Gyűlöletet és összetartozás

Reggel hétkor találkozunk, és meleg starttal indulunk Érdről, ahol Zoli már kinn ül a motoron a ház előtt, amikor odaérünk. Az M1-esen épp sövényt és füvet nyírnak, az autópálya nagyon csinos és rendezett lett, néhány szakasza már golfpályára emlékeztet. Jó látni, hogy mi is tudunk ilyet. A mosonmagyaróvári MOL kútig szaladunk, ahol nekem kifogy a benzinem. Zoli nem tankol, mert az most Ausztriában olcsóbb. Gyorsan bekapjuk a meggyes pitét, rácsatlakozom egy telefon konferenciára, amit mindenképp meg akarok hallgatni és szaladunk tovább.

 1. nap – 2005. augusztus 19. péntek
Budapest – Bécs – Mayerling – Linz – Salzburg – Berchtesgaden – Maria Gern – Obersalzberg – Rosfeld panorama strasse – Königsse
650 km

Hegyeshalomnál körülbelül egy kilométeres sor áll. Vendégmunkás várnak átbocsátásra. Előre araszolunk az EU kapukig, amelyekből kettő van nyitva és az egyiknél nem áll senki. A határőr kisasszony ott unatkozik, legfeljebb a szomszédos kapuknál tolongó tömeg látványa szórakoztatja.

Bécs után Zoli üzemanyaga vészesen fogyni kezd, és jobbnak látjuk, ha lemegyünk a pályáról Heiligenkreuznál. Ez a kis település közel van Mayerlinghez, időnk pedig van, hát benézünk oda is. Mayerling arról híres, hogy Ferenc József és Erzsébet királyné (Sissi) fia, az akkor 31 éves Rudolf herceg itt halt meg, szeretőjével, az akkor 17 éves Marie Vetsera bárónővel együtt 1889-ben. A hivatalos verzió szerint Rudolf és Marie öngyilkosok lettek, az utókor azonban egyre több és több jelét látja annak, hogy az apjával a német szövetség miatt szembe került trónörökös, aki Franciaországgal szeretett volna szövetséget kötni, politikai gyilkosság áldozata lett, amelyben talán saját apja is bűnrészes volt. Ha Rudolf trónra került volna az első világháború előtt, az Európai határok ma szinte biztosan máshol húzódnának. Borzongató, izgalmas történet ez, horrorfilmbe illő részletekkel és leleplezésekkel – a férjével szóba nem álló gyászruhás Erzsébet királynővel, Marie Vetsera bomba által felszínre vetett holttestével, a halálos ágyán a családi titkot felfedő Zitával. A dráma helyszínét mára jelentősen átalakították, a kastélyhoz szentélyt toldottak és az épületből mindössze egy pár méternyi folyosó látogatható a hivatalos verziót alátámasztó kiállítással – búcsúlevéllel, korabeli fényképekkel. Ha van egy pár perced érdemes beleolvasni a mese részleteibe:   .

A mayerlingi egykori vadászház

A Mondsee-nél állunk meg tankolni és ebédelni. Kedvelem a Lanzeit étterem tóra néző teraszát, bár jobban szeretek a Rosenberger és az Autogrill önkiszolgáló éttermeiben válogatni, mint étlapról rendelni. A pincérhölgy eltéveszti a rendelést, csak utólag hozza a levest és nem úgy, ahogy kértük, így amikor egy másik hölgy – aki valószínűleg a teremfőnök lehet – megkérdezi, hogy minden rendben van-e, elmondjuk neki, hogy másra számítottunk. A reklamáció eredményeképp kapunk egy 5 Eurós kupont és egy-egy kávét a ház számlájára.
Berchtesgadenbe viszonylag korán érkezünk, azzal együtt, hogy vesztünk egy kevés időt a szállás megkeresésével. A fogadó Maria Gernben van, fenn a hegyen. Ilyen kis településen belül ekkora szintkülönbségek nagyon ritkán fordulhatnak elő a világon. Az útbaigazítás olyan hosszú és annyi kanyar meg híd van benne, hogy többször is eltévesztem.  Meredek hegyoldalakon fel és le kaptatva végül visszaérkezünk a falu második házához. Ott kellett volna megállni amikor erre jöttünk.

Berchtesgadent már elég jól ismerjük, mert ez a kiemelkedő turisztikai látnivalókkal zsúfolt kis német település gyakran szerepel útitervünkben, akkor is ha átutazóban vagyunk nyugatabbra eső területek felé.

Obersalzberg - a dokumentumtár

Felszaladunk Obersalzbergbe, az egykori náci főhadiszállás területére. Hitler 1923-tól gyakran töltötte ezen a környéken a szabadságát, majd 1933-ban Berlin mellett itt alakították ki a második államigazgatási központot. A monumentális központot lebontották, helyén már elkészült az Intercontinental szálloda. A dokumentum központba megyünk, amelynek üvegfalú épülete a parkolók alatt található és ahová most térünk be először. A kiállítás a Nemzeti Szocialista diktatúra átfogó ritka portréja fotókban és filmekben, kiegészítve a földalatti bunkerrendszer egy látogatható szakaszával. Az intézmény célja, hogy tények felvonultatásával, dokumentumokkal mutassa be és oktassa a Nemzeti Szocializmus lényegét, és szilárd tudásanyagot nyújtson a baloldali szélsőséges ideológiák ellen. A “Halálos utópia” című, helyi dokumentumokból készült kiadvány az egyik bessellerük.

Sétálunk a dokumentumok között. Az A4-es segédlet, amivel megállapíthatod a családfádból, hogy zsidó vagy-e, a kisiskolásoknak készült gonosz zsidókat ábrázoló képes olvasókönyv, a roppant méretű marketing kampány apró cserepei, amelyek a tökéletesen jó és az abszolút gonosz rettentően egyszerű kategóriáival operálva koncentrálják a gyűlöletet és váltanak ki összetartozási igényt egyszerű emberekből.

A délutáni napfényben rövid sétára indulunk az erdőn keresztül a Török szállodához. A szálloda összeköttetésben állt a földalatti bunkerekkel, és itt is látogatható a rendszer egy szakasza.

A Rossfeldstrasse rövid fizetős (3 Euró/motor) látványút a közeli hegyekben, bejárata itt van közel Obersalzberhez. Körbejárjuk a szerpentineket, felkapaszkodunk 1600 méterre. A hegy tetején megállunk egy kávéra, de az étterem már zárni készül. Tehenekkel és kutyákkal barátkozunk. A helyi tehénpásztorok életével ismerkedünk. A nap még egyszer kisüt, hogy készíthessek néhány fényképet a hegytetőn bámészkodó motorosokról.

Az estéből két órát a Watzmann termálfürdőben töltünk. Ma valahogy hidegnek hat a vize, máskor melegebb volt. Lehet, hogy ezt is ki kell fogni?

Késő van már, majdnem 10 óra, amikor elindulunk, hogy együnk valamit. Előbb a Waldsteinbe nézünk be, amely Schönauban van a folyó partján, és ismerjük, mert laktunk már ott tavaly, de már zárnak. Azután lemegyünk a Königsseehez, ahol végül egy kávézóban kiszolgálnak és kaphatunk még egy-egy almás pitét, meg egy kevés teát, miközben mellettünk rakosgatják az asztalra a székeket. Kihasználjuk, hogy már szinte senki nincs itt és lemotorozunk a partra sétálni egy kicsit. Hazafelé tartva minden hegytetőn fényeket látunk. Ez olyan mintha minden hegycsúcsra épült volna egy Kehlsteinhaus. Néha alig tudjuk megkülönböztetni az igazit.

 2. nap – 2005. augusztus 20. szombat
Berchtesgaden – Lofer – Kufstein – Wörgl – Kitzbühel – Mittersill – Gerlos Alpenstrasse – Mittersill – Zell am See – Saalfelden – Lofer – Berchtesgaden
360 km
A szállásunk tipikus alpesi panzió, 45 Euró a kétágyas szoba egy éjszakára, de rendesen befűtenek este annak ellenére, hogy augusztus van, jó meleg a víz és bőséges a reggeli. Keveset kellett keresgélnem, a http://www.berchtesgadener-land.info lapon, amíg megtaláltam. Ma itt hagyjuk a holminkat és nyugat felé indulunk, hogy bejárjuk az Alpok néhány látványos útszakaszát.

A német autóklub, az ADAC ingyenes térképét követjük (ADAC motorradtouren MR1, 1:400 000) A tárképen összefüggő zöld csíkkal jelölték be a látványos, motorosoknak és old timer autósoknak ajánlott útvonalakat. Egyedül ez a térkép vezet minket az egész túrán.

Németországból Ausztriába a Steinpasson keresztül motorozunk. A határt elhagyva azon morfondírozom, hogy a németországi sárga útjelző táblák mennyivel jobbak, mint bármilyen más útjelzési rendszer, amivel Európában találkoztam. Kufstein felé az osztrák 178-ason megyünk Lofer érintésével, amelyet elkerülhetünk alagúton. Waidring előtt a térkép levisz minket a főútról és St. Ulrich, majd Rosenegg érintésével térünk vissza. A kitérő oka a csak Pillersee lehet, ez a viszonylag kicsi és sekély tavacska, amely mintha éppen csak azért lenne itt, hogy visszatükrözze a környező hegyeket. Északi partján épp esküvőt tartanak. A parton egyetlen épület áll, a Birnbacher fogadó, ahol muszáj megállni és meginni egy teát, vagy forró csokit. A fogadóban kielemezzük egymás fényképezőgépeit.

St. Johannál visszatérünk a 178-asra, majd a 173-ra Kufstein felé, miközben azt játsszuk, hogy ki tud többet Kufstein híres magyar foglyairól. Kufstein vára a városka középpontjában áll egy hirtelen felnövő magaslaton. Rövid sikló visz fel a hegyoldalon (1999 óta), amelyet egyszerűen csak így hívnak: Miksa császár panorámavasút. Magyar nyelvű tájékoztatót kapunk, amely részletes, mindenről ír egy pár mondatot.

A vármúzeumot érdemes végigjárni az első emeleten. Néprajzi és történeti anyagában nagyon sok érdekes tárgyat láthatunk. A vár fő nevezetessége azonban mégis csak a császártorony, az egykori állami börtön, ahová a monarchia minden részéből hordták a rabokat. Magyarokat is szép számmal, talán azokból volt itt a legtöbb. Kufstein foglyainak nevét ma nagy üveg emlékfal őrzi. A leghíresebb fogoly Rózsa Sándor lehetett, mert az útmutató táblákon a torony felé az ő neve szerepel. Cellájában a falfestményről jól táplált, díszmagyaros, bajszos magyar néz vissza ránk. Itt raboskodott még Batsányi János, Kazinczy Ferenc Czuczor Gergely, Verseghy Ferenc, id. gróf Wesselényi Miklós, Teleky Blanka és még sok más honfitársunk, a Martinovics összeesküvés és az 1848-49-es szabadságharc politikai foglyai.

Kufstinből Wörgl felé követjük a 171-est, majd a 178-ason most ellenkező irányban megyünk egy darabig, a cél ezúttal Kitzbühel. Kb. 4 kilométerrel Wörgl után van az elágazás jobbra a Brixental panorámaút felé. Az útjelző táblák a forgalmat igyekeznek a 178-ason tartani, de Kitzbühel közelebb van a Brixentalon keresztül és erre szebb is az út. A 161-es, Mittersill és a 165-ös, majd Krimml következnek. Ide a Krimml vízesés és a Gerlos Alpenstrasse miatt jövünk.
A Krimml vízesés a legmagasabb vízesés Európában, három részletben összesen 380 métert esik a víz, mégpedig nagyon látványosan, végig a hegyoldalon. A vízesés mellett 4 kilométeres gyalogúton lehet végigmenni és közelről megszemlélni a jelenséget.
A vízeséssel szemközt kezdődik a Gerlospass, amelynek folytatása a Gerlos Alpenstrasse Gerlos és Zell am Ziller felé. Krimml fölött megállunk egy vacsorára az Alphotel Schönmoosalmban, mielőtt visszamegyünk a Mitersill, Zell am See, Maishofen (itt kihagyjuk a Glemmtalt), Saalfelden, Lofer, Berchtesgaden útvonalon a szállásra.

 3. nap – 2005. augusztus 21. vasárnap
Berchtesgaden – Golling – Lammertal – Eben – Radstadt – Mautendorf – Tramsweg – Predlitz – Turrah – Nockalmstrasse – Innerkrems – Gmünd – Maltatal
350 km

A Berchtesgaden, Hallein, Golling útvonalat követjük a 159-esen, majd jobbra fordulunk, hogy nyáron is végigmehessünk egyszer a Lammertalon. Jöhettünk volna Werfen felé is egyenesen, az is szép, de arra már jártunk korábban. Eben és Radstadt után a szintén síterepként ismert Obertauern felé haladunk. Most nyáron minden kihalt. A hatalmas szállodák, éttermek üzletek mind zárva vannak. Alig találunk egy helyet, ahol megebédelhetünk.

Mauterndorfnál elmegyünk Ausztria egyik legvonzóbb vára mellett. Legközelebb majd benézünk. Most sietünk, mert végig akarjuk járni a Nockalmstrasset. Tamsweg, Predlitz és Turrach után fordulunk jobbra és kezdjük el a szerpentinezést.

A Nokalmstrasse is fizetős zárt útvonal, májustól cirka októberig tart nyitva az időjárástól függően. A kapuk között nagyon jó minőségű aszfalt van és a megállóhelyeken is kényeztetik a motorosokat. A Glockenhütténél állunk meg. Zoli leragad a Forma1 közvetítés előtt amíg én körbefényképezem a terepet. Tetszenek a nagyon kultúrált ingyenes tárolórekeszek, amelyekben elfér a kabát és a bukósisak is. A motorosok parkolója itt a ház előtt kapott helyet.  Az ajtón a 2005-ös Biker Weekre hívogató plakát és a 69-es út amerikai 66-osra emlékeztető táblája, amely egy web lapot reklámoz: http://www.route69.at/. A 69-es út Ausztria déli részén van, messze innen, de az ötlet eredeti. Olyan, mintha a nálunk valaki a www.route24.hu címen hívogatná a mátrai motorosokat.

Vége a Forma1 futamnak, elindulunk, de a Nokalmstrasse szélesen kanyargó szerpentinjein még gyakran megállunk a kilátásban gyönyörködni. Fényképezéshez ideális terep.

Innerkremsés Kremsbrücke után balra fordulunk a 99-esen. Csodálkozva és tisztelettel tekintek fel a völgy fölött futó autópályára, amely megmentette a völgy természeti értékeit. Néhol 50-60 méter magasságban rohan végig a magasban ez az út, amely nagyszerű mérnöki teljesítménynek látszik innen lentről, míg akik rajta vannak erről aligha vesznek tudomást.
Gmündnél Malta felé kanyarodunk. Az út 29 kilométer hosszan emelkedik fel 1931 méteres magasságba. Az első tíz kilométer után kezdődik a Maltatal Hochalmstrasse, amely fizetős út, 8 Euróba kerül motoronként. Egyes szakaszai egyirányúak, itt lámpákra kell várni, amelyeket az útba épített érzékelők működtetnek. Rá kell állni a felfestett kockákra. Itt látok először olyan alagutakat, amelyeket be lehet zárni nagy vasajtókkal télire.
Az út végén hatalmas völgyzáró gát és vízi erőmű van. A gát mellett kis henger alakú öt szintes szálloda, úgy számolom, hogy 48 szobája lehet. A földszinten több éttermet látok, amelyeknek elég nagy a befogadóképessége és a konyha is óriási.

Félpanziós szállást kértünk és kedvezményként kaptunk egy ingyenes gátlátogatást másnap reggel. A vacsora megérte, nagyon jó volt. A szomszéd asztalnál is magyarok ültek. Ők itt vannak már három hete, a völgyön végigfutó villamosvezetékek hatalmas oszlopait festenék pirosra, ha nem esne az eső, de többet ülnek a szállodában, mint amennyit dolgozhatnának.  Azt mesélik, hogy bár a szálloda üresnek tűnik, dél tájban a hely megtelik emberekkel annyira, hogy alig van hely a parkolóban és az éttermekben. Sokan látogatnak fel ide megnézni a gátat. Rajtuk kívül még egy német család van itt. Keletiek, Lipcse környékéről. A horvát tengerpartról tartanak hazafelé és gondolták megállnak hűsölni egyet.

 4. nap – 2005. augusztus 22. hétfő
Maltatal – Gmünd – Spittal – Villach – Graz – Wiener Neustadt – Eisenstadt – Hegyeshalom – Budapest
650 km

A reggelit a szálloda déli szárnyában tálalják, így most alaposan megnézhetjük a kilátást a másik irányban is. Kilenckor találkozunk a vezetőnkkel, aki elkísér minket egy sétára a völgyzáró gát belsejében. Az öt ellenőrző szint közül a legfelsőben gyalogolunk egyet, amely 20 méterrel van a gát teteje alatt. Megnézzük a hihetetlenül precíz műszereket, amelyekkel a gát mozgását mérik a milliméter ezredrészének a pontosságával. A föld alatt gyalogolunk vissza a szálloda alá. A lift egészen ideáig lejön értünk.

A völgyből leereszkedve ismét Gmündbe érünk, ahol beugrunk egy rövid látogatásra a Porsche autómúzeumba. Itt dolgozott 1944-től 1950-ig Ferdinand Porsche, mielőtt gyárát Stuttgartba költöztette volna. A magán múzeumot egy Helmut Pfeifhofer nevű régiségkereskedő nyitotta 1982-ben.
Gmünd mellett felmegyünk az autópályára, amiről azután alig jövünk le Pestig. Elengedjük a gépeket, hadd szaladjanak. Csak Graz előtt lassítunk, ahol  megcsodáljuk az egy sávosra szűkülő út mellett az autópálya építést. Szorgos gépek túrják el a hegyoldalt, hogy aztán a követ kiválogassák, apró darabokra törjék és beépítsék a hidakba, utakba.
Hat óra után érünk haza.

Esik az eső. Még két nap és a víz el fogja mosni fél Európát, azokat a területeket is, amelyeket bejártunk. Talán csak Portugália marad szárazon, ahol még mindig égni fognak az elolthatatlan erdőtüzek.

Linkek
Berchtesgaden honlapja

http://www.berchtesgaden.de/

Krimml vízesés
Vízicsoda világ Krimmlben http://www.wasserwunderwelt.at/
Kufstein vára

Agárdi György, 2005. augusztus 24.

Tags:

No Responses to “Gyűlöletet és összetartozás”

  1. night-rider augusztus 24, 2005 at 8:49 du. #

    irigyellek benneteket,hogy nektek sikerült elmenni erre a túrára én is végigjártam egy részét mocival és autóval is. szept 7-től 5 napig faak am see-ben leszünk ,amit tudunk bepótolunk,az vigasztal,hogyauguszt 20.-án megjártuk a tátra egy részét gyönyörű napsütésben. üdv night-rider

Szólj hozzá!