Chili Riders Enduro tréning

Chili Riders Enduro tréning beszámoló

Eljött a nagy nap és a Chili Riders szervezésében megrendezésre került az első enduro tréning. A múlt hét Szombat ideális időt ígért egy kezdő enduro tréning megtartására. A jelentkező barátaink eme derűs napon izgatottan készülődtek Budakeszin, a Chili Bázison. Elsőként Misi barátunk érkezett Békéscsabáról, Ő a DRZ-t bérelte a tréning idejére. István és Sándor Budaörsről saját Yamahákkal jöttek. Krisztián az oktató Gas Gas –al, mi pedig a partnercégünkkel a Speedbrainnel (www.speedbrain.de) közösen felkészített BMW G450X-el csapattunk.

A csapat beöltözött a műhelyben, mindenki magára vette a megfelelő védőfelszerelést és az enduros ruházatot. Beállítottuk a laza, sáros talajnak megfelelő gumiabroncsnyomást egy kicsit melegítettük a motorokat és már húztunk is egy közeli kietlen rét felé.

Krisztián kijelölt egy pályát, ami két bója felállításából állt. Majd mindenkit leszállított a motorról, ezzel megkezdődött a bemelegítés. Természetesen, hogy nehezebb legyen a feladatsor teljesen beöltözve kellett végigcsinálni a gyakorlatokat. Izomlazítás, végtagok bemelegítése, fekvőtámasz, guggolás, fejkörzés és hasonló feladatokból állt össze az izmok átmozgatására szánt feladatsor.

Ezt követően fellöktük a Suzukit és mindenki megpróbálta egyedül felállítani. A kormányvégnél megfogva a szarvát. Ezt azért fontos előre begyakorolni könnyebb gépekkel, mivel a nehezebb vasakat, mint például a BMW R1200GS Adventure-okat is ezzel a technikával kell felküzdeni az árokból. Tíz, tizenötször fel le állítottuk a gépeket ezzel is fokozva testünkbe a vérkeringést.

Az oktató vezényszavára mindenki a saját motorja nyergébe ült, vagy inkább állt. Kinek így-kinek úgy sikerült a helyes ülés/állás pozíciót eltalálni. Krisztián egyesével mindenkinek megmutatta a helyes enduros tartást. Nyújtott lábakkal, térdel szorítani a motort, felső testel előre, fejjel a távolba nézi! A nyújtott lábak a test csontozatának szilárdságát adja át a motor lábtartójára és ezzel együtt a hátsó gumit beletapossuk a talajba. A döntött felső rész, a test súlypontjának minél lejjebb történő elhelyezkedését hivatott szolgálni, illetve a karok laza mozgásának biztosításához kellenek. Az előre néző fej a távoli akadályok jó időben történő feltérképezéséhez szükséges. Ugyan is az enduronál nem a közvetlenül a kerék előtt megjelenő akadályokra kell koncentrálni, azt már jó előre észlelni kell, rá kell készülni, mire odaérünk a motorral. Ezért is kell állva motorozni….

Elérkezett a várva vár pillanat, újra izzítottuk a gépeket és helyes pozíció tudatában körözni kezdtünk a kijelölt pályán. Krisztián az oktató pár kör elteltével leállította a bandát és bemutatta a helyes gyorsítást és fékezést.

„Az endurozás alapja a helyes gyorsítás és fékezés begyakorlása!”

Gyorsításkor, enduro tartásban a gyorsítás mértékének megfelelően, előre hajlunk, olyan mértékben, hogy ne essünk hanyatt, akkor se, ha akár egy kézzel fogva a markolatot, csutkára húzzuk a gázt. A lábunkkal a testünk szilárdságát kihasználva tapossuk a kereket a talajba.

Fékezéskor, enduro tartásban a lassítás mértékének megfelelően, hátrafele mozdulunk el, hogy a karunk teljesen nyújtva legyen. Így nem történhet meg, azaz esetet, hogy az első kerék megcsúszásakor kibicsaklik a kezünkből a kormány és átesünk a motoron.

Jó néhány kör erejéig oktatónk instrukciója és felügyelete mellett gyakoroltuk az alapokat. Ezt követte a kanyarodás elméletének megismerése, majd begyakorlása.

Kanyarodás előtt, a kanyar megkezdéséig álló pozícióban a megfelelőnek gondolt sebességig lassítottuk a tanultak alapján a motort, majd ezt követően a kanyarba már ülve kellett behajtani. Felső testünkkel a kormányra dőlve terheltük az első kereket, hogy az stabilan a kanyar íven maradjon. A kanyarívhez képest a belső lábunkat enyhén megemelve a külső lábunkkal a lábtartót nyomva próbáltunk íven maradni. Több, kevesebb sikerrel. A kanyar belső ívén lévő lábunkat, azért kellett leemelni a lábtartóról, mivel ha a motor hátulja olyan mértékben kifarol, vagy kicsúszik, könnyű szerrel tudjuk dobbantással stabilizálni a gépet. És ne essen a motor a lábunkra. Ez a gyakorlat nagyon hasznos lehet egy esetleges utcán történő kifarolás rutinszerű kezelésére.

Mikor már Krisztián látta, hogy mindenkinek, úgy ahogy mentek a feladatok elindultunk túrázni, hogy a gyakorlatban is kipróbálhassuk az eddig tanultakat.

Utunk erősen nyomvonalas, nagyon sáros, vizes, latyakos földúton vezetett. Ekkor döbbentünk rá, hogy mennyire is fontos a helyes tartás és az állva motorozás. Így sokkal könnyebb volt a rakoncátlan motort kordában tartani. A távolt fürkészve a nyomvonalakban sem okozott problémát az egy vonalas szűk sávban történő haladás. Bár néha azért voltak meglepetések és keresztbe állások…:) Egy-két bokrot is megnéztünk közelebbről…:)

A közeli dombokhoz érve tanultuk a hegy és lejtmenet rejtelmeit. A lejtőn történő elindulást és megállást. Lejtőn történő hátragurulást kuplunggal történő fékezéssel és hasonló ínyencségeket.

A csapat a Máriahalmi kocsmában „A Csörlőben” értékelte ki a nap fáradalmait. A kellemes meleg és a kedves felszolgáló hölgyek tovább fokozták a résztvevők örömeit… 🙂

A túra innen már rutinosabban hazafele folytatódott. A csapat elérte azt, hogy a tanultak tudatában, még több gyakorlással a motorozást, mind utcán, mind terepen biztonságosabban és lazábban folytassák.

Velük egy másik tréningen már extrémebb helyzeteket is fogunk gyakorolni. Akiknek meg kedvet csináltunk egy laza hétvégi enduro tréningre várjuk jelentkezésüket.

Motor, ruházat bérlési lehetőség, a térning idejére, oktatással!
Motor + ruha: 25.000.-+áfa/alkalom
Oktatás: 4.000.-+áfa/fő/alkalom
Az oktatást min.2fő max. 6fő!

2009. november 16. Chili Riders (www.chiliriders.com)

Tags:

Még nincs komment.

Szólj hozzá!