Koxi és a motor biznisz

Kovács Zoli (Koxi), az érdi Motoko szerviz gazdája évek óta rendszeres útitársunk a motoros túráinkon és a kezdetektől fogva ő tartja karban a motorjainkat. Arra gondoltam, hogy egy motorral túrázó szervizes szakember tapasztalatai sokak számára érdekesek lehetnek, ezért a napokban ott maradtam nála egy kis beszélgetésre, amikor a GS-ért mentem, amely átalakított hátsó doboz tartó konzolt kapott, hogy Cica kényelmesen elférjen mögöttem.

AG: A motorkerékpár szervized profilja sok mindent felölel a motormentéstől a robogó javításon, gumiszerelésen és fényezésen keresztül a BMW garancián túli javításig. Kezdjük a legvégén. Milyen speciális képességekkel kell rendelkezned a BMW-k javításához?

KZ: 2009-ben kezdtem el BMW-k javításával foglalkozni. A BMW könnyen szerelhető motorokat gyárt, de más szerszámok kellenek hozzá mint a japán és az olasz gépekhez . Még egy olajcserét sem lehet elvégezni célszerszámok nélkül.

AG: Miért hozzák ide a BMW-sek a motorokat?

KZ: A szakszervizekben néha sokat kell várni a kisebb javításokra is, főleg a tavaszi, nyári időszakban. Ugyanazt a munkát itt is el tudjuk végezni talán még olcsóbban is mint a szakszervizben. Az alkatrészek a BMW-nél számunkra is beszerezhetők.

AG: Mesélj egy érdekes munkádról.

KZ: Volt egy kuplung cserénk R1200GS Adventure-ön, szinter kuplungra. A szinter kuplungot nagy igénybevételre tervezték, akár arra is alkalmas, hogy a sivatagi homokba elássuk vele a hátsó kereket. Másképp kell kezelni, mint a normál kuplungot mert sok csúsztatásra nem ad lehetőséget, ugyanakkor sokat javít a GS élvezhetőségén. A srác amikor elvitte kétszer is kipörgette a hátsó kereket indulásnál mielőtt ráérzett, hogy milyen finoman kell bánni vele. Egyébként rendszeres időszakos szervizekre, túra kiegészítők és egyéb extrák felszerelése miatt járnak ide a BMW-sek.

AG: Mik ezek a kiegészítők?

KZ: A GS-ekre pld. praktikus kiegészítők az esővizet elterelő idomok, a kormány magasító, a bukócsövek, a fémdobozos csomagtartó rendszer a műanyag helyett, kiegészítő elektromos csatlakozók. A gumikat is gyakran cseréljük. A Metzeler Tourance aszfaltra és könnyű terepre való, a Metzeler Karo 50% aszfalt és 50% terep, ez akár nehezebb terepre is megfelel. Ezzel járták végig Obi Vanék a Long Way Round-ot, meg neked is ez van most fenn.

AG: Miért csak garancián túli motorokat javítasz?

KZ: A garanciális javításhoz a BMW szigorú feltételeket köt ki. Többek között pld. azt, hogy a szakszerviznek új motorkerékpárokat is kell árulni. Kb. 50-100 millió forintos befektetés kéne a műszerek és a motorkerékpár készlet beszerzéséhez.

AG: Mik a leggyakrabban előforduló hibák a BMW-nél?

KZ: Nincs túl sok baj velük. Talán a korábbi GS évjáratoknál gyakoribbak voltak az elektromos problémák.

AG: Igen, ezt én is tapasztaltam, de az akkkomulátor saruk lekötése és visszaszerelése szerencsére segített. Melyik BMW típusokkal találkozol a leggyakrabban?

KZ: Leginkább GS-ekkel, talán mert abból van a legtöbb. Az hogy most itt van egy 1998as évjáratú K1200RS hátsó fék hibával az a ritka alkalmak egyike.

AG: Úgy tudom, hogy Africa Twin rajongó vagy.

KZ: 2006-ban vettem meg az Africa Twinemet és azóta tagja vagyok a 2005-ben alakult jelenlegi Africa Twin klubnak is. Az Afrika Twin-eket az ország minden részéből hozzák hozzánk javítani, Debrecentől Kaposvárig. Az Africa Twin klubtagoknak 15% kedvezményt adunk.

AG: Mit gondolsz az Afrikáról?

KZ: Szerintem a túra enduro kategóriában az egyik legjobban sikerült darab, ha nem a legjobb. A motor ma már 20 éves konstrukció, a verseny változata négy alkalommal győzött a Dakaron. A gyártását részben az emissziós szabványok változása miatt hagyták abba, de a kereslet is visszaesett, mert inkább az aszfalt-endurókat kezdték el keresni a piacon. A Honda a Varaderot szánta az Africa utódjának, ami azonban nem váltotta be maradéktalanul a hozzá fűzött reményeket. 2003 év végén hagyták abba az Africa gyártását – sajnos.

AG: Mit bírsz benne?

KZ: Az Africa Twin alkalmas a terepmotorozásra. 21 collos első kerék, hosszú rugóutak, rendkívül jól kezelhető, minden fordulattartományban jól használható nyomatékos blokk és váltó jellemezték.

AG: Milyen élmények fűznek az Afrikához?

KZ: Rengeteg volt. Két év alatt mentem vele 40.000 km-t, 90%-át belföldön és általában a legeldugottabb legalacsonyabb rendű utakon. Ezen kívül napi használatban volt, ezzel jártam az ügyeimet intézni. Ha nem volt muszáj nem ültem autóba. Amit fel lehetett kötözni rá motor alkatrészt azt mindet ezzel hoztam el, néha úgy néztem ki mint egy karácsonyfa. Hol egy tank, hol egy kipufogócső lógott rajtam.

AG: Milyen kiegészítéseket javasolsz az Africa tulajdonosoknak?

KZ: Rengeteg kiegészítés szerelhető fel rá. Először is az Africa gyári ülése hosszú távon rendkívül kényelmetlen, az mindenképpen átalakításra szorul. Van egy kárpitos ismerősöm, aki ezzel foglalkozik (Szabó Zsolt, www.motorkárpit.hu). Ő is Africás. Nagyon profi, még csereülést is ad addig amíg az ülésedet átalakítja. Akár ülésfűtést is szerel bele, amire sokan legyinteni szoktak, mert igazán csak az tudja értékelni aki reggeltől estig a motoron ül.

Ajánlom továbbá a kormánymagasítót. A Vario Túra MRA plexi nagyon jó szélvédelmet nyújt a gyári plexihez képest. A Dino Jet karburátor tuning, kb. 10 LE-t segít a felső tartományban négyezres fordulat felett. Ez jól jöhet előzésnél, különösen, ha két személlyel csomaggal kell gyorsulnod. Hasznos apróságok a Touratech kiegészítők, kézvédő, lábtartó, váltókar, lámpavédő plexi, erősített hátsó rugók. Felszereltem magamnak Xenon világítást és ledes villogó féklámpát. Egyszer állóhelyben egy hölgy a belvárosban kiütötte alólam a motort, mert nem látta hogy állok. Akkor döntöttem el, hogy villogó féklámpát fogok feltenni.

A csomagtartó eredetileg műanyagból készül. Én az eredeti minta alapján alumíniumból készíttettem el egy külsőre ugyanolyat, mint az eredeti, ami rendkívül jól terhelhető. Aztán van még a markolatfűtés, az üzemanyag szintjelző, ami gyárilag nincs az Africán. Ez is Touratech. Végül egy vákuumos AC pumpa.

AG: Mivel kell vigyázni?

KZ: Az egyik gyenge pontja az Africának az elektromos AC pumpa, amit vákuumosra cseréltünk. A gyári golyós kormánycsapágyat után-állítható görgős csapágyra kell kicserélni.

A feszültségszabályzót célszerű nagyobb teljesítményűre cserélni és áthelyezni olyan helyre ahol jobb a hűtése. Javaslom, hogy a tompított fényt soha ne kapcsold le, mert így nem terheled túl a feszültségszabályzót. Talán még a hátsó kerék csapágy, de ha ezeket átalakítjuk akkor hosszú távon nagyon megbízható motort kapunk és más jelentős hiba nem fordul elő normál használat mellett.

AG: Van egy Yamaha FJR 1300-asod. Sokáig ezzel a motorral jártál.

KZ: 2002 év végén rendeltem meg és 2003 óta van meg a motor. Ez volt az első ABS-es példány az országban. Már 100 ezer km-t mentem vele. 2003-ban volt egy kisebb átalakítás az FJR-nél, akkor jött be az ABS, nagyobb féktárcsa került rá, a súlypontját lejjebb vitték, a tengelytáv is növekedett pár mm-rel. Akkor került be az oldalidomba az irányjelző.

AG: Mit gondolsz róla?

KZ: A sporttúra kategóriában a legjobbnak tartom mind a mai napig. Rendkívül kényelmes, nyomatékos, (134 Nm már elárul valamit). Tejesen mindegy, hogy egy személy vagy két személy, csomaggal hegyen fel az Alpok legmeredekebb hágóin mindenütt egyformán jól teljesít.

AG: Szerviz?

KZ: A 100 ezer km alatt nem volt meghibásodásom. 40 ezernél cseréltük ugyan a vezérmű láncot, mert megnyúlt, de ez vezetési stílus kérdése. Manapság már visszafogottabb vagyok. Ezen kívül kb. 60 ezernél a kihajtásban cseréltünk egy szimmeringet. Ennyi. Sok FJR-t hoznak ide, de főleg gumicserére, időszakos szervizre kiegészítők felszerelése miatt.

AG: Milyen extrákkal szerelted fel az FJR-edet?

KZ: Svájcban készíttettünk hozzá átalakított ülést beépített ülésfűtéssel, mert akkor még Magyarországon nem csináltak ilyet. Magasított túraplexink az eredetihez képest 8 cm-rel magasabb, ami jelentősen megnövelte a szélvédelmet. Az elektromosan állítható plexi legmagasabb pontján szinte szélcsend van a plexi mögött. A plexit fent kiegészítettem egy plusz terelővel, ami az utas fejéről leveszi a turbulenciát, így az utasnak sem rázza a fejét a szél. Ezen kívül vízterelő oldalidomokat kapott, és bukógomba védi habár még az oldalán soha nem volt a motor.

AG: Hátránya?

KZ: A városi motorozás, főleg nyáron. Hőhatások érik az embert alulról. Konkrétan szétégeti az ember tökeit. Erre az a megoldásom, hogy az ülés és a tank közé egy hőszigetelő lemezt tettem, ami valamit javított a helyzeten. A szigetelés Marika ötlete volt. A magasított kormány jelentősen kényelmesebbé teszi a motorozást de csak a 2006 előtt gyártott típusoknál tudunk magasítást beépíteni. A nagy nyomaték miatt ésszel kell húzni a gázt mert hamar felemészti a hátsó gumit főleg két személlyel és csomaggal. Meg hát nem szereti a rossz minőségű utakat, ezért vettem az Africa-t.

AG: Mesélj a robogókról.

KZ: Ebből sokat hoznak a szervizbe folyamatosan tavasztól késő őszig. Csak a japán és olasz robogókat javítjuk. Profilunkká vált az öt-hat éve el nem indított robogók újraélesztése mellett a kosárban idehozott robogók összeszerelése, mert szétszedni mindenki tudja, akinek van rá ideje. Foglalkozunk balesetes robogók javításával, teljes felújítással, elektromos problémák javításával, fényezéssel, tuningolással (pld. 50 cm3-ről 70 cm3-re bővítéssel).

AG: Szerinted milyen robogót érdemes venni?

KZ: Elsősorban a japán robogókat ajánlanám. Még a 20 éves robogókhoz is mindent lehet kapni. Egyszerű és viszonylag olcsó is a javításuk. Én magam is nagyon szeretek robogózni. Nekem egy jó robogó ugyanolyan élményt nyújt, mintha sportmotorral közlekednék.

AG: Szép referenciáid vannak veterán motorokkal kapcsolatban.

KZ: 2008. óta a téli időszakban veterán motorokkal is foglalkozunk. A teljes bontástól a veterán vizsgáig visszük a motorkerékpárokat. Eddig több 30 évnél idősebb Honda motorkerékpárt újítottunk fel. A Hondához mindent meg lehet kapni az utolsó alátétig, hiába idősebb 30 évnél. Az általunk vizsgáztatott Honda CB750-es a négyezredik muzeális jármű az volt országban.

AG: Miről híres még a szervizetek?

KZ: 2008-ban készült el a fényező kamra kifejezetten motorkerékpárok fényezésére. Ettől az időszaktól kezdve sérült balesetes motorosok fényezését is vállaljuk. Az egyik fő profilunk a használt és új gumik felszerelése minden típusú motorkerékpárra. A gépeink alkalmasak robogókerék szerelésére is már 8”-tól. Ilyen gépekkel kevés szerviz rendelkezik. Használt gumi minden méretben kapható. Sajnos elég sokan keresik. Nem örülök, hogy használt gumit kell árulni, de a motorosok pénztárcája nem mindig engedi meg hogy új gumit vegyenek. Egy sportmotoron 5-6 ezer km-nél nem tart tovább egy jó minőségű hátsó gumi. Ha valaki egy szezonban 10 ezer kilométert akar menni akkor már 100 ezer Ft lenne a két új hátsó gumi. Használtan már 10 ezer forintért 50-70 %-os állapotú nyugat Európából származó gumikat tudunk felszerelni.

Szeretném megérni, hogy egyszer Magyarországról hordják el a használt gumikat más országokba.

MOTOKO Motorkerékpár szerviz
Minden típusú motorkerékpár és robogó javítása és időszakos szervizelése
www.motoko.hu
Cím: 2030 Érd, Fehérvári út 32/b.
Telefon: 06-23/365-307; 06-20/941-1450;
E-mail: motoko61@freemail.hu; koxi61@freemail.hu

Gumiszerelés, javítás,
Használt és új gumik értékesítése,
Motorkerékpár fényezés, műanyag idomok javítása
Elektromos hibák javítása, hibakód olvasás
Garancián túli időszakos szerviz
BMW, Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki típusú motorkerékpárok garancián túli szervizelése
Motorkerékpár mentése belföldön és külföldről
Motorkerékpárok műszaki vizsgáztatása, vizsgára felkészítése
Balesetes motorok teljes körű ügyintézése (biztosítási ügyintézés, kárrendezési jogi képviselet)
Veterán motorok felújítása és Oldtimer vizsgáztatás

Agárdi György, 2010. november 5.

Tags:

4 hozzászólás to “Koxi és a motor biznisz”

  1. Ragács György április 27, 2017 at 8:58 de. #

    Büszke vagyok rád ( Koxi)!

  2. Mikulás március 10, 2016 at 8:09 du. #

    Nekem nagyon hasznos volt! Köszönet!

  3. Brasil november 5, 2009 at 11:16 du. #

    Nagyon jo kis riport!
    Gratula (mindekttotoknek)!

  4. Tomi november 5, 2009 at 5:43 du. #

    Sziasztok. Valóban nem volt rossz ötlet ez az interjú. Nekem csak egy kérdésem van, hogy mi a helyzet pl a DL 650-es asztfalt endúróval? Én amit lehetett magyar nyelven elolvastam róla, és az egyetlen kritika az volt hogy nem mindenben tökéletes. De konkrét hibákat senki nem írt sehol. És Alpenmasters győztes is 2x. Ez azért érdekes, mert nem 4 millió forintos motorról beszélünk. Mit érdemes venni szűk pénztárcával, Africat vagy Dl-t?

Szólj hozzá!