado (AR)  
Granado 191 32/52 Canyon de Chelly
Nat Mon.
 
Canyon de Chelly NM 191 65/104 Mexican Water  
Mexican Water 191 22/35 Navajo Twin
Rocks/Bluff (UT)
166/270 16./10.05.vasárnap
Navajo Twin Rocks 163 55/88 Monument Valley  
Monument Valley 163 21/34 Kayenta (AR)    
Kayenta 160 32/51 Cameron  
98-as bekötő 98 66/106 Page (AR) 174/280 17./10.06. hétfő
Page (AR) 89 51/82 Cameron  
Cameron 64 34/55 Desert View  
Desert View 64 24/38 Grand Canyon Village 110/180 18./10.07. kedd
Grand Canyon Village 180 28/49 Valle    
Valle 180/64 30/48 Williams    
Williams 40 44/70 Seligman    
Seligman 66 83/133 Kingman 185/300 19./10.08. szerda
Kingman 40 39/63 Franconia    
Franconia 95 21/87 Lake Havasu City    
Lake Havasu City 62 36/58 Parker 100/160 20./10.09.csütörtök
Parker 62 130/210 Yucca ValleyJoshua Tree NP    
Yucca Valley 62 26/42 10-es út csatlakozás    
69/10-es út csatlakozás 10/111 25/40 Palm Springs 220/353 21./10.10.péntek
Palm Springs 111/10 45/72 Redlands    
Redlands 210/18 25/40 Crestine    
Crestine 138 15/25 Cajon Junc    
Cajon Junc 138/2 13/19 Wrightwood    
Wrightwood 2/210 60/100 San Fernando    
San Fernando 210/5 15/25 Santa Clarita/Valencia    
Valencia 126 30/48 Santa Paula 200/330 22./10.11.szombat
Santa Paula 150/33/
166
141/226 Ojai/New Cujama/Santa Maria    
Santa Maria 166/1 45/72 Morro Bay 200/320 23./10.12.vasárnap
Morro Bay/Big Sur 1 115/184 Monterey 120/200 24./10.13. hétfő
Monterey 1   Santa Cruz    
Santa Cruz 1 80/128 San Francisco 126/200 25./10.14. kedd
San Francisco        5376 26./10.15. szerda
San Francisco      Budapest   27./10.16. csütörtök

Agárdi György, 2006. február

Tags:

No Responses to “Amerikai álom”

  1. m1800r@freemail.hu március 30, 2008 at 9:12 de. #

    …………mondom ezen:-)

  2. Anonym március 30, 2008 at 9:09 de. #

    Szia.
    Válaszolnék szívesen, de rossz az e-mail címed. És az csak az egyik gond, hogy a t-online-ból a “t”-t kifelejtetted, ha beírom sem megy el a válasz.
    Megoldás? Keress ezen a címen.
    Üdv:P,

  3. kovács lászló március 28, 2008 at 7:19 de. #

    ki szervez route 66-os turát?érdekelne néhányunkat,ha magyar túravezetővel indulna.

  4. Anonym október 31, 2007 at 9:17 de. #

    egyszer lenne fölös 2.4 milliónk.. de sose lesz..

    Meg azért ha az embernek van 2.4 milliója, bejárhatnám a többi túra egy részét.. hát asszem nyernem kell a lottón

  5. pablo hawaii február 2, 2006 at 7:46 du. #

    Ez volt az elso Motorostura hir level amit kaptam,csak
    gratulalni szeretnek hogy mennyire klasz volt.
    En mar nyugdijas vagyok de szivessen reszt vennek egy
    amerikai turan.
    Varom a valaszt,ha valakit erdekli.
    Koszi Udv Lechner Pal. E-Mail plechner01@yahoo.com

Vélemény, hozzászólás?