Loire menti kastélyok

Volt 9 napunk (2003. augusztus 21-29). A nyaralást, amit gondosan szervezgettünk Dél-Franciaországba el kellett halasztanunk. Valamit ki kellett találni. Átgondoltuk gyorsan, hogy mit szeretnénk még megnézni Európából és végül Észak-Franciaország műemlék-nevezetességeit és a Loire menti kastélyokat választottuk.

Túraútvonal
1. nap Budapest – Bécs – Linz – Regensburg – Nürnberg – Heilbronn – Saarbrucken – Reims

1350 km

2. nap Reims – Versailles – Chartres

250 km

3. nap Chartres – Angers – Brissac – Saumur

270 km

4. nap Saumur – Brézé – Montreuil Bellay – Abbaye de Fontevraud – Chinon

65 km

5. nap Chinon – Ussé – Azay Le Rideau – Langeais – Tours

6. nap Tours – Chenanceau – Chaumont – Blois

80 km

7. nap Blois – Chambord – Cheverny

60 km

8. nap Orleans – Fontenebleau – Provins – Strasbourg

635 km

9. nap Strasbourg – Budapest

1100 km

Szeretek úgy utazni, hogy nincs utiterv, nincs előre lefoglalt szállás és kötött programom. Most így indultunk el. Mondjuk hat személyig ez elég jól bevállalható. Ha közeledik az este keresünk egy szállodát és ott maradunk. Elég egybe bemenni, ha ott nincs hely a portás mindig tud ajánlani egy másikat a közelben. A hétvégékkel kell csak vigyázni. Chartresban az utolsó szobát foglaltuk le a szállodában és Saumurban néhány kilométert kijjebb kellett mennünk a városközpontból. Chambordban és Bloisban viszont a  kastélyra nézett az ablakunk.

Az útvonalat úgy terveztük, hogy Angers és Orlean között felfűztük a kastélyokat egy kanyargós vonalra. Ha ma újra kezdhetném, akkor Angerst kihagynám és Saumur lenne az utazásom nyugati vége. Több időt szánnék a Tourstól keletre eső kastélyokra.

1. nap
1350 km

A túrát igazán Reims-ben kezdtük, odaáig csak elvágtattunk.

Ha fel akarod osztani az 1350 kilométert két napra, akkor javaslom, hogy Heidelberg-ben állj meg egy éjszakára. Tüneményes hely. Ez kb. 950 km Budapesttől és 400 marad másnapra. Egy másik lehetőség Nürnberg. Itt a várban van egy Youth Hostel az óváros közepén ahol nagyon olcsón lehet lakni.

Reimsbe érve egy kis olcsó szállodát találtunk közvetlenül a főtér mellett (aminek a közepén az angyalszobor áll), lepakoltunk és lementünk a főtérre, amely egy végtelen étteremsor mindkét oldalon színes kerthelységekkel és rengeteg emberrel. A szállodában ajánlottak egy éttermet, ahol kedvezményt kellett volna kapnunk, de ezt csak vacsora után találtuk meg. Az első kerthelyiségben leültünk. Kacsát ettünk szögletes tányérból és vörösbort ittunk hozzá. Az utazás jól kezdődött.

2. nap
Reims – Versailles – Chartres
250 km

Másnap korán keltünk, végigsétáltunk a napfény fürdette óvárosi utcákon. A pincérek még csak most pakolták szét az éttermek székeit és asztalait az utcán. Egy látványpékség nemrég nyitott. Mindenféle finom süteményeket vásároltounk reggelire. A Reimsi Székesegyházhoz az elsők között érkeztünk. Ez volt a francia koronázási templom 1027-től. 1825-ig mindössze két királyt koronáztak máshol. Kifelé jövet látjuk csak, hogy milyen szerencsénk volt a korai érkezéssel. A templom időközben telel lett túristákkal.

Versailles a következő állomás. Már magasan jár a nap mikor megérkezünk és nekilátunk, hogy kitapasztaljuk a terepet. Két helyen lehet sorban állni. A palota több részletben látogatható. Mi az A bejáraton megyünk be és csak a jobb szárnyat nézzük meg, ami a nagyobb túra. Ebben vannak a nagytermek, a tükörterem és a történeti múzeum. A másik a lakosztályokat bemutató kiállítás, ahová a C bejáraton kellene bemenni külön jeggyel. Kb. három órát töltünk benn. Elrepül az idő. Szabad fényképezni, de a tömeg miatt nehéz komponálni.

Kisétálunk még a kertbe is, ami néhány kilométert jelent, elmegyünk megnézni a Nagy Trianont és a Kis Trianont. Ez utóbbit ma már megspórolnám.

Chartresba későn este érkezünk. Az első szállodában ahol próbálkozunk még éppen találunk helyet. A Pont Neuf közelében lakunk, az Ibis hotelben. Ablakunk a patakra néz. Lepakolunk és megyünk felfedezni az óvárost, ami innen 5 percnyi sétára van. A székesegyház melletti kis étterem utcai asztalánál vacsorázunk. Az óváros apró színes házai között, a középkori gótika egyik legnagyszerűbb emlékműve mellett nagyszerűen érezzük magunkat. Eddig minden szuper.

Reims

A reims-i székesegyház – a francia koronázótemplom kapujában a mosolygó angyallal. 1/2-1 óra

Versailles

Tel. : (+33)2/37360636

Le Café Serpente
Chartres
Non-stop étterem és teaház a Chartresi katedrális mellett. Inkább csinos felszolgálólányairól ismert, mint jó konyhájáról

3. nap
Chartres – Angers – Brissac – Saumur
270 km

Chartres 96 kilométerre van Párizstól. 42000 lakosa van. Óvárosa pazar élmény, Toledóhoz hasonlítanám, de inkább ezt választanám, ha visszajöhetnék. A katedrális 1194-től 1260-i g épült. Építője ismeretlen, de a következő néhány száz évre feladta a leckét a követőinek. Miután telítődtünk az óváros színeivel és forgatagával benézünk a katedrálisba. Előtte még körbefényképezem az előtte parkoló motorokat, van köztöttük egy vadi új ezüstszürke Goldwing.

Nehezen szakadunk el Chartrestól, így délután kettő körül érünk Angersbe, amely a Loire túra nyugati kiindulópontja számunkra. Innen haladunk majd végig kelet felé. A terv szerint naponta legalább két kastélyt akarunk megnézni. Ha belefér akár hármat is. Vettünk egy térképet a kastélyokkal és bejelöltük rajta azokat, amelyeket muszály meglátogatni.  Angers a “Loire völgy kapuja” a Maine folyó partján. Párizstól és a tengertől egyforma távolságra fekszik. Kb. 150 000 lakosú nagyváros. A kevésbé izgalmas helyek közé tartozik. Végülis van itt egy hatalmas erőd vastag falakkal és egy-két kis épülettel a  közepén. Alagsorában egy restaurált faliszőnyeg sorozatot tartanak amely apokaliptikus képeket ábrázol. A Francia Forradalom idején ezeket darabokra tépték. Hamar tovább megyünk.

A közelben van Brissac. Ez a magánkastély többek között a hihetetlen mennyiségű ablakáról híres. Az általában még mindig lakott skót kastélyok hangulatára emlékeztet. Az épület óriási. A háziak és a látogatók legfeljebb a hallban futnak össze néha.

Aznap este Saumurban aludtunk.

Chartres

Chartres óváros – 1-2 óra
A chartres-i katedrális – a korai gótika egyik legszebb remeke ismeretlen alkotóktól.  (1/2-1 óra)

Angers

Erőd a Maine folyó partján. Monumentális falairól szép kilátás nyílik a városra és környékére. A leglényegesebb látnivaló a faliszőnyeg sorozat a pincében. A szőnyegeket csak nagyon gyenge fény világítja meg.  (1 óra)

Brissac

Brissac 7 emeletes magánkastély 204 szobával, önálló színházteremmel és sok sok ablakkal. 1502 óta a Brissac-ok lakják. Éppen esküvő volt amikor ott jártunk.  ( 1/2 óra)

4. nap
Saumur – Brézé – Montreuil Bellay – Abbaye de Fontevraud – Chinon
65 km

Reggel a saumuri várban kezdtünk. Az átépítés miatt kalandosan jutottunk be a kiállítási termekbe, ahol rögtön be is zárták mögöttünk az ajtót. Apró, de szép dolgokból gyűjtöttek össze múzeumi anyagot. Minden nagyon tetszett azt leszámítva, hogy tiltották a fényképezést.

Montreuil Bellay lett volna a következő állomás, de amikor odaértünk kiderült, hogy a délelőtti meg a délutáni nyitvatartás között bezár, ezért kerestünk egy közeli kastélyt a térképen az idő kitöltésére. Így kerültünk Brézébe. A magánkastélyba igen drága volt a belépő a helyi árakhoz viszonyítva. A kastély belsejéből viszonylag keveset mutatnak meg, annál többet a valamikori földalatti vár helyrehozott maradványaiból. A kastély különlegessége a mély várárok, amely tele van földalatti helyiségekkel.

Néhány óra múlva visszamentünk Montreuil Bellaybe és megnéztük ott is a kastélyt. Nagy építmény, hatalmas pince, a lépcsőház lóháton is járható, külön temploma van. 1822-ben megvette egy saumuri üzletember. Ma is az ő örökösei birtokolják.

A fontevraudi híres XII. századi apátsághoz – Abbaye de Fontevraud  – sajnos már későn érkeztünk és nem mentünk be. Itt van eltemetve Oroszlánszívű Richard és II. Henrik.

Chinonba mentünk aludni. A belvárosban már nem volt hely, de egy turistákat eligazító tábla és a telefon segítségével végül találtunk egy helyet nem messze a városhoz. A hegyoldalra épült családias hangulatú fogadó árában benne volt a  meglepően bőséges vacsora. A teraszon tizessével álltak a napernyők. Alig volt rajtunk kívül valaki. Az egész vidék ott hevert a lábunk alatt. Királyi módon néztük végig a napnyugtát mielőtt visszavonultunk volna a hálószobánkba.

Saumur

Vár, történeti és lovászati múzeum, szép kilátás  (1 óra)

Brézé

Magánkastély várárokkal és föld alatti várral  (2 óra)

Montreuil Bellay

Montreuil Bellay látogatható magánastély és templom. Saumurtól 15 kilométerre van. Naponta kétszer van nyitva. Délben bezár. (1 óra)

5. nap
Chinon – Usse – Azay Le Rideau – Langeais – Tours
65 km

Reggel beszaladtunk Chinon egykori várába. Ezt bizony erősen megviselte a történelem. Kevesett hagyott belőle. Az épen maradt helyiségekben kisebb kiállítás magyarázza el Jean d’Arc életét és munkásságát.

A Loire mellett vezető úton nem messze van Ussé. A kastély arról híres, hogy Charles Perrault (többek között a Piroska és a farkas, illetve a Hamupipőke szerzője) az 1600-as évek második felében ide képzelte Csipkerózsika történetét. A vártoronyban viasztfigurák idézik fel a mese egyes jeleneteit.

Azay le Rideau kicsiny kastély az Indre folyó egyik szigetén, de nagyon szép. Különös hangulata van. Béreltünk egy rádiós vezetőt és sok időt töltöttünk benne, míg végigjártuk az egészet. Az épületben szabad fényképezni.

Langelaisba érkezve rövid ideig tanakodtunk, de aztán bementünk a kastélyba. Zárás előtt végigjáruk az egész labirintust. Alig van ebben a nagy várban olyan szoba, ahova ne lehetne bemenni. A sok nagy helyet részben szőnyegek kiállításra használták fel. Lehetett volna vásárolni is. A vár bejárata, különösen a felvonóhíd szerkezete nagyon tetszetős. Itt jól lehet tanulmányozni, hogy a felvonóhíd hogy működik.

Estére Toursba értünk. Az óváros közepén találtunk egy kis hotelt egy három méter széles utcában. Alattunk egy kínai éttrem volt, amely az utcára is rakott ki asztalokat. Az ablakunkból mindenhová át lehetett látni a szemközti házban. A szobánk valami különlegesen kicsi volt.

Chinon

Chinon Várrom. Jean d’Arc itt ismerte fel az álruhás Károly herceget, aki direkt ruhát cserélt valakivel, hogy a leányt leleplezze. A toronyban Jean d’Arc múzeum van.  (1 óra)

Ussé

Ussé Csipkerózsika vára. Sokféle viaszfigurás bemutató. A Walt Disney birodalomban állítólag ez inspirálta a Hamupipőke kastély tervezőit, míg Csipkerózsika kastélya Disneylandben Neuschwanstein mintájára készült. (1 óra)

Azay Le Rideau

Azay Le Rideau kastély az Indre folyón.  (1-2 óra)

Langelais

Langeais Kastély nagyon sok szobával és felvonóhíddal.  (1-2 óra)

6. nap
Tours – Chenanceau – Chaumont – Blois
80 km

Toursban este volt igazán nagy élet. Sétáltunk egy kicsit reggel is, de ilyenkor még csak ébredezik az óváros, a szokásos asztal és székrámolás folyik a vendéglők előtt. Megnézzük a székesegyházat, aztán megyünk tovább.

Chenanceau  az egyik három csillagos élmény. II. Henrik király története elevenedik fel, aki értelmetlen halált halt egy párbajban bekövetkezett balesetben. A kastély Diane de Poitoiersé, Henrik ágyasáé volt. A tragédiát követően Henrik felesége Medici Katalin kirakja innen a hölgyet. Kastélyt cserélnek. Katalin a kastély kicsiny dolgozószobájából irányítja sok éven keresztül Franciaországot, mint régens. Közben pártfogoltja, Nostradamus jóslatai sorra beteljesednek.

Késő délután Bloisba érkeztünk. Itt a kastély épületével szemben szálltunk meg. Az ablakunk a kastélyra nézett. Este egy kínai étteremben vacsoráztunk és sétálunk egyet az óvárosban és a folyóparton.

Tours

Óváros, székesegyház

Chenonceau

Chenonceau renaissance kastély a Cher vize fölött. Ez a Loire völgy legnépszerűbb látványossága. Medici Katalin innen kormányozta az országot régensként. Azt mondják öt asszony keze nyomát őrzi az épület és a park.  (1-2 óra)

Chaumont

Eredetileg Medici Katalin kastélya, aki ezt adta oda Diane de Poitoiersnek, férje II Henrik ágyasának Chenanceauért cserébe, miután férje meghalt – pont úgy, ahogy Nostradamus megjósolta. Ma állami tulajdonban van. Mellette virágfesztivált rendeznek minden évben, de annak külön területe és bejárata van. (1-2 óra)

7. nap
Blois – Chambord – Cheverny
60 km

Blois. A kastély néhány lépésnyire van. Előtte egy ezüst Fireblade parkol metálvörös felnikkel és kipufogódobbal. Erről is készül néhány fénykép. A francia királyok címerállatot választottak maguknak. Aki ezt a főkaput építtette annak a tarajis sül jutott. Képzelem mennyire örülhetett az udvari szobrász hogy fél méteres tüskék tömegét faraghatja. Ebben a kastélyban gyilkoltatta meg Guis hercegét III. Henrik, ahogy azt Robert Merle részletesen  elmeséli a Francia Históriákban.

Chambord ugye a csúcsok csúcsa. A legnagyobb Loire menti kastélyt I. Ferenc építtette vadászkastélynak. Bekeríttetett hozzá egy hatalmas erdőt is, hogy a vadak el ne mehessenek. Chambord a francia renaissance remekműve. Az épületben könnyű eltévedni, külső megjelenése és belső elrendezése nagyon különböző, az embert megzavarhatja a két egymásba font csigalépcső is az emeletek között. A kastélyt éjszaka is lehet látogatni, ilyenkor fényeffekteket mutatnak be az épületben, illetve annak a várárok felőli homlokzatán. A kastély mellett a hotel Grand St-Michelt rögtön kinéztem magamnak. Szerencsénkre még volt szobájuk aznapra. Nagyon jó döntés volt ottmaradni.

Miután lepakoltunk még elmentünk megnézni Cheverny kastélyát. A kis méretű épület nagyon gazdagon berendezett színvonalas kiállítással várt minket. A narancsházban iparművészeti remekeket árulnak. A nagyközönséget a legjobban a kutyák kötik le. A 90 kutyából álló falkának csendben kell kivárnia a percet amikor megkapják az ennivalót. Hetente kétszer vadásznak velük.

Este visszamentünk Chambordba és a szálloda kerthelységében vacsoráztunk miközben lassan leszállt az este és a kastélyt titokzatos fények vették körül az éjszakai látogatók számára.

Blois

Királyi palota, politikai összeesküvésről, hatalmi gyilkosságról híres. (1-2 óra)

Chambord

Kastély hatalmas kastélyparkkal, amit 32 kilométeres fal vesz körül. Éjszakai fény és hangjáték. (2-3 óra)

Cheverny

Magánkastély, amely több, mint 6 évszázad óta a Huraults család birtokában van. Vadászkutyák, narancsház. A háború alatt itt rejtették el a Mona Lisát. Vásárolni is lehet náluk mindenféle iparművészeti remekeket, szőnyeget, porcelánt, üvegtárgyakat, régi fegyvereket. (1-2 óra)

Vendéglátás

Hotel Grand St-Michel
Chambord. Ez a szálloda a kastélyparkban a kastély mellett van. Szoba árai 40-80 EUR/éjaszaka között mozognak a kilátástól függően. Éttermének kerthelyiségéből nagyszerű kilátás nyílik az éjszaka megvilágított kastélyra.
Tel: 02 54 20 31 31

8. nap
Orleans – Fontenebleau – Provins – Strasbourg
635 km

Fontenebleau nagy kastély. Az utikönyvekben minden második királyról azt olvastuk, hogy itt született. Gondoltuk fontos hely. A múzeum Napóleon emlékeivel van tele, aki láthatóan sok időt töltött itt.

Provins az Unesco védelme alatt áll. Érdemes jól körbejárni, mielőtt eldöntöd, hogy mit nézel meg részletesebben. Az egész település nagyon hangulatos, tele van régi kis házakkal, amiket szépen megőriztek és karbantartanak. A ténylegesen védett területen csak kis része van a látnivalóknak.

Strassbourgban a pályaudvarral szemben az egyik szállodában laktunk. Laktam már ott korábban is. Viszonylag jók az árak, minden közel van és nagyon jó a kilátás is az óriási térre a főpályaudvar épületével. Eleredt az eső, amikor sétálni indultunk. Ez is ismerős volt. Nekem itt mindig esik. A térképem szétázott. El is tévedtünk. Az óvárost megkerültük kétszer is amíg megtaláltuk a szállóhoz vezető utat. Ketten voltunk, szerettük egymást és semmi más nem számított.

Orleans

Székesegyház

Fontenebleau

Királyi palota. Napóleon emlékek. (1-2 óra)

Provins

UNESCO védelem alatt álló óváros. (1-2 óra)

9. nap
Strasbourg – Budapest
1100 km

Reggel megnéztük a város nappali színeit. Gyorsan telt az idő Petit Paris fagerendás házai között. Még bementünk a dómba is készíteni néhány utolsó fényképet, azután felkerekedtünk és meg sem álltunk hazáig.

Strasbourg

Strasbourg  Székesegyház (éjszakai fény és hangjáték) – 1/2-1 óra. Petit Paris városrész 1/2 óra.

Linkek

Repülővel a kastélyok felett

A Loire menti kastélyok leírása a wikipedián

Loire Valley Online

Túrajavaslatok

Agárdi György, 2005. április 2.

No Responses to “Loire menti kastélyok”

1. Wigand István július 18, 2011 at 2:37 du. #

Köszönöm az ötletet. A kastélyok szépek, az utak jók.

2. Agárdi György augusztus 6, 2005 at 8:31 du. #

OK, Strasbourgot kijavítottam. Az csak hiba volt. Köszi.

3. Betti augusztus 4, 2005 at 12:06 du. #

Én is jártam ezeken a helyeken. Néhány nevezetességet másképp csillagoznék meg látvány szempontjából. Pl. Strasbourg és Fontenableau 3 csillag lenne, Chambord csak 2 (kivülről mutatós, de belül semmi). A leírás egyéb iránt nagyon jó.

4. Bob április 11, 2005 at 11:13 de. #

Sziasztok.

Nagyon jó a leírás, jövőre nekünk is ez lesz a cél.
    Amit hiányoltam kissé, hogy nagyságrendileg mennyi pénzbe került az út mindennel együtt / fő.

Kösz a választ előre is.