Losinj sziget kezdőknek

Tenger, hegyek, változatos utak – Losinj sziget kezdőknek

Mini Itália a horvát partoknál – 1.500 km és négy változatos nap

Elhatároztam, idei tavaszi pihenőnket a tenger mellett töltjük. Elsődleges cél volt, hogy minél előbb le lehessen jutni, ezért csak olyan hely jöhetett számításba, ahová autópálya vezet. Vagy mondjuk az út 80 százaléka autópálya. Tudom unalmas, de inkább haladok 140-150-nel, és 6,5 óra alatt leérek a krki hídhoz, mintsem egy teljes napig szenvedjek mellékutakon. A cél nem más, mint Veli Losinj egy 1000 lakosú halászfalu a Losinj-sziget végében. Csend és nyugalom. Már alig vártuk, hogy legalább 16-18 fokig melegedjen az idő.

1. nap

A szenvedés szó szerint értendő. Még április végén átadták az A5-ös horvát autópálya újabb szakaszát Eszékig. Odafelé a Szeged–Baja–Mohács–Eszék–Zágráb útvonalat választottuk, de nem lett rövidebb az út. Ugyanis a frissen felújított 56-os úton Bátaszéktől a határig 60-as! tábla fogja a forgalmat. Biztos megvan az oka, miért, én nem találtam. Az időjósok esőt is ígértek, ennek megfelelően készültünk. Az esőruha mindig befér! Így is lett, Zágrábtól egészen Kraljevicáig szakadt az eső. Viszont a meglepetés csak ott következett. Akkora volt a szél, hogy a krki-hídon nem engedtek át! Majd reggel – mondta a bódéban ülő hölgy, úgyhogy szállást kerestünk. A szél ugyan borzasztó erősen fújt, de az eső legalább elállt. Még tettünk egy kört, hogy fotózzunk, aztán vacsora és irány az ágy. A szakadó eső és a szél kifárasztott.

2. nap

Reggelre a szél is elállt, csak a felhők maradtak. Reggeli után indulás a komphoz, amellyel áthajóztunk Cres szigetére. A kompig közel 30 perc az út, érdemes a menetrendhez igazítani az indulást. Gyors jegyvásárlás, és azonnal indultunk. Cres szigetére 25-30 perc alatt lehet áthajózni. A kikötőből még bő egyórás út várt ránk Veli Losinjig. A szerpentinekkel tarkított út minősége megfelelő, sőt sok helyen autópálya minőségû. A horvátok folyamatosan újítják a szigeten végigvezető utat, úgyhogy kényelmesen és tempósan lehet haladni. 11-re már a szállásunknál voltunk, rövid pihenő után indultunk is felfedezni a szigetet.

Losinj sziget nem csak a tenger szerelmeseit várja. Aki szeret kanyargós hegyi utakon kalandozni, az sem fog csalódni. A tengerszinttől 200 méteres magasságig lehet mászkálni, senkit ne tévesszen meg, hogy „csak” 200 méter. Ugyan nincsenek kilométeres szerpentinek, de akár 70 méteres mélység mellett is haladhatunk, ami igencsak izgalmassá teszi az utat. Ha kifáradtunk a motorozástól és sétálni lenne kedvünk, annak sincs akadálya.

Veli Losinjból gyalog közel 1 óra alatt át lehet sétálni Mali Losinjba. Mindkét városra jellemző az olasz építészeti stílus, ugyanis majd 600 évig velencei fennhatóság alá tartozott a szigetcsoport. Az ókori városrészek végigjárásán kívül a második napba már csak a vacsora fért, amit Veli Losinj csendes kis kikötőjének egyik éttermében fogyasztottunk el.

3. nap

A szigetet elhagyni nem akartuk, ezért a két földrészt elválasztó hídig jártuk be a halászfalukat. Ezen kívül még a sziget végére is ki lehet motorozni, egy kis nézelődésre. A Mali Losinjból induló út, szeméttelep mellet vezet, és egy áruház parkolójából lehet elérni (44°31’20.10″É, 14°28’55.78″K). A sziget végére egy közel 2 méter széles, kőfalakkal szegélyezett úton juthatunk el. A 6 és fél kilométeres táv felénél egy templom és egy kilátó is található (44°30’40.42″É, 14°29’50.41″K). Itt feltétlen érdemes megállni. A tengerig éles kanyarokkal tûzdelt úton lehet leereszkedni, a látvány mindent megért.

Rövid napozás után északnak vettük az irányt, és Nerezinébe gurultunk. Nerezinében mindössze 400-an élnek, de érdemes ide is betérni. A főteret, a parti sétányt és az 1590-ben épült velencei reneszánsz haragtornyot kár lenne kihagyni.

Kávé és üdítő után továbbindultunk a még kisebb Osorba. Jelenleg mindössze 80 lakosú városka a római időkben a sziget legnagyobb települése volt. A római dicsfényre a városközpont emlékeztet, Szent Gaudencius temploma és az egykori várfal ma is megtalálható. Osor méltán híres a legnagyobb számban az egy főre jutó köztéri szobrairól. A főtérre vezető út, amely legfeljebb ha 100 méteres, megszámlálhatatlan sok szoborral ékesített. A várost könnyen körbe lehet sétálni, a várfalon belül és kívül is. Osortól Punta Kriza felé is érdemes elmenni, körülbelül 15 kilométerre újra a tengerhez érünk. Itt érdemes elidőzni. A sziget széle felé menet egy kígyót is láttunk az úton, amit visszafelé meg is mentettünk. Vagyis mentettem: egy jó hosszú bottal attól, hogy az arra járók eltapossák. Tavasz lévén meglehetősen le volt lassulva, csak néha sziszegett felém az árnyékos aszfalton.

A szûk, kanyargós, sziklafallal határolt úton kevés emberrel találkoztunk. Miután kiértünk a nyílt tengerhez, néhány perces pihenő után 3 olasz kolléga is befutott. Az olaszok, szlovének elég gyakoriak errefelé. Csak felpattannak a motorra és pár óra alatt leérnek a szigetre. Punta Krizán túlra a szabad kilátásért érdemes elmenni (44°36’56.27″É, 14°30’28.90″K). Általánosságban elmondható, a horvátok nem szívbajosak, ha vezetésről van szó. Tempósan, néha vehemensen vezetnek. És nem igazán gondolnak arra, hogy szembe is jöhet valaki.

Visszafelé újra Mali Losinjban álltunk meg vacsorázni. A vakító napsütésben az öböl partján töltöttük az időt, a napnyugta még messze volt. A színes házak, a néhol fodrozódó tenger, a hajók, a sós levegő illata igazi kikapcsolódás. Külön szerencse, hogy áprilisban kevés a turista, így nyüzsgés sincs. Ennek ellenére szinte minden étterem, kávézó, kocsma nyitva.

Ha már a naplementét említettem: Gabimat a naplementével elég könnyû levenni a lábáról, ezért felmentünk a hegynek is nevezhető dombra, ahonnan megnézhettük, hogyan bukik a horizont alá a nap. Itt tényleg nem voltunk egyedül! Az úton hazafelé tartó kecskék is velünk időztek. Ami szép az szép, függetlenül attól, hogy egyeseknek a naplemente túlzás.(44°31’20.10″É, 14°28’55.78″K)

4. nap

Reggeli előtt még lementünk Veli Losinj öblébe, ahol egy húsos burek elfogyasztása közben megállapítottuk – kellemes hely, érdemes még visszajönni. A borult, szélmentes időben indultunk a komphoz. Apró hiba csúszott a számításomba, az Osorban található nyitható hidat éppen előttünk nyitották. Így közel 20 percet kellett várni, ezért tempósan kellett haladni, hogy elérjük a tízórás kompot. Utolsó percben gurultunk fel a hajóra, innen már sima út vezetett hazáig.

Költségek:   1 kuna=41,5Ft.

  • benzin 7 kuna/liter              
  • szállás 220-250 kuna/2fő
  • Krki híd           18 kuna                      
  • burek   14 kuna
  • Komp Cresre   62 kuna/út/2fő            
  • autópálya         Kb. 90 kuna
  • vacsora            120 kuna/2fő              
  • ajándék            12-20 kuna
  • kávé     6-8 kuna                     
  • fagylaltkehely 30-40 kuna

Segesvári Csaba, 2009. május

Tags:

No Responses to “Losinj sziget kezdőknek”

  1. orio május 8, 2009 at 6:57 du. #

    Gabi jobb fotokat csinal, de valahogy o jobban nez ki a kepeken.

Szólj hozzá!