Balkán túra Doktor Lászlóval

Balkán túra hat országon át 2009-ben.

Indulás Budapestről 2009.08.08-án reggel. Az első napi távunk 400 km, a cél Erdély, Gerőmonostor. Motorok vegyesen: Transalp 650, BMW 1100GS, két KTM Adventure 650, és egy Yamaha TTR 250. Öt motor öt pilóta.

A négyes úton a határig megyünk. Nagyváradon pénzváltás mivel az első három napban ebben az országban túrázunk. A Király-hágón kis pihenés, mics elfogyasztása. Délután 4-óra körül érkezünk a háziakhoz a szállásra. A felesleges csomagok lepakolása után felmotorozunk a közeli domboldalra.

Túránk két hétig tart, másnap a Bihar hegységen motorozunk keresztül, ahol az út makadámra vált. A Bélesi tó megnézésével Gyulafehérvár, Sebes érintésével a Szebeni havasokon át szintén földúton Petrozsény és Lopényen át a Retyezát csodálatos vonulatai között sátorban alszunk.

Bélesi tó

Retyezát

A Zsil völgyén keresztül Turnu Severin és Orsova között átmegyünk Szerbiába. Itt végig a vaskapu szoroson, Galamboc váráig, ami káprázatos látvány.

Nagy Kazán Szoros

A Kazán szorosban a Szerb oldalon hol a víz mentén hol alagútban a magasba megy az út.

Galambóc vára

Szerbián némi eső kíséretében átmotorozunk, másnap reggel a montenegrói határ átlépése után irány Zabljak, a Durmitor nemzeti park. Előtte áthaladunk a Tara-hídon , onnan lenézve igen elcsodálkozunk.

Tara kanyon Tara híd

Nem mindig alszunk szálláson vagy kempingben, van hogy egyszerűen sátorban ahol ránk esteledik. A Durmitor NP-ban faházat vettünk ki, majd bejártuk a 2000m-es hegyi szerpentint.

Zabljak

A történések írója

Montenegró. E vidékéről csak ódákat lehet zengeni, a hegyek gyönyörűek a Tara folyó vize kristály tiszta,és hideg. Be lehet nevezni vadvízi evezésre is. A Tara völgyében nem ritkák a 300-400 éves fenyők sem. A kanyonon végighaladva megnézzük a Biogradsko Gorán a Biogradsko-tavat, ami szép, de csak a parkolóig lehet motorral menni, a kis utakon csak gyalog.

Ennek a napnak a végén Albániában találjuk magunkat. A határon a motorosokat előre kéretik, minden egyszerűen , és gyorsan lezajlik .Nem kell semmit fizetni. Egyébként az egész túra alatt mindenhol előre invitáltak – Albániából kifelé a gyalogos átlépők között. Csak a Magyar határnál kellett várnunk (csodás).

Albánia: az első kútnál társunk tankolt EU ért drágán, de másnap váltottunk Lek-et, innen többet problémánk nem volt. Már kezdett sötétedni és mi Teth felé igyekeztünk a hegyekbe. Az első 30 km kitűnő aszfalt, de utána a makadám enyhe kifejezés , persze mi tudtuk mi vár ránk. Este sátorverés után kis konzerves vacsora következik, és ünneplés mivel 1906 km tettünk meg idáig.

Tethben a kocsma meglátogatása kötelező. A lényeg Tethig 30 km aszfalt +40 km köves út, innen 100 km Skhoderig de csak köves és igen kemény, csomagokkal full megrakva igen ígéretes. A lefelé vezető úton NÉGY hágó átkelésével érünk Skhoder alá egy medencés kempingbe. Itt megérdemelt lubickolás majd vacsora,és némi hibátlan Tirana sör fogyasztása után nem kell altató.

Tethből lefelé

Skhoder az étterem előtt

Elhajtunk Durres be a tengerpartot megnézni ,de mivel ez is homokos part mint a többi is, és mivel nem annyira jön be Ulcinj felé vesszük az irányt –irány a kikötő közepe.

Ulcinj kikötő

Ulcinj régen a velenceiek idejében kalózkikötő volt, de még a velenceiek is féltek tőlük. Míg mi itt mulatunk és csobbanunk, majd a régi várfalakon belül apartmanban alszunk a két KTM-es társunk még Albániában Tirana környékén próbára teszik a motorjuk,és saját állóképességünket, persze csak kizárólag köves utakon később (3-nap) találkozunk velük Kotorban.

Ulcinj kilátás az ablakunkból

Említésre méltó a város után a régi út két oldalán a 300-400 éves olajfák látványa.

Kotor felé megnézzük Stari Bar várát majd SV Stefán szigetét, ahova most átépítés miatt nem lehet bemenni.

Kotor városa igazán szép helyre épült, a fellegvár magasodik az öböl fölé.Kotorban egy napos pihenőt töltünk, bevárjuk a KTM-es barátainkat. A városból a RÉGI úton (pazar szerpentin) elhagyjuk sajnos a tengert végleg , mivel Mostarban van tennivalónk.

Stari Bar vára

Fürcsi a Kotor öblében

Sveti Stefán létképe

Petrovác kikötője. Nekem személy szerint ez a látkép tetszett leginkább.

Kellemes meglepetés a Lovcen hegy csúcsán 50 fős magyar barlangász táborba csöppentünk közel a csúcshoz. Mivel kedvesen invitáltak itt aludtunk annak ellenére, hogy ez is NP fizetni is kell belépéskor.

Njegos mauzóleuma 1660 m-en

Njegos az 1800-as években élt neki emelték a hegy tetején a síremléket több mint 500 lépcső vezet a sziklába vágva fölfelé. Crna Gora nagy nemzeti költője volt.

Kotor látképe

Kotor

Megérkeztek KTM-es barátaink alaposan kifulladva, majd esti városnézés.

Ez még mindig a Kotori-öböl Perastból.

Ezen a régi úton hagyjuk el Kotort

Bosnia –Hercegiviná-ba érünk a hegyeken keresztül. Ez megint egy leírhatatlan vidék.

Mostar az( öreg) új híddal

Mostár gyönyörűen helyre lett állítva az emberek kedvesek a régi városrészben a hangulat pont olyan mint annak idején. A másik hídon fotóztunk mikor kedves 60-as török apartman tulajdonos sikerrel üzletet köt velünk , megyünk a szállásra majd vacsora török étteremben közben városnézés.

Reggel indulunk Sarajevo felé végig a Neretva völgyén,a városban a régi piacteret,Ferenc Ferdinánd merényletének színhelyét és a Freedom Tunnelt nézzük meg. Ezen a kiásott alagúton (800m) a háború alatt tartották a kapcsolatot az ostromgyűrű külső részével. A várost 3 évig tartották körbezárva a szerbek.

Latin-híd

A kék csík a reptér, ez alatt ásták az alagutat.

Itt van a bejárat.

Az alagút sínnel az alján.

Visoko Nap piramis

Utunk következő állomása Visoko a piramisokkal természetesen a másik oldalán aludtunk,reggel a piramisok bejárása majd sajnos indulás haza. Éjjel értünk a határra 11 körül majd amikor már csak 90 km re vagyunk Pesttől iszonyatos felhőszakadásba keveredünk de így hajnal 2-re érünk haza.

Két hét történését a rengeteg látnivalóval nem tudom sajnos rövidebben leírni, de élménynek nem mindennapi az biztos. A kiszámolt távunk 3.200 km volt amit 3.600 al sikerült teljesítenünk a KTM es barátaink 400-zal többet mentek. Visokobol Tuzla Vinkovci Eszék Mohács Bp útvonalon jövünk haza.

Valójában csak öt országról beszélhetünk mivel HR területén csak kb. 110 km-t mentünk. Nekem az országok közül Montenegró tetszett leginkább kedves vendégszerető néppel. Viszont Albánia kellemes csalódás volt ,sokkal rosszabbra számítottam, de itt is érdeklődő kedves emberekbe botlottunk legyen pásztor,vagy motel tulajdonos a tengerparton. A vezetési stílusuk kb mint nálunk, állandó dudálással fűszerezve (amit mi is átvettünk). Árak terén Albánia magasan ütötte az első helyet, majd Románia végül Montenegró az EU-val ,de még így is olcsóbb mint Horvátország.
Remélem kedvcsinálónak jó lesz valakinek.

Üdvözletem : Doktor László.

Tags: , , ,

No Responses to “Balkán túra Doktor Lászlóval”

1. futar45 január 2, 2010 at 4:14 du. #

Szia Doki!!!
    Jó lett a beszámoló! Szinte, mint ha ott lettünk volna 🙂

2. VFR december 27, 2009 at 7:32 du. #

Gratulálok a beszámolóhoz. Szinte ott érzem magam.. A hangulat fokozásához ilyenkor érdemes egy kis balkáni zenei aláfestést is alkalmazni: http://www.youtube.com/watch?v=CYryevHIZGw&feature=related